Til Stortinget
Fra 1. januar 2004 gjelder en generell merverdiavgiftskompensasjonsordning
for kommuner, fylkeskommuner mv., jf. lov 12. desember 2003 nr.
108 om kompensasjon av merverdiavgift for kommuner, fylkeskommuner
mv. (kompensasjonsloven). Formålet med den generelle kompensasjonsordningen
er å nøytralisere merverdiavgiften slik at den i minst mulig grad
påvirker kommunenes valg mellom å produsere avgiftspliktige tjenester
selv eller å kjøpe tjenestene fra private. Ordningen er finansiert
av kommunene selv ved at de er trukket i de statlige overføringene
tilsvarende omfanget av ordningen. For å motvirke konkurransevridninger
som kompensasjonsordningen kan medføre er også enkelte private aktører
omfattet av ordningen. Dette gjelder private og ideelle virksomheter
som produserer helsetjenester, undervisningstjenester eller sosiale
tjenester som kommunen eller fylkeskommunen er pålagt ved lov å
utføre, jf. kompensasjonsloven § 2 første ledd bokstav c.
Over tid har det vært en rekke tvistesaker mellom på den ene
siden staten og på den andre siden norske kommuner og deres samarbeidspartnere
om forståelsen av hvilke prosjekter som faller under formålet "private
og ideelle virksomheter som produserer helsetjenester, undervisningstjenester
eller sosiale tjenester som kommunen eller fylkeskommunen er pålagt
ved lov å utføre". Staten, representert ved Finansdepartementet,
har ment at ideelle aktører som, etter oppdrag fra eller avtale
med kommunen, har bygget omsorgsboliger for funksjonshemmede eller eldre
pleietrengende og påtar seg det bygningstekniske driftsansvaret
for slike boliger, ikke er berettiget til momsrefusjon etter momskompensasjonsloven. Finansdepartementet
anser dette som utleie av fast eiendom, som ikke er en lovpålagt
oppgave for norske kommuner.
Denne lovforståelsen er ikke åpenbar. Av lov 13. desember 1991
nr. 81 om sosiale tjenester mv. (sosialtjenesteloven), § 3-4 følger
det at sosialtjenesten skal medvirke til å skaffe boliger til personer
som ikke selv kan ivareta sine interesser på boligmarkedet, herunder
boliger med særlig tilpassing og med hjelpe- og vernetiltak for
dem som trenger det på grunn av alder, funksjonshemning eller av
andre årsaker. Av samme lov, § 2-1, følger det videre at kommunen
er ansvarlig for å utføre de oppgaver etter loven som ikke er lagt
til et statlig organ.
Det er ingen uenighet om at det er kommunene selv som skal ha
retten til å avgjøre hvordan sosialtjenestens medvirkningsansvar
for boliger for særlig vanskeligstilte grupper skal følges opp enten
gjennom samarbeid med andre (stiftelser o.l.), eller gjennom egne
byggeprosjekter. Prinsipielt bør også avgiftsregelverket fungere
nøytralt mellom de ulike alternativene, så lenge vedtaksmyndigheten
for igangsettelse av prosjektene ligger i kommunene. Siden ordningen
finansieres gjennom trekk i kommunerammen, bør også kommunene ha
kontrollen over volumet av prosjekter under momsrefusjonsordningen.
For tiden avventes en dom fra Høyesterett om dette sakskomplekset,
aktualisert ved et kompensasjonskrav fra Stiftelsen Utleieboliger
i Alta, som så langt har vunnet over staten både i Oslo tingrett
og i Borgarting lagmannsrett. Men det er, eller har vært, uenighet
mellom staten og kommunene om samme problemstilling i en rekke andre
kommuner i landet, som for eksempel Sandefjord, Stavanger, Fitjar
og Mæland.
Forslagsstillerne er innforstått med at departementet vil avvente
Høyesteretts avgjørelse i den konkrete saken. Men forslagsstillerne
mener at det på bakgrunn av de mange konfliktsakene er et sterkt
behov for å slå entydig fast fra lovgivers side at prosjektering,
bygging og drift av boliger for de grupper som kommunene ved lov
har et ansvar for å medvirke til får et godt kvalitativt botilbud,
i framtiden skal ha rett til momskompensasjon. Av hensyn til kommunenes kontroll
med omfanget av en ordning som kommunene selv finansierer, bør det
stilles konkrete krav til slike prosjekter. Forslagsstillerne mener
at følgende krav må være oppfylt for at slike prosjekter skal være berettiget
til momskompensasjon:
Eier av boligene må være en ideell
aktør som selv ikke henter ut fortjeneste av prosjektet.
Kommunen må ha tildelingsrett til boligene.
Tjenestetilbudet som gis fra kommunens side i boligene,
må være en integrert del av kommunens helse- og omsorgspolitiske
planer.
Forslagsstillerne mener at dette bør slås fast, enten ved en
endring av momskompensasjonslovens virkeområde (§ 2), eller ved
at denne tolkningen klargjøres i forskrift til loven, jf. momskompensasjonsloven
§ 18.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen, gjennom lovforslag eller forskrift,
sikre at private, ideelle aktører som bygger og driver boliger for
utsatte grupper i boligmarkedet, etter avtale med kommunen, blir
omfattet av momskompensasjonsordningen.
10. desember 2009