Til Stortinget
Personbiler som ble vraket mot vrakpant i Norge i 2007 var i
snitt 19,4 år gamle, og gjennomsnittsalderen på en bensindreven
personbil var samme år 11,5 år. Utviklingen går i feil retning,
for i 1985 var gjennomsnittsalder på vrakbilene 14 år. Dette er skremmende,
særlig med tanke på at gamle biler gir dårligere sikkerhet og mer
forurensning. Nettopp derfor tok Fremtiden i våre hender nylig til
orde for en kraftig økning i vrakpanten, og foreslo at vrakpanten
for biler fra 1990 og eldre må heves til minst 15 000 kroner.
80 pst. av norsk eksport går til EU, og Norge er derfor helt
avhengig av økonomien i EU for å komme seg ut av dagens nedkonjunktur.
Stadig flere EU-land øker nå vrakpanten kraftig for å redde bilbransjen,
og Tyskland har gått lengst med 2 500 euro i vrakpant for biler
som er eldre enn 9 år. Dette gjelder imidlertid bare dersom man
kjøper enten en ny bil som tilfredsstiller utslippstandarden Euro 4,
eller dersom man kjøper en bil som er brukt i mindre enn 1 år. Samtidig
har både Østerrike og Italia økt vrakpanten til 1 500 euro, mens
Frankrike har økt vrakpanten til 1 000 euro. Felles for de fleste
som nå bruker vrakpanten som virkemiddel til å styrke bilbransjen,
er at en utbetaling forutsetter at det kjøpes en ny bil med lavt
utslipp.
Europeiske bilprodusenter er for tiden i store finansielle vanskeligheter,
ikke minst de europeiske General Motors-selskapene Saab og Opel.
Norge har også bilindustri, og norske bildelprodusenter omsetter
for milliarder av kroner. Dette gjelder blant annet Hydro Aluminium
Structures Raufoss AS og Kongsberg Automotive AS. Den store norske
produsenten av aluminiumsfelger, Fundo Wheels AS, ble slått konkurs
12. januar 2009. Totalt sysselsetter bilbransjen i Norge 30 000
personer direkte, og 100 000 hvis man tar med støttefunksjoner som
tilbehør osv.
Vrakpanten i Norge er på 1 500 kroner for 2009 og dekker ikke
engang transportkostnadene hvis bilen er avskiltet eller ikke kan
kjøres. Man har imidlertid gode erfaringer med økt vrakpant i Norge,
for i 1996 ble vrakpanten midlertidig økt til 6 000 kroner. Dette
førte til at 211 311 biler ble skrotet, og at 3,5 ganger flere biler
ble vraket i 1996 sammenlignet med 1995. Nettopp derfor inneholdt
Fremskrittspartiets forslag til tiltakspakke, "Tid for fornyelse",
et forslag om å øke vrakpanten til 6 000 kroner med provenyeffekt
på 450 mill. kroner.
Forslagsstillerne har merket seg at andre europeiske land har
koblet vrakpanten opp mot nybilkjøp, men mener at de skyhøye norske
engangsavgiftene vil gjøre det vanskelig for folk å erstatte vrakede
biler med helt nye biler. I Tyskland kan man for eksempel ifølge
VG Nett 17. februar 2009 kjøpe seg en fabrikkny Volkswagen Golf
til 10 000 euro, og dette er under halvparten av prisen for en tilsvarende
bil i Norge. Forslagsstillerne vil i den forbindelse vise til sitt
forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2008–2009) om å redusere engangsavgiftene
med 10 pst. i alle satser som et første skritt for å få et avgiftsnivå
på linje med gjennomsnittet i Europa, og at dette hadde en provenyeffekt
på 1,2 mrd. kroner i avgiftskutt. Forslagsstillerne mener derfor
at det inntil videre er bedre å heve vrakpanten uten å knytte dette
opp mot nybilkjøp.
I 1989 ble det påbudt med katalysator i alle nye biler, men den
høye gjennomsnittlige alderen på biler som blir vraket mot vrakpant,
gjør at det fortsatt finnes en god del gamle biler fra før 1989
på norske veier. Ifølge Opplysningsrådet for veitrafikkens (OVF) statistikk
for bil og vei 2008, var det pr. 31. desember 2007 nesten 200 000
personbiler som var over 21 år gamle, mens ca. 400 000 personbiler
var eldre enn 16 år. Dette tilsier at det finnes omtrent 250 000
personbiler eldre enn 1989.
Forslagsstillerne peker på at forslaget vil ha den effekt at
flere eldre, forurensende og trafikkfarlige biler forsvinner fra
veiene, i tillegg til at høyere vrakpant både vil ha en positiv
miljøeffekt og sikre arbeidsplasser i næringen. Det vises også til
at kostnadene ved høyere vrakpant vil motvirkes av økte inntekter
fra importavgiften.
Forslagsstillerne vil på denne bakgrunn fremme følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen snarest legge frem en sak om vrakpant
på 22 000 kroner for biler som er 20 år eller eldre.
25. februar 2009