Til Stortinget
Forslagsstillerne viser til at det med hjemmel i straffeprosessloven
er opprettet et nasjonalt DNA-register som består av et identitetsregister
og et sporregister. Identitetsregisteret inneholder DNA-profiler fra
personer med kjent identitet, samt en henvisning til tidspunkt og
grunnlag for registreringen. Sporregisteret inneholder DNA-profiler
med tilknytning til uoppklarte straffesaker fra personer med ukjent
identitet. Det er vanlig å kalle identitetsregisteret for "DNA-registeret".
Med begrepet "DNA-profil" menes en analyse av biologisk materiale
for å fastslå en persons identitet. Ved å velge en analysemetode
som gjør at DNA-profilen ikke er egnet til annet enn identifikasjon,
vil ikke informasjon om for eksempel karaktertrekk eller helseforhold
avdekkes ved analysen. DNA-profilen vil uttrykkes ved hjelp av tallkoder,
og det er denne koden det vil være aktuelt å registrere. DNA-registeret
vil derfor tjene som et rent identitetsregister. DNA-profilen kan
også karakteriseres som et "genetisk fingeravtrykk" eller et "DNA-avtrykk".
I prinsippet er det ikke stor forskjell mellom et fingeravtrykksregister
og et DNA-register, når det gjelder bruk av registrenes data ved
oppklaring av forbrytelser.
Ot.prp. nr. 19 (2006–2007) om lov om endringer i straffeprosessloven
(utvidelse av DNA-registeret) ble behandlet av Stortinget i 2007
og ga utvidet adgang til å registrere DNA. Forslaget fikk bred støtte
i Stortinget. Lovvedtaket innebar at enhver som kan ilegges en straff
for en handling som etter loven kan medføre frihetsstraff, kan registreres
i DNA-registeret. Registrering finner først sted når dommen er rettskraftig
eller saken endelig avgjort. Muligheten for gradvis økning av antallet
registreringer er ivaretatt ved at riksadvokaten i påtaleinstruksen
§ 11 a-12 er gitt fullmakt til å gi utfyllende retningslinjer bl.a. om
"hvilke straffbare forhold som skal prioriteres i forbindelse med
registrering i DNA-registeret". Retningslinjene fra riksadvokaten
av 15. august 2008 fastslår blant annet at alle som fra og med 1. september
2008 er rettskraftig idømt ubetinget fengsel i mer enn 60 dager,
herunder forvaring, av norsk domstol skal registreres i identitetsregisteret med
mindre det foreligger helt særlige omstendigheter. Registreringen
skal skje uavhengig av hvilket lovbrudd dommen gjelder. Videre skal
alle som er registrert i etterforskningsregisteret og som senere
ilegges straff for et forhold som etter loven kan gi frihetsstraff,
registreres. Ifølge retningslinjene vil det senere være aktuelt
å trappe opp registreringsadgangen, for eksempel slik at en i neste
fase tar sikte på å registrere alle som er idømt ubetinget fengsel,
og dernest vurdere registrering av alle som er idømt fengselsstraff
og samfunnstjeneste.
DNA er et effektivt redskap for å oppklare flere forbrytelser.
Økt oppdagelsesrisiko for personer som begår kriminalitet, særlig
gjengangere, vil trolig føre til at kriminaliteten også går ned.
Et hovedformål med reformen har vært økt bruk av DNA-funn i saker som
rammer folk flest. DNA-prosjektet har innført en helt ny saksbehandling
av DNA i politiet. Dette har stilt store krav til kompetanseheving
av vel 3 000 tjenestemenn, nye rutiner i IKT og skjerpede krav til kvalitet
både på åstedsarbeidet og ved innhenting av DNA-personprøver. Forslagsstillerne
har merket seg at mange av disse tiltakene ble innført sommeren 2009.
Forslagsstillerne mener at det er et selvstendig poeng å sikre
bredere nasjonal kompetanse og kapasitet på området, noe Rettsmedisinsk
institutt, Rikshospitalets (RMI) til dels negative holdning til
samarbeid med private analyseinstitutter kan bidra til å motvirke.
Det uavhengige og frittstående norske rettsgenetiske laboratoriet
GENA ble etablert 1. oktober 2005 med det formål å imøtekomme et voksende
behov for rettsgenetiske analyser i strafferettspleien og hos private.
Som det første norske laboratorium ble GENA i 2006 akkreditert for
rettsgenetiske analyser. I tillegg er GENAs ansatte akkreditert
for faglige vurderinger og fortolkninger av DNA-profiler til identitetsformål.
Til sammenligning er RMI ikke akkreditert. GENA benytter den nyeste teknologien
innen fagfeltet, og utfører analyser på få dager. I tillegg kan
laboratoriet motta anonymiserte DNA-prøver, slik at konfidensialiteten
opprettholdes. Laboratoriet oppfattes som en databehandler, og er
således ikke i konflikt med dagens praksis.
Forslagsstillerne viser til at Høyre gjennom lengre tid har
utfordret Regjeringen på den nærmere gjennomføringen av den såkalte
"DNA-reformen", jf. representantforslag fra stortingsrepresentantene
André Oktay Dahl, Elisabeth Aspaker og Bent Høie om å legge til
rette for økt analysekapasitet for DNA, styrket nasjonal kompetanse
og økt oppklaring av kriminalitet (Dokument nr. 8:61 (2006–2007))
og forslag fremmet i forbindelse med budsjettbehandlingene for 2008,
2009 og 2010.
Ifølge NTB 29. september 2009, referert i en rekke media, er
Justisdepartementet svært fornøyd med at "16 600 personer i politiets
DNA-register, en økning på 40 pst. på et år". De faktiske tallene
gis ikke i artikkelen, men estimert betyr dette en økning på kun
ca. 4 500 DNA-profiler på ett år (fra 11 000 profiler i registeret).
Det er investert betydelige midler til RMI, men det kan reises berettiget
tvil ved hvorvidt man har oppnådd de ønskede resultater.
DNA-reformen av 1. september 2008 forespeilet en økning i antallet
DNA-profiler til politiets DNA-register på årlig 40 000 profiler.
Til sammenligning er det de siste årene lagt inn omtrent 2 500 nye
profiler i registeret årlig. Forslagsstillerne viser til at det
er en grunnforutsetning at DNA-analyse må skje raskt og være av
høy kvalitet for at DNA skal kunne være det effektive etterforskningsverktøyet
det fra myndighetenes side forutsettes å være. I Norge i dag er det
vanskelig å vurdere hvorvidt raske og kvalitetssikrede DNA-analyser
fra RMI er tilgjengelige, og strafferettspleien må ofte vente i
månedsvis på analyserapporter. Personer som utsettes for kriminalitet, eller
som er mistenkt for å ha utført en kriminell handling, utsettes
for en unødvendig merbelastning ved lange ventetider på resultater
fra de biologiske undersøkelsene. Personer sitter varetektsfengslet
i flere uker i påvente av analyser som skal utføres ved RMI. Serievoldtektsmenn
og vinningskriminelle kunne stoppes raskere ved raske analyser.
Ved etterforskning av en rekke overfallsvoldtekter i Stavanger våren
2008 ventet eksempelvis Rogaland politidistrikt i opptil 6 uker
på DNA-resultater, uten at man fikk undersøkt om det var en sammenheng
mellom disse (spm. 22 Bent Høie i Stortingets spørretime 9. april
2008). Forslagsstillerne viser til at de samme meldingene kommer
fra en rekke politidistrikt. Forslagsstillerne viser videre til
at voldtektsutvalget ba om nødvendig rettsmedisinsk kapasitet til
å kunne foreta DNA-analyser på 72 timer (NOU 2008:4 Fra ord til
handling kap. 9.4.6).
Forslagsstillerne viser til skriftlig spørsmål, Dokument nr.
15:1543 (2008–2009), besvart av justisministeren 14. september 2009.
Statsråden uttalte i svaret at "saksbehandlingstida på de prioriterte
sakene er god". Det har imidlertid ikke vært fremlagt konkrete oversikter
eller statistikk for Stortinget eller justiskomiteen over saksbehandlingstiden
for DNA-prøver, heller ikke i prioriterte saker. Forslagsstillerne
har ikke registrert at det fra politisk hold har vært stilt krav
til saksbehandlingstiden for DNA-prøver, eller at det har vært stilt
klare krav om ISO-sertifisering av RMI.
Forslagsstillerne ser det som problematisk at det ikke finnes
tilgjengelig statistikk over i hvilken grad RMI har lyktes i å fremskaffe
DNA-profiler fra det materialet som analyseres, hvor lang tid det
tar fra prøven mottas på laboratoriet til oppdragsgiveren får resultatrapporten,
eller hva analysene koster. Forslagsstillerne har merket seg at
det sommeren 2009 var til dels mye medieoppmerksomhet knyttet til
forholdene ved RMI. I Dagbladet 9. juni 2009 vises det til at hele
70 pst. av sporprøvene som politiet sender inn til RMI i forbindelse
med etterforskning av vinningskriminalitet, ikke gir resultater.
Dette innebærer sløsing med ressurser all den tid analysen gjøres,
men kommer opp uten resultat, samt at etterforskningen mister verdifull
informasjon. Ifølge opplysninger gitt fra det svenske Statens kriminaltekniska
laboratorium i samme artikkel, er tilsvarende tall i Sverige 35 pst.
Forslagsstillerne viser til at dersom DNA skal påvises i en sporprøve,
er det viktig at laboratoriet tar i bruk den nyeste tilgjengelige
teknologi og oppdatert kompetanse for å fremskaffe DNA-profiler,
og at analysene holder høy kvalitet. Spor som avsettes i forbindelse
med vinningskriminalitet, vil ofte være fra håndtering av gjenstander,
såkalt "touch DNA". Touch DNA(berørings-DNA), er per definisjon
lav-nivå DNA-bevis, og må analyseres under egnede betingelser. Forslagsstillerne
er bekymret for om DNA-analyse i Norge skjer under optimale betingelser
med hensyn til politiets behov, men også når det gjelder muligheten
for at uskyldige personer kan risikere å bli dømt. Det er derfor
viktig at det tilrettelegges for kvalifiserte second opinion fagmiljøer
som kan benyttes for vurderinger og reanalyser av DNA.
Forslagsstillerne ser det som naturlig at det er oppdragsgiveren
som setter betingelser til analysetjenesten med hensyn til pris,
kvalitet og leveringstid. Forslagsstillerne synes det er bekymringsfullt
å motta meldinger om at RMI de siste 20 årene har vært premissleverandør
på kvalitet, tid, pris, hva de kan/vil og ikke kan/vil analysere.
Resultatet er at strafferettspleien må forholde seg til et utilstrekkelig
analysemonopol. Siden 2008 har DNA-analyser blitt sentralt finansiert,
med støtte fra samtlige partier i Stortinget. Forslagsstillerne
peker imidlertid på at RMI grunnet manglende åpenhet og konkurranse
i prinsippet nå selv kan bestemme pris per prøve, og ikke lenger
behøver å tydeliggjøre dette gjennom fakturering til den enkelte
oppdragsgiver.
Forslagsstillerne ser det som utfordrende at politiet kun må
forholde seg til ett laboratorium som ikke nødvendigvis er tilstrekkelig
kvalitetssikret, som trolig har vesentlig høyere priser per analyse
enn for eksempel i Storbritannia og Sverige, og som har behandlingstider
som ikke korresponderer med politi- og påtalemyndighetens behov.
Innenfor EU er det vanlig at også private rettsgenetiske laboratorier
analyserer spor- og referanseprøver til det nasjonale DNA-registeret,
og kravet er ISO 17025 akkreditering og konkurransedyktige priser
og leveringstider. Forslagsstillerne viser til at det kan stilles
spørsmål ved om RMI har tilstrekkelig infrastruktur og kapasitet
til å håndtere den raskt økende pågangen av DNA-analyser fra politiet.
Forslagsstillerne viser videre til at instituttet må arbeide med
å få på plass ISO 17025, et arbeid som ifølge RMI ble påbegynt i
2001 (jf. NOU 2001:12 Rettsmedisinsk sakkyndighet), men som ennå
ikke er på plass. Forslagsstillerne viser til at EU arbeider med
lovgivning som vil kreve at alle laboratorier som leverer analyser
til strafferettspleien, skal være ISO 17025 akkrediterte. I Norge
er det kun det private analyseinstituttet GENA som oppfyller dette
kravet. Forslagsstillerne viser til at GENA allerede er akseptert
av aktørene i strafferettspleien. Laboratoriet har utført enkelte
analyseoppdrag for politiet og for domstolene, primært i hastesaker,
siden 2006. Daglig leder benyttes jevnlig som sakkyndig oppnevnt
av domstolene og som partssakkyndig for forsvarere siden 2006. For
øvrig henviser Den rettsmedisinske kommisjonen domstolene til GENA
på forespørsel om DNA-sakkyndige som second opinion i retten. GENA
har siden 2008 et undervisningssamarbeid med Universitetet i Stavanger,
hvor laboratoriet tilbyr Norges eneste eksamenskurs i rettsgenetikk.
Forslagsstillerne synes det er noe av et paradoks at GENA står med
90 pst. ledig kapasitet, mens strafferettspleien stadig venter på
resultater fra RMI. Ved ikke å slippe til kvalifiserte fagmiljøer
innen rettsgenetikk hindres domstolene i muligheten til å innehente
second opinon i tolkninger i DNA-funn eller mangel på funn i saker
som behandles i domstolen, som igjen øker sjansen for justismord.
En konsekvens kan være at DNA-profiler som er utarbeidet ved
RMI, ikke vil kunne legges inn i Prüm- registeret, som ifølge statsråd
Knut Storberget innebærer enda en ny "DNA-revolusjon" (NTB. 26. november
2009). Forslagsstillerne registrerer at man fra Regjeringens side
ikke er like opptatt av å selge resultatene av egen nasjonal politikk.
I denne sammenheng viser forslagsstillerne til at stortingsflertallet
til nå har begrunnet sin motstand med å åpne for bruk av for eksempel
GENA med at man mener at private aktører er drevet av kommersielle
interesser, samt frykten for at RMI vil forvitre og forsvinne i
mangel på oppdrag dersom andre slippes til. Argumentene er ikke
basert på erfaring. Erfaringer fra Storbritannia viser at etter
at private aktører slapp til på begynnelsen av 2000-tallet, så har
analysetider og priser gått betydelig ned og kvaliteten på tjenesten har
økt, som et resultat av sunn konkurranse.
Forslagsstillerne viser videre til uttalelser både fra opinionen
og fra brukerne av tjenestene i opposisjon til analysemonopolet.
Elin Ørjasæter i E24 skriver følgende den 30. juni 2009: "Dette
er ekte planøkonomi, med store menneskelige lidelser som kostnad". Tidligere
politimester ved voldsavsnittet i Oslo, Finn Abrahamsen, uttalte
til Dagbladet 21. mars 2009 at: "Det må ikke bli slik at enkelte
personer i strafferettspleien blir så mektige, at politietterforskningen
styres av deres nesetipp". Forslagsstillerne legger til grunn at
dette er gode og dekkende beskrivelser av rødgrønn allergi mot private
løsninger.
Forslagsstillerne er av den oppfatning at det må legges til rette
for at flere aktører kan utføre analysetjenester i pakt med strafferettspleiens
egne ønsker og behov. Dette er viktig for å sikre økt kapasitet
og bedre rettssikkerhet. Forslagsstillerne er videre av den oppfatning
at RMIs monopolstilling kan virke til skade for brukerne av deres
tjenester ved at eksempelvis politiet vil måtte varetektsfengsle
unødvendig lenge i påvente av analyseresultater, og at sektorens samlede
ressurser således nyttes lite effektivt i forhold til å oppklare
mer kriminalitet. I tillegg er det viktig å legge til rette for
"second opinions" gjennom bruken av flere kvalifiserte aktører for
å motvirke tendensene til faglig monopol, som i verste fall kan medføre
feilaktige domfellelser. Slik forslagsstillerne oppfatter det, kan
flere kvalifiserte aktører således bidra til større rettssikkerhet.
Kvalifikasjonene dokumenteres gjennom ISO17025 akkreditering av
tjenestene. Det legges til grunn at dagens regelverk for personvernhensyn
og kriteriene til hva og hvem som kan bestille analysetjenester,
sikrer den nødvendige kontroll med denne virksomheten, slik at eventuell motstand
mot å legge til rette for flere aktører reelt sett ikke kan begrunnes
med fare for f.eks. tap av anonymitet mv. Forslagsstillerne understreker
at dette er av stor rettssikkerhetsmessig betydning når man åpner
for større bruk av DNA-analyse og påpeker betydningen av at det
stilles korrigerende spørsmål på faglig grunnlag til konklusjoner
som trekkes fra disse analysene. Forslagsstillerne viser også til
at man har praksis for at utlendingsmyndighetene overlater analysearbeid
til private utenlandske aktører i utlendingssaker, og legger til
grunn at det offentlige uansett skal beholde bestilleransvaret.
På denne bakgrunn fremmer forslagsstillerne følgende
forslag:
I
Stortinget ber Regjeringen sørge for med hjemmel i påtaleinstruksen
umiddelbart å ta i bruk akkrediterte rettsgenetiske laboratorier
med ledig kapasitet som kan nyttes for på en rask og hensiktsmessig
måte å realisere Stortingets intensjoner bak DNA-reformen.
II
Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett
fremlegge oppdatert og kvalitetssikret statistikk over saksbehandlingstid,
kostnader mv. knyttet til RMIs DNA-tjenester til strafferettspleien.
Regjeringen bes om å foreta en sammenligning av praksis og derigjennom
måloppnåelse av de respektive lands DNA-reformer i andre sammenlignbare
land som f.eks. Sverige og Storbritannia.
4. desember 2009