Til Stortinget
Konkurranse er viktig for å bidra til en effektiv bruk av samfunnets
ressurser og for å forhindre at for mye markedsmakt samles hos få
aktører. Offentlige myndigheter er en stor samfunnsaktør, og offentlige myndigheters
anskaffelser er betydelige. For å oppnå målet om effektiv ressursbruk
er det viktig at også offentlige myndigheters anskaffelser er basert
på anskaffelsesregelverkets prinsipper om bruk av konkurranse.
Lov 16. juli 1999 nr. 69 om offentlige anskaffelser har ifølge
§ 1 som formål å bidra til økt verdiskaping i samfunnet ved å sikre
mest mulig effektiv ressursbruk ved offentlige anskaffelser basert
på forretningsmessighet og likebehandling. Regelverket skal bidra
til at det offentlige opptrer med stor integritet, slik at allmennheten
har tillit til at offentlige anskaffelser skjer på en samfunnstjenlig
måte. Anskaffelsesregelverket er viktig for næringslivet som leverandør
til offentlig sektor ved at man kan legge til grunn forutsigbarhet,
ryddighet og åpenhet ved offentlige innkjøp. Offentlig sektor kjøper
inn varer og tjenester for over 250 mrd. kroner hvert år ifølge
Fornyings- og administrasjonsdepartementets nettsider. Ifølge statistikk
fra Statistisk sentralbyrå (SSB) ble det gjort offentlige innkjøp
i 2005 for 278,5 mrd. kroner og i 2006 for 314,9 mrd. kroner. Omfanget
av offentlige anskaffelser tilsier at det har stor samfunnsmessig
betydning at dette skjer på en effektiv, ryddig og profesjonell
måte.
Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) behandler klager
om brudd på regelverket for offentlige anskaffelser. KOFA er opprettet
ved forskrift om klagenemnd for offentlige anskaffelser av 15. november
2002, med hjemmel i lov om offentlige anskaffelser § 7 a.
I forbindelse med at lov om offentlige anskaffelser ble vedtatt,
ble det besluttet at det skulle nedsettes en arbeidsgruppe som skulle
utrede håndhevelsen av regelverket. I Innst. O. nr. 27 (1998–1999)
fra næringskomiteen om lov om offentlige anskaffelser fremgikk det
at:
"Komiteen har merka seg at tilbydarar som meiner seg urettmessig
handsama ved offentlege innkjøp, kan klaga avgjerder inn for norske
domstolar eller gjera seg nytte av å ta opp saka via internasjonale
organisasjonar. Komiteen er kjent med at klageadgangen for innkjøp
under terskelverdien er meir avgrensa. Komiteen er kjent med at
slike innkjøp samla har eit stort omfang, og sluttar seg til at
det vert gitt klageadgang også for desse innkjøpa. Komiteen støttar
Regjeringa si bekymring over at få saker vert brakt inn for domstolane,
og ser positivt på at Regjeringa har sett ned eit utval for å utgreia
dette."
I Ot.prp. nr. 3 (2000–2001) Lov om endringer i lov 16. juni 1999
nr. 69 om offentlige anskaffelser fremgikk:
"Alternativet med etablering av en egen tilsynsmyndighet må
videre vurderes opp mot andre aktuelle tiltak. Departementet antar
at forslaget til en ny tvisteløsningsmekanisme, som det er redegjort
for tidligere i dette kapittelet, i tilstrekkelig grad vil kunne
bidra til en mer effektiv håndhevelse av regelverket for offentlige
anskaffelser. I tillegg kommer andre typer effektiviseringstiltak.
Det meget kompliserte regelverket vi har i dag skal gjennomgå en betydelig
omstrukturering og forenkling. Dessuten er informasjonstjenesten
omkring regelverket planlagt styrket i framtiden. Til sammen vil
disse tiltakene kunne gjøre det langt enklere for aktørene å ta
affære ved krenkelse avanskaffelsesreglene. I praksis har det vist
seg at de selvkontrollerende mekanismer (så som klage mv.) ofte
er mer effektive og smidige, og mindre kostbare, enn offentlige
tilsynsordninger. Departementet vil på bakgrunn av disse vurderingene ikke
foreslå at det etableres noen særskilt tilsynsordning ved siden
av et nytt tvisteløsningsorgan."
I Innst. O. nr. 26 (2000–2001) frå næringskomiteen om lov om
endringer i lov 16. juli 1999 nr. 69 om offentlige anskaffelser,
ble det konkludert med at:
"Komiteen er samd med Regjeringa i at det på dette tidspunktet
ikkje er ønskjeleg å etablere ei særskilt tilsynsordning ved sidan
av eit nytt tvisteløysingsorgan."
Forslagsstillerne er av den oppfatning at regelverket om offentlige
anskaffelser i altfor liten grad overholdes. Riksrevisjonen påpekte
i sammendraget til Dokument nr. 1 (2007–2008) at det er et gjennomgående
trekk at det er:
"Mange brudd på anskaffelsesregelverket."
I den senere tid er det blitt kjent at regelverket fremdeles
brytes i stor grad også i departementene. I Aftenposten 30. april
2008 gikk det frem at Departementenes innkjøpstjeneste (DepKjøp)
ved sin gjennomgang av Olje- og energidepartementets kontrakter
har funnet over 120 regelbrudd, og at reglene kun er fulgt i tre
av 40 kontrakter. Dette viser at bruddene på anskaffelsesregelverket
er omfattende også på høyeste hold i norsk forvaltning. Medieoppslag
den siste tiden viser at flere av Regjeringens statsråder har vært
direkte involvert i anskaffelser som er tvilsomme når det gjelder
flere av bestemmelsene i lov om offentlige anskaffelser. Etter forslagsstillernes oppfatning
gir det en svært negativ signaleffekt mot resten av offentlig sektor
at Regjeringen bryter regelverket i et slikt omfang.
Nesten ingen av Regjeringens overtredelser av anskaffelsesregelverket
er klaget inn. Dette medfører at lovbruddene i realiteten ikke får
noen konsekvenser, og det blir heller ikke skapt klare grenser for
hva som for eksempel kan defineres som en ulovlig direkteanskaffelse.
Det er grunn til å anta at mange potensielle tilbydere ikke ser
seg tjent med å klage inn offentlige myndigheter til KOFA, dels
fordi man ikke har egen interesse i en slik klagebehandling i etterkant,
og dels fordi man frykter at slike klager kan gi virksomheten et
negativt omdømme med hensyn til fremtidige innkjøp. Høyres stortingsgruppe
har på denne bakgrunn klaget inn to av departementene til KOFA.
KOFAs mandat er å behandle innleverte klager. KOFA har intet
mandat til selv å ta initiativ til klagebehandling eller forfølgelse
av åpenbare brudd på regelverket basert på observasjoner eller uformelle
innspill. Forslagsstillerne mener at KOFA er et meget godt egnet
virkemiddel for å sikre at offentlig sektor følger anskaffelsesregelverket,
men at KOFAs oppdrag om kun å følge opp innleverte klager er for
smalt til å gi den ønskede effekt.
I brev av 11. april 2008 til Fornyings- og administrasjonsdepartementet
om offentlige anskaffelser og rammeavtaler påpeker Bedriftsforbundet
at:
"Det er svært kortsiktig hvis det utvikles en praksis der de
små- og mellomstore bedriftene i praksis stenges ute fra en stor
del av det offentlige anbudsmarkedet på grunn av makelighetshensyn
i forvaltningen."
Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) har gjentatte ganger tatt
opp problemstillingen om et tilsynsorgan for offentlige anskaffelser.
Med de erfaringene som er gjort, mener forslagsstillerne at det
på meget solid grunnlag kan konkluderes med at dagens oppfølgingsordning
ikke i tilstrekkelig grad sikrer at formålet bak anskaffelsesregelverket
blir fulgt. Forslagsstillerne mener med utgangspunkt i det store
omfang som er av offentlige anskaffelser, at det klart er verdt
kostnadene å sikre at dette regelverket blir fulgt opp.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen etablere en tilsynsordning for offentlige
anskaffelser og nedsette et utvalg for å utforme forslag til en
mer effektiv håndhevelse av regelverket for offentlige anskaffelser.
29. mai 2008