Til Stortinget
I klimaforliket mellom regjeringspartiene og Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre 17. januar 2008 var det enighet om at Norge
skal gjenoppta drøftingene med Sverige om grønne sertifikater. Det var
videre enighet om at dersom det ikke lykkes å komme frem til et
resultat om grønne sertifikater innen 1. juli 2008, vil Regjeringen
fremme sak for Stortinget med et forslag til omlegging av ordningen for
fornybar elektrisitet. Ordningen må innrettes slik at den over tid
legger til rette for økt utbygging av ny fornybar energi i Norge
i samme størrelsesorden som en ordning med grønne sertifikater ville
gitt. Samtidig må ordningen innrettes slik at den gir mest mulig ny
kraftproduksjon igjen for den offentlige støtten.
I Verdens Gang 23. mai 2008 uttaler olje- og energiminister Åslaug
Haga at det ikke vil være mulig å få på plass et grønt sertifikatmarked
sammen med Sverige før fornybar-direktivet er vedtatt i EU, trolig
i april 2009. Det er derfor, i henhold til klimaforliket, behov
for en overgangsordning frem til en eventuell avtale med Sverige
om et felles sertifikatmarked er på plass. Det er viktig at denne
midlertidige overgangsordningen er så kompatibel som mulig med et
fremtidig norsk/svensk grønt sertifikatmarked slik at aktørene får
mest mulig stabile rammebetingelser.
En slik overgangsordning frem til et felles norsk/svensk marked
er på plass kan være et rent nasjonalt sertifikatmarked. Siden det
er et norsk/svensk sertifikatmarked som er målet, kan det være naturlig
å begynne med et nasjonalt sertifikatmarked. Da vil vi ved innføringen
av det norsk/svenske sertifikatmarkedet bare slå sammen de to lands
nasjonale sertifikatmarked til ett felles marked. Et nasjonalt sertifikatmarked
vil kunne gi norske myndigheter og aktører verdifull erfaring når
et felles norsk/svensk sertifikatmarked starter opp.
De siste årene har det med hyppige mellomrom blitt vedtatt en
rekke svært ulike former for støtteordninger for elektrisitetsproduksjon
fra nye fornybare energikilder, slik som investeringsstøtte, grønne
sertifikater og feed-in-tariff. Ved flere anledninger, slik som
forrige runde med grønne sertifikater og med feed-in-tariff, har
ordningen blitt vraket til og med før den har trådt i kraft. Dette
har skapt svært dårlig forutsigbarhet for aktørene. Det er derfor
viktig nå å finne en overgangsordning frem til et norsk/svensk sertifikatmarked
er på plass som så langt som mulig er kompatibel med den endelige
støtteordningen.
Ett av ankepunktene mot et rent norsk sertifikatmarked er at
det vil være for smalt. Det er imidlertid grunn til å se nærmere
på denne påstanden.
Sverige innførte et nasjonalt støtteregime for fornybar energi
i 2003. Utgangspunktet var det samme som dagens norske ståsted.
Nemlig å erstatte et eksisterende subsidiesystem som ikke fungerer
etter hensikten med en mer kostnadseffektiv markedsbasert løsning
som gir insentiver for etablering av fornybar energi.
Den svenske ordningen ble vedtatt i Riksdagen våren 2003 og satt
i drift samme år. En av hovedutfordringene for det da nyetablerte
svenske regimet var å få sikret en tilstrekkelig likviditet i markedet slik
at et prisbilde kunne sikres fra "dag 1". Dette ble ivaretatt ved
å inkludere en mindre andel av eksisterende fornybar energiproduksjon
fra starten.
Det svenske sertifikatmarkedet var fra starten dominert av biokraftprodusenter,
typisk skogsindustrien og kommunale varme-/kraftprodusenter. Dette er
relativt store produsenter med det man kan kalle for en mer eller
mindre betydelig markedsmakt innenfor det svenske sertifikatmarkedet.
Dette har bedret seg noe etter hvert med innslag av noen vindkraftprodusenter,
samt vannkraft. Med andre ord var, og er, det svenske sertifikatmarkedet
konsentrert om et mindre antall produsenter, og derfor har det vært av
interesse å knytte seg til norske produsenter og kjøpere. I Sverige
er også antall kjøpere, dvs. forhandlere av kraft og industrikunder,
betraktelig lavere enn i Norge.
Om man ser for seg en ren norsk sertifikatløsning vil den, sammenlignet
med den nasjonale svenske ordningen, ha et bedre utgangspunkt. Antall
aktører, dvs. produsenter og kjøpere, vil være høyere i Norge, først
og fremst fordi det på produsentsiden er færre aktører på norsk
side. Dette er gunstig og betyr at et rent norsk marked lettere
vil kunne stille en riktig markedspris sammenlignet med det svenske
markedet.
Dette forutsetter i prinsippet kun en prinsipielt viktig beslutning:
Den allerede "vedtatte" regelen om at småskala vannkraft og vindkraft
som hadde byggestart senere enn januar 2004 inkluderes i ordningen, må
opprettholdes. Dette var en del av det forslag til regelverk som
Olje- og energidepartementet la frem i forrige stortingsperiode
i forbindelse med en norsk/svensk sertifikatordning. En slik regel
vil medføre at et rent norsk sertifikatmarked vil ha en startlikviditet som
sikrer at markedet fungerer fra dag 1.
Et marked etablert etter disse retningslinjer vil ha en produksjon
som er godkjent fra dag 1 på ca 1,5 TWh, og dette vil være tilstrekkelig,
sammen med det høye antall aktører, til at dette markedet vil kunne fungere
etter hensikten.
Sammen med regelen vist til ovenfor kan en ren norsk ordning
(som den svenske hadde de to første år) ha et straffegebyr de første
to år som er et fast beløp, eventuelt kan det knyttes til det eksisterende svenske
markedet. Ved å følge det siste alternativ vil man få en indirekte
kobling til det svenske markedet og prissettingen der, som igjen
vil gjøre det lettere å eventuelt koble de to lands markeder sammen
etter hvert. Etter de første år vil et rent norsk marked ha tilstrekkelig
prishistorikk til å fjerne det faste straffebeløpet, og derav priskoblingen
til det svenske markedet, og over til en korrekt markedsbasert løsning
basert på en norsk, langsiktig marginalkostnad.
En av utfordringene når det gjelder å utforme et støttesystem
for fornybar energi er at det må notifiseres til ESA for å bli vurdert
i forhold til EUs begrensninger med hensyn til statsstøtte. Dette
er en omstendelig prosess som kan ta lang tid, selv om ESA skulle konkludere
med at støttesystemet ikke er i strid med EUs regelverk for statsstøtte.
Et nasjonalt sertifikatmarked vil ha den fordelen at det ikke blir
berørt av EUs forbud mot statsstøtte, og følgelig ikke behøver å
notifiseres til ESA. Det er derfor en ren nasjonal beslutning når
et slikt støttealternativ kan tre i kraft.
Et nasjonalt sertifikatmarked bør derfor utredes og vurderes
som en overgangsordning frem til en forhandlingsløsning om et felles
norsk/svensk sertifikatmarked er på plass.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen utrede et nasjonalt marked for grønne
sertifikater, og legge dette frem for Stortinget på en egnet måte
i løpet av høsten 2008.
13. juni 2008