På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Stortinget ber Regjeringen endre betegnelsen "Kompetanse på lavere
nivå" for elever som oppnår kompetansebevis i videregående skole,
og gjøre slike utdanningsløp til en vanlig del av videregående opplæring
slik at det ikke lenger fremstår som et negativt avvik.
II
Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag om at yrkesfaglig
opplæring i videregående skole også kan bestå av kortere utdanningsløp
på 1 eller 2 år, og der elevene oppnår yrkeskompetanse.
III
Stortinget ber Regjeringen fremme nødvendige forslag for å gjøre
omfanget av teori i læreplanene for yrkesfag mindre og mer yrkesrettet.
IV
Stortinget ber Regjeringen sørge for at faglærere innenfor yrkesfagene
får tilstrekkelig etterutdanning og oppdateres på den fagkunnskapen
de har behov for.
V
Stortinget ber Regjeringen legge frem en plan for etterutdanning
av yrkesfaglærerne i hvordan de teoretiske fagene i større grad
skal praksisrettes, og hvordan kompetansemålene i læreplanene skal
tilpasses yrkesfaglige elever.
VI
Stortinget ber Regjeringen sette i gang forsøksprosjekt med større
innslag av praktiske fag i ungdomsskolen.
VII
Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag om hvordan man
i større grad skal benytte seg av arbeidslivets kompetanse i undervisningen,
blant annet ved å bruke ulike former for økonomiske incitamenter
for bedrifter som vil låne bort ansatte til undervisning i yrkesfagene.
VII
Stortinget ber Regjeringen vurdere en tilskuddsordning til bedrifter
som tar imot elever til praksis allerede i ungdomsskolen.
VIII
Stortinget ber Regjeringen vurdere en forsøksordning hvor skoler
kan benytte individuell opplæringsplan til å disponere 25 pst.-rammen
til yrkesretta fag, og hvilke økonomiske incentiver som kan benyttes
i et slikt forsøk.
IX
Stortinget ber Regjeringen styrke rådgivertjenesten slik at man
motvirker feilvalg i videregående opplæring.
X
Stortinget ber Regjeringen legge til rette for at skoler kan
benytte seg av modellen med 3 dager i bedrift og 2 dager i skole
pr. uke, og der opplæringen avsluttes etter 2 eller 3 år.
XI
Stortinget ber Regjeringen vurdere å fjerne arbeidsgiveravgift
for opplæringsdelen som lærlingen eller lærekandidaten har i bedrift.
XII
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag slik at lærlingtilskuddet
går fra staten direkte til den enkelte bedrift, og ikke via fylkeskommunenes
budsjetter, slik at det sikres fleksibilitet og fritt valg på tvers
av fylkesgrensene.
XIII
Stortinget ber Regjeringen legge til rette for at bedrifter eller
sammenslutning av bedrifter (bransjeforeninger) kan starte egne
skoler og egen opplæring av elever i bedriften.
XIV
Stortinget ber Regjeringen utarbeide en pedagogisk opplæringspakke
som gis til de bedriftene som tar imot lærlinger.
XV
Stortinget ber Regjeringen gi tilbud om kurs til de bedriftene
som tar imot lærlinger, slik at de får tilstrekkelig opplæring i
rettigheter og plikter når det gjelder å ta inn lærlinger.
XVI
Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag om å øke lærlingtilskuddet
slik at det blir på samme relative nivå som da Reform 94 ble innført.
XVII
Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag om at bedrifter
som bidrar aktivt i opplæringen i skole, får skattefordeler av det.