Til Stortinget
Grunnleggende ferdigheter er et viktig begrep i den utdanningspolitiske
debatten, og i skolereformen Kunnskapsløftet har slike ferdigheter
fått en sentral plass. Det er imidlertid ikke bare opplæringen av barn
og unge som bør ha dette fokuset. Undersøkelser har vist at det
også i voksenbefolkningen er store grupper som synes å ha svake
grunnleggende ferdigheter, blant annet på områdene lesing, regning
og digital kompetanse. Et slikt kompetanseunderskudd kan få negative
konsekvenser både for den enkelte borger og for samfunnet som helhet.
Et sentralt tema i denne sammenhengen blir da hvordan vi kan sikre og
videreutvikle nødvendig kompetanse for å kunne opprettholde et velfungerende
demokratisk samfunn også i framtiden.
De globale utfordringene på leseområdet er fortsatt formidable;
de siste tallene fra UNESCO viser at rundt 750 millioner voksne
mennesker fortsatt er å regne som analfabeter. Men også i vår del
av verden, hvor en antar at de aller fleste voksne er lesekyndige i
tradisjonell forstand, er det uttrykt bekymring for at de senere
årenes betydelige økning når det gjelder skriftlig informasjon,
er i ferd med å skape klasseskiller i befolkningen. Lesekravene
er blitt utvidet og forsterket på de fleste yrkesområder, samtidig
som det er langt mer informasjon som må bearbeides i folks hverdagsliv.
Det som i ulike sammenhenger omtales som 2/3-samfunnet, brukes gjerne
som metafor også på dette feltet: 2/3 av befolkningen fungerer i
henhold til samfunnets forventninger og krav, mens den siste tredjedelen
i ulik grad risikerer å bli marginalisert og ikke fungere som fullverdige
samfunnsaktører. En slik utvikling kan være en trussel mot sentrale
demokratiske idealer.
Nesten 800 000 mennesker i Norge i arbeidsfør alder står utenfor
arbeidslivet. I dag vet vi, basert på en rapport fra Lesesenteret
i Stavanger, at 330 000 voksne har svært dårlige lese- og skriveferdigheter
– men også at så mange som 950 000 leser dårligere enn de burde.
Over 40 prosent av de som er uføretrygdet, er blant de med de aller
svakeste lese- og skriveferdighetene. Arbeidsledige gjennomgående har
svakere ferdigheter enn de som er i jobb eller studerer. De under
30 og de over 56 år er de som sliter mest med lese- og skrivevansker.
Regjeringen Bondevik II innførte i 2002 en rett til grunnskoleopplæring
for voksne som har behov for det. Bestemmelsen gir alle voksne rett
til grunnskoleopplæring, forutsatt at de er over opplæringspliktig alder
og ikke allerede har rett til videregående opplæring. I 2000 fikk
voksne en lovfestet rett til opplæring på videregående skolenivå.
Retten omfatter personer født før 1978, som har fullført grunnskolen
eller tilsvarende, men som ikke har fullført videregående opplæring.
Regjeringen Bondevik II innførte også programmet "Ny sjanse" (nå
"Program for basiskompetanse i arbeidslivet"). Det er et treffsikkert
tiltak som bidrar til at arbeidstakere med svake grunnleggende ferdigheter
kan få opplæring på arbeidsplassen. Men det er også behov for en
kraftig satsing på å gi grunnopplæring og grunnleggende ferdigheter
til voksne som er utenfor arbeidslivet. Det trengs en nasjonal satsing
over flere år for å heve grunnkompetansen i denne gruppen.
I 2005 fremmet representantene Erna Solberg, Ine Marie Eriksen
Søreide og Gunnar Gundersen representantforslag (Dokument nr. 8:10
(2005–2006)) om å innføre en ordning med spesifiserte rettigheter
til grunnopplæring for voksne. Under behandlingen i Stortinget gikk
en enstemmig komité inn for å be Regjeringen legge frem en egen
sak om voksnes rett til grunnopplæring. Det har ikke skjedd noe
fra Regjeringens side etter det. 24. juli 2007 sendte Høyre et brev
til statsrådene Øystein Djupedal og Bjarne Håkon Hanssen der det
ble økt oppmerksomhet rundt problemstillingen med manglende grunnleggende ferdigheter
hos voksne, og der det ble invitert til en nasjonal dugnad de neste
ti årene for å bedre voksnes lese- og skriveferdigheter. I svarbrevet
fra statsrådene 19. september 2007 ble det uttrykt at de "satte
stor pris på invitasjon til samarbeid på dette området". Det ble
også nevnt tiltak som var under arbeid i 2007: Et "rammeverk og
en veileder som skal gjøre det enklere for de som tilbyr opplæring
i grunnleggende ferdigheter å tilpasse opplæringen til voksne" var
under utarbeidelse, og det skulle "iverksettes et motivasjons- og
informasjonsarbeid om voksnes rettigheter til opplæring og verdien
av å delta i opplæring". Ingen av disse tiltakene er iverksatt snart
to år etter at de var "under arbeid". Høsten 2008 fikk Kunnskapsdepartementet
tvert imot sterk kritikk av Riksrevisjonen for manglende kontroll
med og oppfølging av tilbudet til voksne med mangelfulle grunnleggende
ferdigheter, jf. Dokument nr. 3:14 (2007–2908) som er nærmere omtalt
nedenfor. Selv om voksne nå har lovfestede rettigheter, er ikke
rettighetene reelle. Politikken framover må bidra til å bryte de
mønstrene som ikke virker.
Avslutningsvis i brevet fra statsrådene Djupedal og Hanssen uttrykkes
det at de "gjerne tar i mot ideer og forslag fra Høyre og andre
partier til videre tiltak". Sammen med forslag fremmet i forbindelse
med budsjettbehandlinger, representantforslag og stortingsmeldinger,
presenteres i dette representantforslaget flere konkrete tiltak
for å styrke de grunnleggende ferdighetene hos voksne.
Lese- og skrivekravene i arbeids- og samfunnslivet vil høyst
sannsynlig fortsette å øke. OECD har i flere sammenhenger understreket
at stadig flere jobber vil kreve solid skriftspråklig kompetanse,
mens det vil bli en tilsvarende reduksjon i det som har gått under
betegnelsen ufaglærte jobber. Dette forholdet vil også få betydning
for hvor vi trekker grensen mellom funksjonalitet og dysfunksjonalitet.
Resultatene fra undersøkelsene av leseferdigheter, PIRLS-undersøkelsene
og PISA-undersøkelsene, bekrefter at Norge er blant de landene i
OECD med forholdsvis flest barn og unge med svak skriftspråklig
kompetanse. Dette forholdet gir oss betydelige utfordringer; deler
av barne- og ungdomskullene vil ha behov for oppfølging dersom de
ikke skal ende som dysfunksjonelle voksne lesere.
Innslaget av ikke-vestlige innvandrere i Norge forventes å øke
i årene som kommer. 70 prosent av innvandrere til Norge i dag hører
nå til denne gruppen, og mange med meget svake skriftspråklige ferdigheter.
Og selv om andregenerasjonsinnvandrere oppnår noe bedre resultater
enn foreldregenerasjonen, viser det seg at også mange fra denne
kategorien strever med lesing og skriving.
Flertallet av voksne med svake leseferdigheter er i liten grad
bevisst sine problemer. De representerer dermed en gruppe som kan
være vanskelig å informere og motivere med henblikk på aktiviteter
som er nødvendige for å kunne vedlikeholde og videreutvikle egne
skriftspråklige ferdigheter.
En god del svake lesere vil vegre seg for å delta på aktuelle
kurstilbud. Deres opplevelse av skole og opplæring har gjerne vært
preget av frustrasjon, tilkortkomming, og noen ganger også dårlig
behandling av representanter fra skolesystemet.
Gruppen med svake leseferdigheter fortjener oppmerksomhet av
flere grunner. For det første viser erfaring at det gjerne er disse
arbeidstakerne som har de svakeste forutsetningene for å møte de
omstillings- og kompetansekravene som dagens arbeidsliv stiller. Mange
har også vært arbeidsledige tidligere og er blant de som sist har
fått innpass i arbeidsmarkedet. Det har den konsekvens at personer
fra denne kategorien ofte vil være i en utsatt posisjon i perioder
hvor arbeidsledigheten øker. Det er med andre ord en sårbar gruppe
vi her snakker om, hvor en kan finne mange med lav selvfølelse og
hvor det i tillegg er en betydelig risiko for at de forlater arbeidslivet
og går over på ulike stønadsordninger.
Generelt er det naturlig nok slik at de som har de beste leseferdighetene,
gjennomgående også er de mest leseaktive på jobb, mens mange svake
lesere er i jobbsituasjoner som krever mindre leseaktivitet. På denne
måten bidrar arbeidslivet til å forsterke forskjellene mellom sterke
og svake lesere. De beste får i stor grad bruke jobbarenaen til
vedlikehold og videreutvikling av egen lesekompetanse, mens mange
av de svakeste leserne har arbeid som i liten grad gir en slik anledning.
Gruppen som står utenfor arbeidslivet omfatter voksne som er
arbeidssøkere, de som mottar ulike former for stønad, personer som
er definert som hjemmearbeidende og de som av ulike grunner er gått av
med alderspensjon før fylte 66 år.
Det at så mange av de arbeidssøkende har svake basisferdigheter,
er én grunn til at det er vanskelig å sette dem i stand til å fylle
de ledige jobbene som finnes. Det bekrefter at dagens arbeidsmarked
er så spesialisert at ledige jobber vanskelig kan fylles av ufaglærte
arbeidstakere.
Andelen personer i yrkesaktiv alder som forlater arbeidslivet
gjennom ulike stønadsordninger (vanligvis uføretrygd) er høy i Norge.
Utviklingen har vært viet betydelig oppmerksomhet både i media og
på politisk nivå i de senere årene. Det er sterkt bekymringsverdig
at andelen er økende, og spesielt urovekkende er det at økningen
prosentvis nå er størst i aldersgruppen under 30 år.
Riksrevisjonen kom i september 2008 med skarp kritikk av Kunnskapsdepartementet
for måten departementet ivaretar sitt ansvar for voksnes grunnopplæringstilbud
(jf. Dokument nr. 3:14 (2007–2008) Riksrevisjonens undersøkelse
av tilbudet til voksne om grunnskoleopplæring og opplæring på videregående
nivå). Riksrevisjonens undersøkelse viser vesentlige svakheter i
myndighetenes arbeid med å gi voksne et slikt tilbud. Undersøkelsen
viser blant annet at svært mange mindre kommuner ikke har etablert
grunnopplæring for voksne.
Riksrevisjonens undersøkelse viser også at mange i målgruppa
har manglende kjennskap til retten til grunnopplæring. I denne forbindelse
blir det påpekt at kjennskap til rettighetene er en nødvendig forutsetning
for at denne gruppen skal ha mulighet til å ta i bruk rettighetene
og etterspørre slik opplæring. Dette må ses i lys av at mange i
denne gruppen har svake grunnleggende ferdigheter og vil ha vanskelig
for å finne fram til offentlige tjenester på egen hånd. I en situasjon
hvor arbeidsledigheten stiger, er voksne med lav utdanning en spesielt
utsatt gruppe i denne sammenheng.
Undersøkelsen viser at det i liten grad er gjennomført tilsyn
med kommunenes og fylkeskommunenes oppfølging av voksnes rettigheter,
til tross for at departementet i 2005 opplyste Stortinget om at
avdekkede svakheter ville bli fulgt opp med tilsyn. Departementet
fikk i rapporten kritikk av Riksrevisjonen for at det i liten grad
har vært gjennomført tilsyn på dette området.
Rundt om i landet er det for store variasjoner i tilbudet av
de utdanningsrettighetene som er vedtatt av Stortinget. Voksnes
rett til opplæring på grunnskolenivå og rett til videregående opplæring
ble vedtatt ved årtusenskiftet, men fortsatt synes mange kommuner
og fylkekommuner bare i beskjeden grad å ha utredet og lagt til
rette for utdanningsløp som er i samsvar med loven. Dette viser
også Riksrevisjonens rapport (Dokument nr. 3:14 (2007–2008)). Dette
er en uholdbar situasjon. Det er nødvendig med en nærmere evaluering
av hvordan de nevnte reformene har fungert. På dette grunnlag må
det avgjøres om ordningene skal opprettholdes i sin nåværende form
eller om ressursene bør brukes til en mer målrettet innsats mot
de gruppene som var utgangspunktet for å innføre rettighetene. Det
er avgjørende at opplæringsretten gjøres reell.
Det er en uholdbar situasjon at kunnskapen om voksnes opplæringsrettigheter
gjennomgående er så liten. Spesielt bekymringsfull er situasjonen
når en ser på hvordan kunnskapen fordeler seg etter informantenes
utdanningsnivå og status på arbeidsmarkedet; det er de som trenger
mest til slik kunnskap, som vet minst. Erfaring viser at det er
aller vanskeligst å nå voksne utenfor arbeidslivet; hjemmeværende
og innvandrergruppen. Det er Regjeringens ansvar å sørge for at
befolkningen gis tilstrekkelig informasjon om hvilke rettigheter
og muligheter som gjelder for voksne i det norske utdanningssystemet.
En spesiell utfordring ligger altså i det å skreddersy informasjon
mot de sentrale målgruppene innvandrere og stønadsmottakere.
Mange med svake leseferdigheter har negative skoleerfaringer
og generelt lav selvfølelse knyttet til formaliserte læringssituasjoner.
Mye skyldes konflikter og negativ erfaring med lærere gjennom den obligatoriske
skolegangen. Terskelen for frivillig å gå tilbake til skolebenken
er naturlig nok meget høy for personer med en slik skolebakgrunn.
Skal opplæringstilbud for denne ofte sårbare gruppen lykkes, er det
derfor helt nødvendig at de møter personer som forstår deres situasjon,
og som både har nødvendig faglig og pedagogisk kompetanse til å
møte voksne på en måte som er tilpasset den enkeltes situasjon. Det
er videre et problem at de fleste utdanningstilbud for voksne har
funnet sted innenfor en skolelignende ramme, gjerne på skolebenken
i en kommunal eller fylkeskommunal opplæringsinstitusjon. Behovet
for mer fleksible organiseringsformer er åpenbart, og det er flere
eksempler på at utdanningstilbud i tilknytning til arbeidsplassen
er positivt for mange. Det er derfor nødvendig å videreutvikle et
system som ivaretar brukernes behov, heller enn å skulle tilpasses den
offentlige organiseringen.
Lærerkompetanse er sannsynligvis minst like sentralt for voksne
som det er for barn og unge i den obligatoriske skolegangen. Til
tross for dette har lærerkompetanse innenfor voksenopplæringen fått
liten politisk og forskningsmessig oppmerksomhet i Norge. Vi vet
i dag lite om hvilke lærere som arbeider der, og hvilken bakgrunn
de har. Det er så langt heller ikke stilt spesielle utdanningskrav
til lærere i denne delen av utdanningssektoren, noe som må sees
i sammenheng med at det i liten grad er utviklet egne utdanningsløp
rettet mot undervisning for voksne. Riktignok finnes det noen kurs
i voksenpedagogikk, men det er ikke noe krav om å ha gjennomført
slike kurs for å få tilsetting for å arbeide med voksne.
Å jobbe med grunnleggende ferdigheter for voksne krever en annen
kompetanse enn å lære barn de samme ferdighetene. Blant annet må
mye feillæring avlæres.
Lærerkvalifiseringen innenfor voksenopplæringen må åpenbart styrkes
gjennom egne modulbaserte utdanningsprogrammer som blant annet inneholder tema
som voksenpedagogikk og lese- og skriveopplæring. Her er det naturlig
å vise til Danmark, hvor kravene til lærerne har blitt betydelig
skjerpet, også for dem som allerede er tilsatt i voksenopplæringen, men
som mangler de formelle kvalifikasjoner. Endringen utløste et betydelig
etter- og videreutdanningsbehov, men ble vurdert som en nødvendig
forutsetning for å heve kvaliteten i opplæringen.
I hovedsak har de utdanningstilbudene som er omtalt i det foregående,
vært gjenstand for lite evaluering. Det finnes riktignok detaljert
statistikk når det gjelder deltakerantall, ulike informasjoner om
demografiske variabler av deltakergruppen og kostnader, men det
etterlyses rapportering som har hatt fokus på deltakernes læringsutbytte.
Det er nødvendig å opprettholde utdanningstilbudene for voksne,
men det bør være en forutsetning at disse i fortsettelsen knyttes
til program som kan gi oss informasjon om hva utdanningen har hatt
som resultat for deltakerne, for eksempel med hensyn til leseferdighet.
Slik informasjon er viktig for å kunne videreutvikle gode kurstilbud
på lese- og skriveområdet for de ulike målgruppene. Det er viktig
at arbeidsgivere og utdanningsinstitusjoner får dokumentert at kursdeltakerne
har oppnådd reell kompetanse og utvidete kvalifikasjoner gjennom
programmet.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber Regjeringen igangsette
en nasjonal satsing på voksne med manglende grunnleggende ferdigheter.
Satsingen skal strekke seg over en periode på ti år.
2. Stortinget ber Regjeringen utarbeide en nasjonal plan
der kommuner og fylkeskommuner med spesiell kompetanse får et nasjonalt
ansvar for å drive opplæringen for voksne med manglende grunnleggende
ferdigheter. Disse kommunene skal få ekstra bevilgninger for å ha
dette ansvaret.
3. Stortinget ber Regjeringen sørge for at det blir samsvar
mellom voksnes opplæringsrett og opplæringstilbudet til denne gruppen.
4. Stortinget ber Regjeringen styrke lærerkompetansen innenfor
voksenpedagogikk.
5. Stortinget ber Regjeringen sørge for at de som står utenfor
arbeidsmarkedet, og som får hjelp av offentlige etater, automatisk
får tilbud om kartlegging av grunnleggende ferdigheter.
6. Stortinget ber Regjeringen igangsette en kampanje som
skal bidra til å redusere stigmaet knyttet til manglende grunnleggende
ferdigheter, slik at flere voksne søker hjelp.
6. mai 2009