Til Stortinget
I en tid med kraftig press på mediesektoren, store økonomiske
og teknologiske utfordringer og en stadig større industriell tilnærming
til mediefeltet, er det et behov for å klarlegge hvordan markedsvilkårene for
den totale mediesektoren blir preget av den lisensfinansierte allmennkringkasterens
(NRKs) mulighet til å konkurrere med andre leverandører av samme tjenester,
i reklamemarkedet.
NRK skal i utgangspunktet være ikke-kommersiell. Dette er myket
opp med hensyn til å gi adgang til salg av reklame i forbindelse
med NRKs nettaktiviteter og sendinger knyttet til idrettsarrangementer ("reklameplakater").
En stadig større andel av NRKs allmennkringkasteroppdrag oppfylles
gjennom nettbasert virksomhet, og det er behov for en snarlig avklaring
om NRKs reklameunntak for denne plattformen. Dette gjelder både
på prinsipielt grunnlag med hensyn til publikum, og i et konkurransemessig
perspektiv når det gjelder andre kommersielle aktører i markedet.
I lys av utviklingen i mediesektoren er det også grunn til å reise
spørsmål om virkningen av dette blir et svekket mediemangfold.
Forslagsstillerne mener det ikke er bærekraft i det norske reklamemarkedet
for flere store kanaler, og at det er nødvendig å tydeligere begrense
NRKs reklameadgang. Forslagsstillerne viser i denne sammenheng til
de erfaringer man har når det gjelder TV2s markedsgrunnlag med analog
plattform som utgangspunkt. Forslagsstillerne viser videre til at
konkurransen om reklamekronene blir stadig mer skjerpet fordi flere
typer medier (sider, nettsteder mv.), også uten journalistisk innhold,
konkurrerer om annonsene.
Regjeringen har satt ned flere ulike utvalg som skal arbeide
med mediepolitiske utfordringer fremover. Det ligger ikke i mandatet
til noen av disse utvalgene å se nærmere på NRKs rolle i mediemarkedet.
I mandatet til Mediestøtteutvalget, som skal utrede finansielle
virkemidler på medieområdet, er NRK eksplisitt holdt utenfor. NRK
er, i kraft av sin tyngde som offentlig allmennkringkaster og som
lisensfinansiert aktør med stor forutsigbarhet i sin finansiering,
en sterk aktør i et kommersielt marked, og må tas med i betraktningen
når det gjelder generelle vurderinger om mediesektorens økonomiske
fundament.
På dette grunnlag fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme sak om regulering av NRKs adgang
til reklameinntekter.
20. januar 2010