Til Stortinget
Krav om etablering av kontrollutvalg i landets kommuner og fylkeskommuner
kom inn i kommuneloven i 1992. Bakgrunnen for dette var et ønske
om å styrke kontroll- og tilsynsarbeidet i kommunene og fylkene.
Gjennom senere endringer i lov og forskrift har kontrollutvalgenes
posisjon blitt ytterligere styrket: Fra og med 2004 har minst ett
medlem i kontrollutvalget vært valgt blant kommunestyrets eller
fylkestingets medlemmer, og fra samme år ble kontrollutvalgene
styrket faglig ved å opprette egne fagsekretariater til å bistå
utvalgene i sin bestillerfunksjon av revisjonstjenester.
Hensikten med lovendringene har vært å styrke kontrollutvalgenes
uavhengighet, fra så vel politisk ledelse, administrasjon og revisjon,
slik at kontroll- og tilsynsarbeidet skjer uhildet og effektivt.
Gjennom årene har man likevel sett mange eksempler på at kontrollutvalgenes
uavhengighet blir utfordret, både gjennom krav om utskifting av
medlemmer og gjennom marginalisering av utvalgenes egne initiativ. Den
kommunale konsensuskulturen bidrar til at et aktivt kontrollutvalg
lett oppfattes som et problem, og at medlemmene i kontrollutvalgene
oppfattes av de øvrige folkevalgte som de politiske partienes forlengede
arm. Det er en svekkelse av den demokratiske kontroll med forvaltningen
dersom kontrollutvalgene bruker mer tid på å være populære hos ledende politikere
eller rådmenn, enn å utføre de oppgaver som et reelt, uavhengig
kontrollutvalg skal gjøre. Dette svekker muligheten til å iverksette
granskning av forhold hvor den kommunale eller fylkeskommunale ledelsen
er involvert. Gjennom en serie oppslag i media sommeren 2008 eksemplifiseres
dette, hvor Kontrollutvalgets leder i Våler kommune blir avkrevet
unnskyldning av det styrende flertallet i kommunen, eller bedt om
å fratre som utvalgsleder. Vedkommende leder hadde reist spørsmål
om ordførerens involvering i en reguleringssak for et tiltenkt transittmottak
for flyktninger.
Forskrift om kontrollutvalg i kommuner og fylkeskommuner § 3
fastslår at kommunestyret eller fylkestinget når som helst kan foreta
nyvalg av utvalgets medlemmer, samtidig som det kreves nyvalg av hele
utvalget dersom det skal foretas nyvalg av ett eller flere medlemmer.
Retten til å foreta nyvalg i kommunalstrukturen er viktig, men det
er forslagsstillernes oppfatning at dagens regelverk gir uheldige
utslag for utvalgenes uavhengighet. Det er ingen styringsmessig
eller valgteknisk grunn til at ikke utnevnelse til og utskifting
av medlemmer i kontrollutvalgene kan foregå på samme måte som for
andre utvalg og komiteer i kommunestyret eller fylkestinget.
I mange kommuner og fylkeskommuner praktiserer man en ordning
hvor den konstellasjon som utgjør mindretall i kommunestyret eller
fylkestinget, utgjør flertall i kontrollutvalget. Eksempelvis skjer
dette i Trondheim kommune, hvor bystyrets mindretallskonstellasjon
sågar har lederen av kontrollutvalget og hvor ordningen er regelstyrt
i et eget reglement for kontrollutvalget. I Våler kommune er det
på den annen side et kontrollutvalg hvor lederen kommer fra mindretallskonstellasjonen
i kommunestyret, samtidig som flertallet i kontrollutvalget korresponderer med
flertallet i kommunestyret. Dette bidrar til å legge begrensninger
på kontrollutvalgets uavhengighet.
I Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité fastslås det at
et mindretall i komiteen på 1/3 av medlemmene er tilstrekkelig for
om komiteen skal reise en sak om for eksempel granskning, jf. Stortingets forretningsorden
§ 12 pkt. 10. I forbindelse med at denne retten ble innført, ble
det lagt særlig vekt på at mindretallsrettigheter gir et prinsipielt
viktig bidrag for å styrke den demokratiske kontrollfunksjonen. Dette
prinsippet bør etter forslagsstillernes oppfatning også være gjeldende
i kommunal sektor, hvor kontakten og kjennskapen mellom de som utgjør
politisk og administrativ ledelse, samt kontrollutvalg, er større
enn hva tilfellet er mellom medlemmer av Storting, regjering og
forvaltning.
Det er forslagsstillernes oppfatning at en gjennom å styrke kontrollutvalgenes
uavhengighet og sørge for etablerte mindretallsrettigheter i utvalgenes
arbeid, vil bidra til en bedre og mer effektiv kontroll og tilsyn
med den kommunale og fylkeskommunale forvaltningen. Dette er viktig
for å sikre oppslutning om og legitimitet til offentlige beslutninger
og tjenester.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen om å:
1. Fremme forslag om endringer
av kommuneloven, med sikte på å styrke uavhengigheten til kommunale
og fylkeskommunale kontrollutvalg.
2. Fremme forslag til endringer av kommuneloven som gir
et kvalifisert mindretall på 1/3 initiativrett i kommunale og fylkeskommunale
kontrollutvalg.
3. Legge til rette for en innstramming av den åpning dagens
regelverk gir for avsettelse av kommunale og fylkeskommunale kontrollutvalg.
4. Fremme de nødvendige forslag som sikrer at den konstellasjon
i kommunestyre eller fylkesting som utgjør mindretall, har flertall
i kontrollutvalget.
15. oktober 2008