Til Stortinget
Klimautfordringen er den største utfordringen verden står overfor.
Produksjon og bruk av fossil energi er den klart viktigste kilden
til utslipp av klimagasser. Forslagsstillerne mener at i årene fremover må
arbeidet derfor intensiveres med å utvikle ny teknologi og nye produkter
som kan bidra til reduserte klimagassutslipp.
Norge har industrielle og teknologiske miljøer som har kompetanse
til å utvikle fremtidige løsninger som kan bidra til å redusere
klimagassutslippene nasjonalt og internasjonalt. En forutsetning
for å utvikle fremtidens klimavennlige løsninger er imidlertid gode
og stabile rammebetingelser. Et internasjonalt kvotesystem med omsettelige
kvoter for klimagasser og CO2-avgifter vil være viktige virkemidler
for å sette en pris på klimagassutslipp og dermed legge til rette
for mer klimavennlige produkter og prosesser. Imidlertid er kvotepriser
og CO2-avgifter ofte ikke nok alene til å utløse nye klimavennlige
produkter. Dette gjelder særlig i en introduksjonsfase hvor produksjonskostnadene
for nye klimavennlige produkter kan være høye i forhold til tradisjonelle
fossile produkter. Det kan derfor være nødvendig med midlertidige
tiltak, som for eksempel støtteordninger eller ulike avgiftsfritak.
Et eksempel på dette er nye miljøvennlige drivstoff i transportsektoren,
slik som biodiesel, biogass, bioetanol, elektrisitet og hydrogen.
Her vil fritaket for CO2-avgift ikke være nok til at disse klimanøytrale
eller utslippsreduserende drivstoffene vil være konkurransedyktige
med tradisjonell fossil bensin og diesel. Det kan derfor være nødvendig
med fritak fra andre avgifter i en introduksjonsfase. For at nye klimavennlige
produkter skal kunne realiseres, er det viktig å ha stabile og forutsigbare
rammebetingelser fra myndighetenes side. Fjerningen av fritaket
fra autodieselavgift for biodiesel er et eksempel på det motsatte.
Over natten ble avgiftsfritaket fjernet, noe som har skapt store
problemer for produsenter av biodiesel i Norge.
Norske Skog AS planla å produsere 2. generasjons biodrivstoff
på sin fabrikk på Follum i Hønefoss basert på kvist og annet avfall
fra skogen. Dersom produksjon av 2. generasjons biodrivstoff skal
være konkurransedyktig i en introduksjonsfase, er det avhengig av
fritak fra autodieselavgift. Hvis ikke forsvinner det norske hjemmemarkedet.
Norske Skog har varslet at prosjektet på Follum kan bli flagget
ut av landet hvis avgiftsfritaket ikke videreføres.
I Fredrikstad har Uniol bygget opp et flunkende nytt produksjonsanlegg
for biodiesel basert på slakteriavfall, raps og soya til en kostnad
av 350 mill. kroner. Anlegget fikk mange lovord fra miljøvernstatsråd
Erik Solheim da det ble åpnet i mai 2009, men som følge av at Regjeringen
fjernet avgiftsfritaket for biodiesel, må anlegget trolig legges
ned.
Biodieselsaken skaper usikkerhet rundt rammebetingelsene også
for andre former for klimanøytrale eller utslippsreduserende drivstoff.
Statsminister Jens Stoltenbergs svar i Stortingets spørretime 2. desember
2009 forsterket usikkerheten rundt dagens avgiftsfritak for andre
klimanøytrale eller utslippsreduserende drivstoff.
Det er derfor behov for en gjennomgang av avgiftssystemet for
drivstoff for å skape forutsigbare og stabile rammebetingelser som
kan sikre fremtiden for klimavennlige drivstoff. Dersom det er innført
midlertidige fritak for ikke-klimarelaterte avgifter for nye drivstoff
i en introduksjonsfase, må det tidlig tilkjennegis for hvor lang
tid avgiftsfritaket vil gjelde, slik at produsenter og forbrukere
kan tilpasse seg dette. Det må etableres forutsigbare kriterier
for hvilke avgifter man vil innføre og hvilke avgifter man vil unnta
for nye klimavennlige drivstoff, og hvor lenge eventuelle midlertidige
avgiftsfritak vil vare.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen, senest i forbindelse med Revidert
nasjonalbudsjett for 2010, legge frem for Stortinget en gjennomgang
av prinsipper for avgifter på drivstoff med tanke på forutsigbarhet
for produsenter og forbrukere av klimanøytrale eller utslippsreduserende
drivstoff.
4. desember 2009