Representantforslag fra stortingsrepresentantene Per Sandberg, Arne Sortevik og Bård Hoksrud om utredning om mulig forlengelse av Flytoget til Sandefjord Lufthavn Torp og Moss Lufthavn Rygge

Til Stortinget

Bakgrunn

I triangelen Gardermoen – Sandefjord – Moss har Østlandet nå tre flyplasser. Innenfor norsk luftfart øker trafikken kraftig; persontransport med fly er viktig både i transport innenfor landets grenser og i transport til og fra Norge.

Sandefjord Lufthavn Torp var pr. 31. desember 2007 landets syvende største lufthavn målt i totalt antall passasjerer. Av de syv største lufthavnene hadde Sandefjord Lufthavn Torp den høyeste veksten. Eksklusiv transfer- og transittpassasjerer er Sandefjord Lufthavn Torp landets femte største. Sandefjord Lufthavn Torp er Norges tredje største internasjonale flyplass etter Oslo Lufthavn Gardermoen og Bergen Lufthavn Flesland.

Avstand fra Oslo er ca. 100 km.

NSBs Vestfoldbanen trafikkerer strekningen Oslo – Sandefjord – Skien tur/retur. I 2008 åpnet stasjonen Torp, som ligger på Vestfoldbanen mellom Stokke og Sandefjord. Fra Torp stasjon er det shuttlebuss til/fra flyplassen, til alle tog. Shuttlebussen bruker 4 minutter og er inkludert i prisen.

Moss Lufthavn Rygge er sentralt plassert i Østfold og er nyåpnet. Med nytt terminalbygg, infrastruktur, parkering og rullebane er lufthavnen spesielt tilrettelagt for et bredt spekter av nasjonal og internasjonal rute- og chartertrafikk.

Målsettingen er at Moss Lufthavn Rygge skal bli en av Europas mest effektive flyplasser til beste for regionens befolkning og næringsliv. Avstand fra Oslo er ca. 60 km.

NSBs regiontog har hyppige avganger til Rygge – fra Oslo S og Halden går det tog hver time på hverdager. Rygge stasjon ligger 4 km. fra terminalen, og gratis busser går mellom terminal og lufthavn i lufthavnens åpningstid.

Vurdering

Det er etter forslagsstillernes mening en riktig strategi innenfor en moderne luftfartspolitikk i Norge at man satser på to mindre, men moderne flyplasser i tillegg til landets hovedflyplass på Gardermoen. En slik strategi kan gi en effektiv fordeling av trafikk og også utsette behovet for en tredje rullebane på Gardermoen. Samtidig er det en viktig utfordring å sørge for at alle tre flyplasser blir gode transportknutepunkt. I en slik sammenheng mener forslagsstillerne direkte tilknytning mellom flyplass og moderne jernbanetransport er viktig.

Flytogets finansiering (med ettergivelse av statlig gjeld) er historie.

Selskapet har ny infrastruktur, ny organisasjon og topp kundekarakter.

Posisjonen til dagens flytog blant reisende er svært god og står i sterk kontrast til produksjon og omdømme hos NSB.

Forslagsstillerne avviser at dette utelukkende skyldes at Flytoget opereres på nytt jernbanenett. Organisering, produktinnhold og holdninger til kundene har vært avgjørende viktig for Flytogets posisjon i dag.

Forslagsstillerne mener at Flytogets hastighet på ca. 200 km/t er tilfredsstillende både på kort og lang sikt. Det er fort nok, og det er nå 10 års erfaring med drift av konseptet.

Det vil revolusjonere dagens trafikk til og ved de to andre flyplassene Torp og Rygge dersom Flytoget utvides til å betjene også disse to. Med få, men likevel noen stopp på veien, vil også andre reisende langs disse strekningene kunne ha stor nytte av et slikt persontransporttilbud.

Forslagsstillerne mener derfor at en forlengelse av Flytoget til henholdsvis Torp og Rygge kan være en viktig del av en samlet transportstrategi i området begrenset av Grenland, Halden og Hamar; et moderne, sikkert og miljøvennlig transportnett i Østlandsområdet.

Forslagsstillerne mener derfor at et slikt prosjekt bør utredes. Forslagsstillerne peker på at fordi Flytoget er organisert som eget selskap, ligger forholdene vel til rette for prosjektfinansiering. Forslagsstillerne peker på at en eventuell utbygging kan skje i trasé under bakken for å unngå konflikt med annen eksisterende og planlagt infrastruktur og eksisterende bebyggelse og arealbruk.

Forslagsstillerne understreker at både investering og drift i så vel privat som offentlig regi bør utredes.

Forslag

Det fremmes derfor følgende

forslag:

Stortinget ber Regjeringen komme med en utredning om forlengelse av Flytoget til Sandefjord Lufthavn Torp og til Moss Lufthavn Rygge som en del av et moderne, sikkert og miljøvennlig transportnett i Østlandsområdet. Investering og drift i så vel privat som offentlig regi vurderes. Utredningen legges frem for Stortinget.

26. november 2008