Til Stortinget
Forslagsstillerne viser til at Norge på mange områder har bedre
resultater i narkotikapolitikken enn mange andre land. Norge ligger
lavere enn gjennomsnittet i Vest- og Sentral-Europa når det gjelder
misbruk blant 15–16-åringer. Det samme gjelder misbruk blant 15–64-åringer,
bortsett fra amfetamin.
Men norsk narkotikapolitikk har også utfordringer. Norge ligger
bare så vidt under gjennomsnittet i EU når det gjelder tungt misbruk
av ulike narkotiske stoffer, og Norge ligger høyest i Europa sammen
med Estland når det gjelder overdosedødsfall. Uteseksjonen i Oslo
er bekymret for veksten i antall åpne rusomsetningssteder og for
rekrutteringen til disse stedene, særlig utenfor Oslo sentralstasjon,
Vaterland og opp langs Akerselva til Grünerløkka. Forslagsstillerne
har stor forståelse for lokale beboere som er fortvilet over at
omsetningen har fått foregå såpass fritt så lenge.
Forslagsstillerne viser til at vårt naboland Sverige jevnt over
har hatt lavere misbruk og langt færre overdosedødsfall enn Norge.
Mens antall åpne rusomsetningssteder generelt øker i Norge og Europa, går
de ned i Sverige. Det at Sverige og Norge ikke ligger langs en av
hovedrutene for narkotikatrafikken, har små inntektsforskjeller,
en helsebevisst befolkning og en relativt bred politisk konsensus
om narkotikapolitikken, er forhold vi stort sett har felles og som
kan bidra til mindre narkotikamisbruk. Men Sverige skiller seg fra
Norge ved at landet på mange måter har en strengere håndheving av
narkotikalovgivningen. Sverige har nulltoleranse for kjøp og salg av
narkotika, også småskalahandel, og narkotikatilgangen blir dermed
vanskeligere. FNs narkotika- og kriminalitetsmyndighet mener at
dette kan ha bidratt til Sveriges gode resultater, i tillegg til
at landet bruker store ressurser på svært målrettet forebygging
og helhetlig behandling og oppfølging.
Forslagsstillerne mener at Regjeringen bør lære av Sverige. Norsk
politi må i likhet med svenskene innføre nulltoleranse for kjøp
og salg av narkotika. Det må bli slutt på at det er lettere for
en norsk 15-åring å få kjøpt hasj enn tobakk. Det er i denne sammenheng
positivt at Oslo-politiet skal ha startet en aksjon hvor alle former
for narkotikasalg skal bli slått ned på. Politiet skal etter det
forslagsstillerne kjenner til gå opp Oslo sentrums åpne rusomsetningssteder og
ilegge bøter på opp mot 10 000 kroner for kjøp, salg vil bli idømt
ubetinget fengsel og asylsøkere som misbruker asylsinstituttet ved
å selge narkotika, vil bli utvist. Politiet åpnet nylig en mobil
post ved Eventyrbroen, og åpner nå også en inne på Oslo sentralstasjon.
Politiet samarbeider med utlendingsmyndighetene, kommunen og helsemyndighetene.
Aksjonen skal vare ut 2010.
Nulltoleranse og tettere samarbeid mellom politi, utlendingsmyndigheter,
kommune og helsemyndigheter bør gjennomføres over hele landet hvor
det foregår narkotikasalg, blant annet for å skape trygghet og hindre
nyrekruttering. Det må være nulltoleranse for alle typer narkotiske
stoffer. Erfaringene fra Sverige tilsier at denne linjen ikke bør
være midlertidig, men permanent.
Internett blir i stadig større grad en arena for tilgang til
nye stoffer. Dette må tas tak i.
Norge kan ikke føre sin narkotikapolitikk i et vakuum, men må
øke den norske innsatsen i internasjonalt narkotikaarbeid og i WHOs
globale alkoholstrategi.
Det trengs en langt sterkere satsing på avrusing, behandling
og oppfølging. Det står nærmere 4 000 personer i kø for rusbehandling,
mens det er ledige plasser i ideelle, private rusinstitusjoner.
Forslagsstillerne ser private, ideelle institusjoner som et verdifullt
supplement og korrektiv til de offentlige tjenestene. På tross av
rom for å forhandle direkte med slike institusjoner, blir anbud
brukt. Dette har store konsekvenser, blant annet gjennom mindre
forutsigbar drift til skade for brukere, fagmiljø og mangfold i
tjenestetilbudet. I anbudsrunden i 2008 i Helse Sør-Øst, er bare
7 av 43 behandlingsplasser for rusavhengige mellom 18 og 23 år i
et legemiddelfritt behandlingsmiljø. Bare 15 behandlingsplasser
er for behandling utover ett år, til tross for at forskning viser at
vellykket behandling ofte tar mer enn ett år. Satsing på poliklinisk
behandling bør ikke erstatte døgnbehandling, men komme som en styrking
av rusbehandlingen og som en del av opptrappingsplanen for rusfeltet.
Mens køene til rusbehandling vokser og behandlingstilbudet fra
frivillige institusjoner forblir underutnyttet, fortsetter satsingen
på sprøyterom. Dette til tross for at bruk av narkotika fører til
betydelige helsemessige og sosiale problemer, både for de rusavhengige
selv, for deres pårørende og for samfunnet. Det offentlige hjelpeapparatet
bør ikke legge til rette for bruk av narkotika, slik ordningen med
sprøyterom i realiteten innebærer. Sprøyterommet legger også til
rette for å opprettholde en injiseringskultur som er en viktig årsak
til høye overdosetall i Norge sammenliknet med andre land. Ordningen
med sprøyterom innebærer en legalisering av narkotikabruk. Dette
er klart i strid med forbud mot omsetning, bruk og oppbevaring av
narkotiske stoffer i straffelovgivningen. FNs internasjonale narkotikakontrollbyrå,
INCB, har i sin årsrapport for 2005 påpekt at en ordning med sprøyterom
heller ikke er i overensstemmelse med FNs narkotikakonvensjoner.
Byrået ber Norge om å sørge for overensstemmelse med disse avtalene.
I løpet av prøveperioden med sprøyterom vil bevilgninger til drift
beløpe seg til totalt 50 mill. kroner. Disse midlene bør heller
benyttes til behandlingsrettede tilbud eller helsetiltak som tar
sikte på å bistå den enkelte til å bli rusfri eller forbedre sin livssituasjon.
Det bør heller prioriteres lavterskel helsetilbud og omsorgstiltak
som har som hovedmål å redusere skadevirkningene ved rusmiddelmisbruk, og
ikke opprettholde rusmiddelmisbruk.
Videre vurderer nå Regjeringen å starte med heroinstøttet behandling
(HSB). I stedet for å dra til Sverige for å lære fra et land som
faktisk har gode resultater å vise til i narkotikapolitikken, drar
helse- og omsorgsminister Bjarne Håkon Hanssen til Sveits, et land
som i utgangspunktet er mindre sammenlignbart med Norge, og som
generelt har vesentlig høyere narkotikamisbruk enn vi har. Erfaringene
fra heroinstøttet behandling i Europa viser at dette ikke er en god
prioritering i Norge. Bedre lavterskeltiltak for de tyngste og bedre
oppfølging for dem som er i behandling er langt mer effektivt. Det
er også på dette området behovene er størst. Det er behov for bedre
lavterskeltiltak og bedre oppfølging av dem som er i legemiddelassistert
rehabilitering (LAR) og som ønsker behandling. Til tross for internasjonal
forskning som viser enkelte positive resultater av heroinstøttet
behandling, har forsøkene i Sveits, Nederland og Tyskland svært
blandede resultater.
Det er viktig ikke å gi opp troen på at det enkelte menneske
kan bli rusfritt. Det må derfor satses på en helhetlig narkotikapolitikk,
med forebygging, behandling og oppfølging i egen bolig, fritid,
arbeid og nettverk. Forebygging og rusfrihet må legges til grunn
som hovedprinsippene i den norske narkotikapolitikken.
Det forebyggende narkotikaarbeidet må intensiveres. I Sverige
er det satset på såkalt ANT-arbeid: en langsiktig og permanent struktur
for samhandling og samordning av det narkotikaforebyggende arbeidet. Det
har spesielt fokus på barn og unge voksne, på utstrakt samarbeid
med det sivile samfunn og på en aktiv rolle i EU og internasjonalt.
Det satses store ressurser på lokalt utviklingsarbeid, informasjonssatsing
og bidrag til frivillige organisasjoner. Det er etablert et ANT-sekretariat
for nasjonal samordning, koordinatorer i alle fylker, og det svenske
folkehelseinstituttet bidrar med metode- og kunnskapsstøtte. Det
utformes en nasjonal misbruksstrategi. Det satses særlig på barn
i såkalte misbruksmiljøer, med fokus på foreldrestøtte og samarbeid
mellom skole/politi/sosialtjeneste og Barne- og ungdomspsykiatrisk
poliklinikk (BUP). Et tilsvarende målrettet og langsiktig arbeid
bør etableres i Norge.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Stortinget ber Regjeringen sikre at forebygging og rusfrihet
legges til grunn som hovedprinsippene i norsk ruspolitikk.
II
Stortinget ber Regjeringen sikre at det på nasjonalt plan og
varig basis blir gjennomført en nulltoleranselinje overfor alle
former for narkotikaomsetning.
III
Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett
fremme forslag om en sterkere satsing på helhetlig rusbehandling
og oppfølging.
IV
Stortinget ber Regjeringen om ikke å forlenge sprøyteromloven.
V
Stortinget ber Regjeringen øke den norske innsatsen i internasjonalt
narkotikaarbeid og i arbeidet med WHOs globale alkoholstrategi.
VI
Stortinget ber Regjeringen intensivere det narkotikaforebyggende
arbeidet gjennom å etablere et ANT-arbeid etter svensk modell, med
kommunale, fylkeskommunale og statlige forebyggende tiltak, i nært
samarbeid med frivillige organisasjoner, rettet særlig mot barn
og unge.
2. april 2009