Til Stortinget
Grunnstøtingen av skipet "Full City" utenfor Langesund i Telemark
den 31. juli 2009 viser at oljevernberedskapen langs norskekysten
er for dårlig. Havariet skjedde like ved Brevik trafikksentral,
og med slepebåter som raskt kunne kommet til havaristen dersom trafikksentralen
på et tidligere tidspunkt hadde oppdaget at båten var i drift. Kystverkets
beredskapsavdeling ligger i Horten i Vestfold, noe som innebærer
kort avstand til ulykkesområdet. Allikevel tok det mellom 12 timer
og 2 døgn før lenser ble lagt ut på sårbare steder. Oppryddingen
av oljesølet etter "Full City"-havariet kan komme til å koste en
halv milliard kroner, ifølge leder i Interkommunalt utvalg for akutt
forurensning i Vestfold, Per Olav Pettersen. Dessverre har både
regjeringspartiene Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Senterpartiet og samtlige opposisjonspartier vært klar over den
dårlige oljevernberedskapen i årevis, jf. årlige budsjettinnstillinger,
men Fremskrittspartiet har allikevel ikke fått flertall for forslag
om styrket oljevernberedskap.
"Full City" er dessverre ikke den eneste oljeulykken vi har hatt
i Norge de siste årene. Lasteskipet "Server" forliste utenfor Fedje
i Nordhordland 12. januar 2007. Over 600 tonn olje lekket ut fra
båten, og det ble registrert olje så langt nord som til Stad. En
omfattende oppryddingsaksjon til flere hundre mill. kroner måtte
til i kystkommunene som fikk oljesøl i fjæresteinene. I desember
2007 ble 4 000 kubikkmeter råolje fra Statfjord A pumpet ut i havet uten
at overvåkningsinstrumenter, eller folkene som hadde ansvar for
bøyelastingen, slo alarm. Skadevirkningene ble heldigvis små. Lastebåten
"Rocknes" kantret i Vatlestraumen i Hordaland i 2004, og 555 tonn
olje lekket ut. Bare halvparten av det kreftfremkallende oljesølet
ble tatt opp.
Kystverket ferdigstilte en rapport om oljevernberedskap i 2005.
Den viste at oljevernberedskapen i Norge er altfor dårlig, og at
beredskapen burde styrkes med til sammen 120 mill. kroner i 2006
og 2007. Tidligere fiskeri- og kystminister Helga Pedersen valgte
imidlertid å hemmeligholde rapporten, til tross for at Fremskrittspartiet
flere ganger ba om å få den utlevert. Etter at rapporten ble kjent,
ble det fremmet forslag om å få utarbeidet en handlingsplan for
forsterket oljevernberedskap i Dokument 8:39 (2007–2008). Forslaget
fikk kun Fremskrittspartiets egne stemmer.
I Innst. S. nr. 178 (2006–2007) og Dokument 8:34 (2006–2007)
ble det fremmet forslag om at oljeverndepot på Fedje reetableres
så snart som mulig og innen 1. august 2007, og at det skulle legges
frem en utredning om hvorvidt det var tilstrekkelig depotdekning,
utstyr og tilstand på materiellet som sikret ønsket beredskapsnivå
ved alle kyststrekninger hvor skipstrafikken, vær- eller andre forhold
tilsa slik beredskap. Forslaget om oljeverndepot på Fedje fikk Fremskrittspartiet
og Høyres stemmer, mens forslaget om å utrede ytterligere behov
kun fikk Fremskrittspartiets egne stemmer.
Norconsult fikk oppdraget med å lage en ekstern evaluering av
Kystverkets håndtering av den akutte oljeforurensningen fra lasteskipet
M/S "Server". Rapporten ble publisert 15. september 2008, og konkluderte
med at den administrative håndteringen av "Server"-aksjonen var
mangelfull, både med hensyn til styringssystemene og hvordan disse
ble fulgt under aksjonen. En formell (hjemlet) statlig overtagelse av
aksjonen ble ikke kommunisert, og fullmakter og roller var utydelige.
Rapporten konkluderte også med at mangler i den administrative håndteringen
representerte en økonomisk risiko for staten. Forslagsstillerne
mener at det vil være riktig å gjennomføre en tilsvarende evaluering
av "Full City"-havariet.
Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre uttalte
i sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 13 (2008–2009) til statsbudsjettet
for 2009 følgende:
"Disse medlemmer er bekymret over Regjeringens satsing på oljevernberedskap.
Disse medlemmer legger vekt på føre-var-prinsippet i miljøpolitikken.
Hovedinnsatsen må derfor legges inn på å forebygge forurensning.
Disse medlemmer vil også peke må at en må ha et apparat med kort
responstid og moderne utstyr for å bekjempe akutt forurensning,
dersom uhellet først er ute."
De rød-grønne regjeringspartiene Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet hevdet derimot at de systematisk hadde
styrket oljevernberedskapen, og avfeide opposisjonspartienes velbegrunnede
bekymring. Miljøvernminister Erik Solheim sa i Stortinget 18. juni
2009 at det ikke er behov for statlig slepebåtberedskap i Sør-Norge.
Statsråd Erik Solheim var ikke alene i Regjeringen om å hevde dette.
Representanten Åse Michaelsen hadde i skriftlig spørsmål 13. februar
2009 (Dokument nr. 15:705 (2008–2009)) stilt spørsmål om slepebåtberedskap
på Sørlandet der fiskeri- og kystminister Helga Pedersen svarte
at slepebåtberedskapen i Sør-Norge ville bli løpende vurdert. Etter
ulykken med "Full City" kom det plutselig svært konkrete løfter om
bedret slepebåtberedskap i Sør-Norge, blant annet fra statsminister
Jens Stoltenberg i nettoppslag på nrk.no 4. august 2009.
Stortinget behandlet i 2005 St.meld. nr. 14 (2004–2005) På den
sikre siden – sjøsikkerhet og oljevernberedskap. Representanten
Kenneth Svendsen var saksordfører, og det ble avholdt en høring
16. mars 2005 med Fiskeri- og havbruksnæringens landsforening, Norges
Fiskarlag, Norges Rederiforbund, Oljeindustriens landsforening,
Norges Naturvernforbund, Norges Miljøvernforbund, Bellona og WWF.
I tillegg stilte Vestlandsrådet, Sør-Trøndelag fylkeskommune, Nordland
fylkeskommune og Finnmark fylkeskommune. Da Stortinget behandlet
saken, fremmet Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Senterpartiet følgende felles forslag:
"Stortinget ber Regjeringen snarest sikre en slepebåtkapasitet
langs hele norskekysten med en normal responstid på 6 timer, og
maksimalt 12 timer basert på seilingsleden langs kysten."
Forslaget ble med 67 mot 38 stemmer ikke bifalt. Aktiviteten
langs kysten og i Barentshavet er økende. Forslagsstillerne mener
at det er et stort behov for en ny stortingsmelding tilsvarende
St.meld. nr. 14 (2004–2005) På den sikre siden – sjøsikkerhet og
oljevernberedskap.
Stortingsrepresentant Ketil Solvik-Olsen tok i skriftlig spørsmål
(Dokument 15:1559 (2008–2009) ) opp private grunneieres kostnader
knyttet til opprydding etter "Full City"-havariet. Fiskeri- og kystminister
Helga Pedersen svarte at utgangspunktet ved en statlig aksjon er
at oppryddingsarbeidet blir gjort i statlig regi, og at det ikke
skal være behov for at privatpersoner skal aksjonere uavhengig av
det statlige apparatet som er etablert. Forslagsstillerne ønsker
økt fokus på grunneieres rettigheter, og mener dette vil være naturlig
å ta opp i en handlingsplan om oljevernberedskap.
Forslagsstillerne peker også på at en handlingsplan bør omfatte
statlig innsats for å sikre utvikling av moderne oljevernutstyr
og finansiering av slikt utviklingsarbeid. Forslagsstillerne peker
på at staten, som har svært store inntekter fra oljevirksomheten
i Nordsjøen, også bør ta et aktivt finansieringsansvar for oljevernberedskapen
på alle nivåer og for finansiering av arbeid med å utvikle utstyr
for effektivt oljevernutstyr som kan brukes både under vanskelige værforhold
og ulike typer oljeutslipp. I handlingsplanen bør også finansiering
av kommunenes arbeid med oljevernberedskap inngå. Forslagsstillerne
vil understreke at handlingsplanen også bør omfatte oljevernberedskap
til havs for å dekke inn ulike typer utslipp fra utvinning, lasting
og videretransport av olje.
Forslagsstillerne fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
I
Stortinget ber Regjeringen i løpet av 2009 legge frem for Stortinget
en handlingsplan for forsterket oljevernberedskap. Stortinget legger
til grunn at planen inneholder avklart og forpliktende finansiering
for oppgradering av oljevernutstyr og fartøy.
II
Stortinget ber Regjeringen snarest sikre en slepebåtkapasitet
langs hele norskekysten med en normal responstid på 6 timer, og
maksimalt 12 timer basert på seilingsleden langs kysten.
III
Stortinget ber Regjeringen legge frem en oversikt over hvorvidt
det er tilstrekkelig depotdekning, utstyr og tilstand på materiellet
som sikrer ønsket beredskapsnivå ved alle kyststrekninger hvor skipstrafikken,
vær- eller andre forhold tilsier slik beredskap.
IV
Stortinget ber Regjeringen gjennomføre en grundig ekstern evaluering
av oljevernarbeidet og oljevernberedskapen i forbindelse med "Full
City"-havariet utenfor Langesund i Telemark.
3. november 2009