Representantforslag fra stortingsrepresentantene Harald T. Nesvik, Vigdis Giltun, Jan-Henrik Fredriksen og Kari Kjønaas Kjos, om fri etableringsrett og fjerning av ordningen med avtalehjemler for fysioterapeuter

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Det er i løpet av de siste årene fremkommet store problemer som knytter seg til avtalehjemlene for fysioterapeuter. Forslagsstillerne mener derfor det er behov for en gjennomgang av praksisen med avtalehjemler for denne yrkesgruppen, med sikte på å imøtekomme pasientenes behov for behandling, men også for å sikre den enkelte fysioterapeuts etableringsmuligheter og å forhindre konkurransevridning.

Dagens Næringsliv har hatt en rekke artikler som belyser problemstillingen. 1. september 2008 kunne man blant annet lese følgende:

"Dagens Næringsliv avdekket lørdag at det eksisterer et skjult system hvor unge nyutdannede fysioterapeuter må betale millionbeløp til private institutteiere for å få tilgang til store offentlige midler og trygdepenger."

Videre kunne en lese:

"I kampen for å beholde kontrollen over to milliarder offentlige kroner tyr fysioterapeuter til hemmelige handler, trusler og råkjør mot unge kolleger. Helsedepartementet reagerer nå på manglende kontroll, og kaller i dag partene inn til krisemøte."

Statssekretær Rigmor Aasrud i Helse- og omsorgsdepartementet uttalte i samme artikkel følgende:

"Hvis dette er et bilde av hvordan denne bransjen er, så er det en ukultur vi må få slutt på"

Forslagsstillerne viser til at fysioterapeuter som blir gitt refusjonsavtale med NAV, får et årlig tilskudd på om lag 250 000 kroner. Fysioterapeuter med en slik refusjonsavtale får videre utbetalt stykkpris fra folketrygden for hver pasient som behandles. Dette medfører at fysioterapeuter som ikke har en slik refusjonsavtale får dårligere kundegrunnlag, som en følge av at deres pasienter må betale hele regningen for behandlingen selv.

Forslagsstillerne mener dette sterkt begrenser den enkelte pasients valgfrihet, all den tid finansieringsordningene medfører en ekstra økonomisk utgift dersom man velger en fysioterapeut som ikke har en kommunal driftsavtale.

Forslagsstillerne har videre fått svært mange henvendelser på at dagens system har ført til lengre ventetider for pasientene. Dette er, slik forslagsstillerne ser det, negativt, med hensyn til pasienters helsetilstand og ulike trygdeutbetalinger, som følge av manglende arbeidsevne for mange av dem som står i kø.

Forslagsstillerne viser videre til den konkurransevridningen som er et naturlig resultat av dagens avtalehjemmelpraksis, der spesielt nyutdannede fysioterapeuter har store vanskeligheter med å etablere praksis uten refusjonsrett. Dette er, slik forslagsstillerne ser det, svært uheldig, noe som også har ført til de uholdbare situasjonene man har sett bli avdekket i mediene.

Forslagsstillerne viser videre til Innst. O. nr. 87 (1996–1997) Innstilling fra sosialkomiteen om lov om endringer i lov av 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (Avvikling av refusjoner til helsepersonell uten driftsavtale - oppretting av flere driftsavtaler for privatpraktiserende helsepersonell).

Forslagsstillerne viser til forslag fremmet av Høyre, Kristelig Folkeparti og Fremskrittspartiet:

"Stortinget ber Regjeringen sørge for at alle leger, psykologer og fysioterapeuter som driver privat praksis med eller uten avtale/trygderefusjon skal ha rett til avtale og/eller refusjon."

Flertallet, bestående av Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, skriver følgende i ovennevnte innstilling:

"Flertallet har merket seg at departementet har vurdert ulike alternativer for en ny avtalepolitikk for privatpraktiserende helsepersonell. I det videre legger flertallet til grunn departementets forslag som i korthet kan beskrives ved to hovedelementer; opprettelse av driftsavtaler for yrkesutøvere som har hatt praksis uten avtale, og avvikling av trygderefusjon til avtaleløs praksis.

Dette vil etter flertallets oppfatning gi mulighet for å utnytte helsepersonellressursene innen den offentlige helsetjenesten, enten i privat praksis på grunnlag av driftsavtaler med fylkeskommuner og kommuner, eller ved økt innsats i sykehusene."

Forslagsstillerne er av den oppfatning at intensjonene fra flertallet ikke har virket etter hensikten, og mener den senere tids saksopplysninger fremkommet i ulike medier med all tydelighet viser at situasjonen for pasienter og fysioterapeuter ikke er tilfredsstillende.

Forslagsstillerne viser videre til Regjeringens foreslåtte endringer i forslag til statsbudsjett for 2009, der følgende står å lese:

"For å gi større samsvar mellom oppgaveansvar og finansieringsansvar for den avtalebaserte fysioterapitjenesten ønsker regjeringen å øke kommunenes finansieringsansvar. Dette vil si at de kommunale driftstilskuddene sin andel av fysioterapeutenes samlede omsetning bør økes til minst 40 pst. Dette medfører en nedjustering av refusjonstakstene. Det tas sikte på å overføre midler fra refusjonstakstene til rammetilskuddet til kommunene som varslet i kommuneproposisjonen for 2009. Endringen vil være tema i takstforhandlingene våren 2009, med iverksetting fra 1. juli 2009. Departementet vil nedsette en arbeidsgruppe som skal utarbeide forslag til endringer i honorartakster som en konsekvens av endringer i driftstilskudd.

Driftstilskudd til privatpraktiserende fysioterapeuter skal utbetales forholdsmessig etter fysioterapeutenes avtalte arbeidstid. I forhandlingene våren 2008 mellom Norsk Fysioterapiforbund, staten og KS ble det avtalt at den nedre grense for inngåelse av nye driftsavtaler med fysioterapeuter i privat praksis fra og med 1. juli 2008 settes opp, fra 1/5 til 2/5 av et fullt årsverk med mindre særlige forhold foreligger."

Forslagsstillerne er skeptiske til at et større finansieringsansvar for fysioterapitjenester skal tillegges kommunene gjennom rammeoverføringer. Dette vil, slik forslagsstillerne ser det, bidra til å forsterke flere av de uheldige følgene en har sett i forbindelse med praksisen knyttet til avtalehjemler.

Forslagsstillerne er av den oppfatning at fri etableringsrett for fysioterapeuter med direkte refusjon fra folketrygdsystemet vil sikre den enkelte pasients valgfrihet, samt sørge for at nyutdannede og andre fysioterapeuter stiller på lik linje hva gjelder å tilby en tjeneste som pasientene har behov for. Refusjonen må utløses etter henvisningen fra den enkelte pasients lege, for dermed å sørge for at det er den enkeltes helsetilstand som er utløsende for refusjon fra folketrygdsystemet.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber Regjeringen sørge for å bedre tilgangen på fysioterapibehandling og gi pasientene større valgfrihet, ved at praksisen med avtalehjemler for fysioterapeuter fjernes og erstattes med en ordning hvor alle fysioterapeuter får muligheten til å behandle pasienter med rett til refusjon etter henvisning fra lege.

5. november 2008