Til Stortinget
En av de viktigste oppgavene innen samferdselspolitikken er å
forhindre trafikkulykker som fører til alvorlige skader og dødsfall.
Ny statistikk fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser en skremmende
utvikling i antall drepte i trafikken. I første halvdel av 2008
har vi sett 133 tragiske dødsfall, mot 97 i 2007. Det er en økning
på hele 42 prosent. Liknende ulykkestall har det ikke vært siden
begynnelsen av år 2000. Både ifølge Trygg Trafikk og Statens vegvesen
er noen av de mest effektive tiltakene mot alvorlige trafikkulykker
å forebygge møteulykker, utforkjøringer og fotgjengerulykker.
Sommeren 2008 har det i mediene fremkommet påstander om planlagte
kutt i veiprosjekter og trafikksikkerhetstiltak som kunne forhindret
ulykker. Økte kostnader i samferdselssektoren går på bekostning
av mindre tiltak som ville hatt stor effekt for trafikksikkerheten.
Bilførerne har et stort ansvar for sikkerheten på veiene. Samtidig
vet man at menneskelige feil forekommer også i trafikken. Derfor
er det myndighetenes og politikernes ansvar å gjøre veiene tryggere,
slik at færre menneskelige feil begås og at konsekvensene av menneskelige
feil blir minst mulig alvorlig.
Det er en rekke mulige hastetiltak som kan iverksettes i påvente
av en ny transportplan. Fart dreper, og det er et lite mindretall
av sjåførene som er det største problemet. Statens vegvesen påpeker
at økt kontrollvirksomhet fra politiet er et viktig tiltak for trafikksikkerheten,
derfor kreves det økte ressurser til nettopp dette. Respekt for
fartsgrenser og trafikkregler er viktige, men likevel utilstrekkelige
bidrag for å hindre at flere dør på veiene. Norges veinett i dag
er ikke bygget for dagens trafikkmengde. Den norske veistandarden
er i seg selv farlig. Derfor er det i tillegg til økt kontrollvirksomhet
nødvendig å gjøre mer for å forhindre ulykker, særlig møteulykker.
De siste 5 somrene har 80 personer blitt drept eller skadd på
E18 mellom Larvik og Bamble. Sørover mellom Bamble og Arendal er
antallet 115, en strekning der Statens vegvesen sier de kan sette
opp midtdelere på de mest ulykkesbelastede strekningene for 30–40
mill. kroner. Dette er en strekning som ikke engang ligger inne
i forslaget til Nasjonal transportplan (NTP) frem til 2019. Forslagsstillerne
etterlyser handling fra Regjeringens side når man ser at billige og
enkle tiltak med dokumentert effekt mot møteulykker ikke blir prioritert.
Riksvei 7 mellom Hønefoss og Geilo er en av landets farligste veistrekninger,
som heller ikke er omtalt i forslaget til ny NTP. På E39 Stavanger–Mortavika
ligger det planer for utbedringer, noen av disse skulle utføres
i år, men kan bli utsatt på grunn av veikutt. E6 gjennom Gudbrandsdalen
og deler av E6 gjennom Nordland er ulykkesbelastet. Det samme gjelder
strekninger på E16, E39 og Riksvei 3 i Østerdalen.
Det er mulig å foreta enkle og rimelige utbedringer som redder
liv på de aller mest ulykkesutsatte strekningene i Norge. Med tanke
på den dramatiske utviklingen i antallet trafikkulykker må det bygges helt
nye og trafikksikre veier i et langt høyere tempo enn i dag, parallelt
med at man raskt får på plass fysiske tiltak som kan bidra til å
få ulykkestallene ned. Det kan for eksempel være permanente eller
midlertidige midtdelere, utbedring av kryss, lysregulering, rundkjøringer,
bedring av siktforhold, utbedring av sideterreng osv.
Forslagsstillerne mener at den dramatiske økningen i antallet
tragiske dødsulykker krever en kraftfull og rask politisk reaksjon,
slik at vi kan komme tilbake til den gledelige trenden vi har sett
inntil nylig med færre drepte og alvorlig skadde i trafikken.
Forslagsstillerne vil på denne bakgrunn fremme følgende
forslag:
I
Stortinget ber Regjeringen umiddelbart prioritere fysiske tiltak,
herunder ulike typer midtdelere, som kan forebygge alvorlige trafikkulykker på
de mest ulykkesutsatte veistrekningene.
II
Stortinget ber Regjeringen utarbeide en egen ungdomsstrategi
for å redusere antallet trafikkulykker som involverer ungdom.
III
Stortinget ber Regjeringen sørge for at det snarest mulig blir mer
politi på veiene på de mest ulykkesutsatte veistrekningene.
IV
Stortinget ber Regjeringen fremme sak om en belønningsordning
for tryggere skoleveier, der kommuner og fylker som er flinke til
å bevilge penger til sikring av skoleveier, premieres for dette.
22. september 2008