Til Stortinget
Barnevernet overtok ansvaret for enslige mindreårige asylsøkere
fra desember 2007. Eidsvoll omsorgssenter er det første senteret
som ble tatt i bruk til dette formål etter ansvarsoverføringen.
I dag er det barn og unge opp til 15 år som får et slikt tilbud,
men planen er at gruppen 15 til 18 år i 2009 også skal få tilbud
om opphold i omsorgssenter underlagt barnevernet.
De barn og unge man her snakker om, har ofte mange og sammensatte
utfordringer når de kommer til Norge som asylsøkere. Noen er ressurssterke
og med god kunnskap og kompetanse. De har gått på skole og tilegnet
seg en forståelse av hva skolegang og opplæring innbefatter og betyr.
Andre har ingen preferanser når det gjelder skolegang. Flere bærer
på sterke opplevelser med vold og overgrep, kynisk utnyttelse og
fysiske og psykiske overgrep, som i stor grad preger den måten de
forholder seg til andre mennesker på. Mange ulike kulturer er representert.
Asylsøkerbarn er ingen ensartet gruppe.
Straks barn kommer til omsorgssenteret, starter arbeidet med
integrering i det norske samfunn. Forslagsstillerne mener det er
viktig at man på et tidlig tidspunkt igangsetter arbeidet med å
sikre at disse nye borgere i Norge finner seg til rette og mestrer
et liv i et samfunn som på veldig mange måter er ulikt det landet
de kommer fra. I dette arbeidet er det viktig å få kunnskap om det
livet barna har levd og de opplevelsene de bærer med seg.
Skolegang og samvær med jevnaldrende i skolesituasjonen er ofte
asylsøkerbarnas første møte med hverdagslivet utenfor mottakssenteret.
I Eidsvoll kommune har skolene fått erfare hvilke utfordringer det
nå må tas tak i for at dette møtet med samfunnet skal bære frukter,
både i form av god integrering og med tanke på å sikre at barna
får et læringsutbytte som gir muligheter for videre skolegang og
utdanning.
Asylsøkerbarnas opplæringstilbud skal være i tråd med opplæringslovens
krav og bestemmelser. De tilbakemeldinger som kommer fra skoleeier
og skoleledelsen ved Eidsvolls grunnskoler, tyder på at opplæringsloven
ikke gir tilstrekkelig rom for å kunne møte denne spesielle gruppen
på en hensiktsmessig måte.
Selv om skolene er tilført økonomiske midler for å sikre et tilpasset
skoletilbud til denne gruppen, kan ikke penger alene løse de utfordringene
vi nå står overfor. Mange språk er representert blant gruppen av
asylsøkere, og behovet for tolker er stort. Asylsøkerbarn med annet
morsmål bør ha tilbud om morsmålsundervisning, men bestemmelsene
i opplæringsloven hevdes å være rigide.
Skolene viser til at det ikke bare er faglig læring og utvikling
som er utfordringen for disse barna. Behovet er stort også for kunnskap
om det norske samfunn, om norske skikker og væremåter, om holdninger
og tradisjoner, om dagligdagse ting som renslighet, påkledning,
måltider og mat, om ansvarsforhold og om samarbeid. Slik kunnskap
lar seg ikke alltid best tilegne gjennom skolens undervisningsopplegg. Det
er derfor ønskelig å se på om noen av barna i asylmottaket bør få
noe mer opplæring i mottakssenteret før de overføres til skolen,
og at det skjer en gradvis overgang til en fulltids skoleuke for
disse. Slik kan skolen i større grad fokusere på utvikling av grunnleggende
ferdigheter med fokus på å lære seg språket og å sikre gode lese-,
skrive- og regneferdigheter, språkferdigheter og bruk av IKT.
Barn på flukt har med seg i bagasjen sterke opplevelser, opplevelser
det er vanskelig å dele med andre av flere grunner. I skolen på
Eidsvoll ser man at barn som får tilgang til tolk, har et stort
behov for å meddele alt som har vært og som er vanskelig. Mye tid
går med til nettopp å lytte og samtale om det som er vanskelig.
Mottakssentre er kun et midlertidig bosted. Det er urovekkende
at det ser ut til å være en utvikling med forholdsvis lang oppholdstid
i senteret. Det er en stor utfordring når det viser seg å være vanskelig
å få enkelte kommuner til å ta imot flere barn og unge med oppholdstillatelse.
Dette bidrar til at kommuner med mottakssentre i større grad må
bidra med et tilpasset skoletilbud over lengre tid.
Forslagsstillerne mener dagens skoletilbud i de kommuner hvor
mottakssentrene er lokalisert, ikke har riktige og tilpassede rammevilkår
å jobbe under for å imøtekomme asylsøkerbarnas behov for opplæring
og for å sikre at skolen er en god integreringsarena. Forslagsstillerne
mener det må vurderes å gjøre endringer i opplæringsloven på flere
punkter og at man må legge til rette for en annen type samarbeid mellom
barnevernet, som har ansvaret for mottakssenteret, og skolene/skoleeier.
Særlig ser man at skoledagens lengde og det innhold som skolen skal
gi den enkelte elev, ikke alltid lar seg forene med et godt opplæringstilbud
for denne gruppen. Det kan være gode grunner til at skoletiden kortes
noe ned, særlig i begynnelsen av skolegangen. Noe av opplæringen
disse barn trenger, ligger ikke inn under det skolen skal gi av
opplæring i henhold til læreplanverket. Likevel ser man at skolene
strekker seg langt når det gjelder å gi kunnskap utover det som
er skolens rolle å formidle. Det er behov for klarhet om den ansvarsfordeling
som må ligge mellom skole og barnevern når det gjelder opplæringen.
Det kan være gode grunner til at mottakssentrene i større grad bidrar med
opplæring, herunder sikrer at barna får grunnleggende innsikt i
det norske samfunn, landets kultur og generelle normer for atferd
og samhandling med andre. Mottakssenteret bør kunne gi kompetanse knyttet
til å utrette dagligdagse gjøremål av ulik art.
På dette grunnlag fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme sak for Stortinget med en grundig
gjennomgang av utfordringer skolene står overfor i møtet med asylsøkerbarn
bosatt i mottakssentre, herunder:
Se på opplæringslovens muligheter
for å avvike fra skoletidens lengde på 30 timer i uken for denne
gruppen, eventuelt gjøre nødvendig lovendringer for å sikre større
grad av fleksibilitet hva gjelder antall pliktige skoletimer.
Vurdere å legge til grunn oppfølgingsvedtak fra mottakssenteret
som grunnlag for tilpasset opplæring med individuell opplæringsplan
fremfor å måtte gå veien om Pedagogisk Psykologisk Tjeneste (PPT).
Kartlegge hvilket ansvar som tillegges henholdsvis skolen
og mottakssenteret når det gjelder opplæringen av det enkelte barn.
Finne tiltak for å sikre at barn i skolen som ikke har mulighet
til verbal kommunikasjon på grunn av at tolk ikke lar seg fremskaffe,
får et læringstilbud som gir et godt læringsutbytte.
Igangsette tiltak knyttet til rekruttering og opplæring
av tolker for å sikre at tolketjenesten er tilstrekkelig for å kunne
gi asylsøkerbarna et godt læringstilbud i skolen.
Se på hvordan skolen fungerer som integreringsarena for
barn i mottakssentre ved å høste av de erfaringer man nå har på
Eidsvoll, og fremme konkrete forslag til hvordan man i de kommuner som
får ansvaret for denne gruppen, best kan tilrettelegge for integrering.
13. juni 2008