Til Stortinget
Det er i løpet av de siste årene fremkommet store problemer som
knytter seg til avtalehjemlene for fysioterapeuter. Forslagsstillerne
mener derfor det er behov for en gjennomgang av praksisen med avtalehjemler
for denne yrkesgruppen, med sikte på å imøtekomme pasientenes behov
for behandling, men også for å sikre den enkelte fysioterapeuts
etableringsmuligheter og å forhindre konkurransevridning.
Dagens Næringsliv har hatt en rekke artikler som belyser problemstillingen.
1. september 2008 kunne man blant annet lese følgende:
"Dagens Næringsliv avdekket lørdag at det eksisterer et skjult
system hvor unge nyutdannede fysioterapeuter må betale millionbeløp
til private institutteiere for å få tilgang til store offentlige
midler og trygdepenger."
Videre kunne en lese:
"I kampen for å beholde kontrollen over to milliarder offentlige
kroner tyr fysioterapeuter til hemmelige handler, trusler og råkjør
mot unge kolleger. Helsedepartementet reagerer nå på manglende kontroll, og
kaller i dag partene inn til krisemøte."
Statssekretær Rigmor Aasrud i Helse- og omsorgsdepartementet
uttalte i samme artikkel følgende:
"Hvis dette er et bilde av hvordan denne bransjen er, så er
det en ukultur vi må få slutt på"
Forslagsstillerne viser til at fysioterapeuter som blir gitt
refusjonsavtale med NAV, får et årlig tilskudd på om lag 250 000
kroner. Fysioterapeuter med en slik refusjonsavtale får videre utbetalt
stykkpris fra folketrygden for hver pasient som behandles. Dette
medfører at fysioterapeuter som ikke har en slik refusjonsavtale
får dårligere kundegrunnlag, som en følge av at deres pasienter
må betale hele regningen for behandlingen selv.
Forslagsstillerne mener dette sterkt begrenser den enkelte pasients
valgfrihet, all den tid finansieringsordningene medfører en ekstra
økonomisk utgift dersom man velger en fysioterapeut som ikke har
en kommunal driftsavtale.
Forslagsstillerne har videre fått svært mange henvendelser på
at dagens system har ført til lengre ventetider for pasientene.
Dette er, slik forslagsstillerne ser det, negativt, med hensyn til
pasienters helsetilstand og ulike trygdeutbetalinger, som følge
av manglende arbeidsevne for mange av dem som står i kø.
Forslagsstillerne viser videre til den konkurransevridningen
som er et naturlig resultat av dagens avtalehjemmelpraksis, der
spesielt nyutdannede fysioterapeuter har store vanskeligheter med
å etablere praksis uten refusjonsrett. Dette er, slik forslagsstillerne
ser det, svært uheldig, noe som også har ført til de uholdbare situasjonene
man har sett bli avdekket i mediene.
Forslagsstillerne viser videre til Innst. O. nr. 87 (1996–1997)
Innstilling fra sosialkomiteen om lov om endringer i lov av 28. februar
1997 nr. 19 om folketrygd (Avvikling av refusjoner til helsepersonell uten
driftsavtale - oppretting av flere driftsavtaler for privatpraktiserende
helsepersonell).
Forslagsstillerne viser til forslag fremmet av Høyre, Kristelig
Folkeparti og Fremskrittspartiet:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at alle leger, psykologer
og fysioterapeuter som driver privat praksis med eller uten avtale/trygderefusjon
skal ha rett til avtale og/eller refusjon."
Flertallet, bestående av Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, skriver følgende i ovennevnte innstilling:
"Flertallet har merket seg at departementet har vurdert
ulike alternativer for en ny avtalepolitikk for privatpraktiserende
helsepersonell. I det videre legger flertallet til grunn departementets
forslag som i korthet kan beskrives ved to hovedelementer; opprettelse
av driftsavtaler for yrkesutøvere som har hatt praksis uten avtale,
og avvikling av trygderefusjon til avtaleløs praksis.
Dette vil etter flertallets oppfatning gi mulighet for å utnytte
helsepersonellressursene innen den offentlige helsetjenesten, enten
i privat praksis på grunnlag av driftsavtaler med fylkeskommuner
og kommuner, eller ved økt innsats i sykehusene."
Forslagsstillerne er av den oppfatning at intensjonene fra flertallet
ikke har virket etter hensikten, og mener den senere tids saksopplysninger
fremkommet i ulike medier med all tydelighet viser at situasjonen for
pasienter og fysioterapeuter ikke er tilfredsstillende.
Forslagsstillerne viser videre til Regjeringens foreslåtte endringer
i forslag til statsbudsjett for 2009, der følgende står å lese:
"For å gi større samsvar mellom oppgaveansvar og finansieringsansvar
for den avtalebaserte fysioterapitjenesten ønsker regjeringen å
øke kommunenes finansieringsansvar. Dette vil si at de kommunale driftstilskuddene
sin andel av fysioterapeutenes samlede omsetning bør økes til minst
40 pst. Dette medfører en nedjustering av refusjonstakstene. Det
tas sikte på å overføre midler fra refusjonstakstene til rammetilskuddet
til kommunene som varslet i kommuneproposisjonen for 2009. Endringen
vil være tema i takstforhandlingene våren 2009, med iverksetting
fra 1. juli 2009. Departementet vil nedsette en arbeidsgruppe som
skal utarbeide forslag til endringer i honorartakster som en konsekvens
av endringer i driftstilskudd.
Driftstilskudd til privatpraktiserende fysioterapeuter skal utbetales
forholdsmessig etter fysioterapeutenes avtalte arbeidstid. I forhandlingene
våren 2008 mellom Norsk Fysioterapiforbund, staten og KS ble det
avtalt at den nedre grense for inngåelse av nye driftsavtaler med
fysioterapeuter i privat praksis fra og med 1. juli 2008 settes
opp, fra 1/5 til 2/5 av et fullt årsverk med mindre særlige forhold
foreligger."
Forslagsstillerne er skeptiske til at et større finansieringsansvar
for fysioterapitjenester skal tillegges kommunene gjennom rammeoverføringer.
Dette vil, slik forslagsstillerne ser det, bidra til å forsterke
flere av de uheldige følgene en har sett i forbindelse med praksisen
knyttet til avtalehjemler.
Forslagsstillerne er av den oppfatning at fri etableringsrett
for fysioterapeuter med direkte refusjon fra folketrygdsystemet
vil sikre den enkelte pasients valgfrihet, samt sørge for at nyutdannede
og andre fysioterapeuter stiller på lik linje hva gjelder å tilby en
tjeneste som pasientene har behov for. Refusjonen må utløses etter
henvisningen fra den enkelte pasients lege, for dermed å sørge for
at det er den enkeltes helsetilstand som er utløsende for refusjon
fra folketrygdsystemet.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen sørge for å bedre tilgangen på fysioterapibehandling
og gi pasientene større valgfrihet, ved at praksisen med avtalehjemler for
fysioterapeuter fjernes og erstattes med en ordning hvor alle fysioterapeuter
får muligheten til å behandle pasienter med rett til refusjon etter
henvisning fra lege.
5. november 2008