Representantforslag fra stortingsrepresentantene Peter N. Myhre, Bård Hoksrud og Arne Sortevik om å øke fartsgrensen på motorveier klasse A til 120 km/t

Dette dokument

  • Dokument 8:116 S (2009–2010)
  • Dato: 20.04.2010
  • Sidetall: 2

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Norge har Europas laveste fartsgrenser, og maksimalt 100 km/t på motorvei. I andre europeiske land er fartsgrensene på motorvei blitt øket i de senere årene. Bortsett fra Russland har de fleste østeuropeiske land 130 km/t, en fartsgrense som ser ut til å vinne gjennomslag i Europa. Danmark satte opp fartsgrensen på de fleste motorveier til 130 km/t i 2003. I Sverige har en prøveordning med 120 km/t på enkelte strekninger, f.eks. deler av E6, vært en suksess. 120 km/t vil derfor bli gjennomført som en alminnelig regel på motorvei i Sverige i løpet av 2010. 120 km/t er det også i Finland.

I Tyskland er det vanligvis ikke fartsgrenser på motorvei. Et forslag om å innføre en generell 130 km/t-grense i Tyskland ble nedstemt i Forbundsdagen 28. mai 2009. I Italia og Frankrike er det normale 130 km/t. Men i Italia er det 150 km/t på enkelte strekninger.

Høyere fartsgrenser enn 100 km/t fungerer altså aldeles utmerket på motorveiene over hele resten av Europa. Nye norske motorveier har tilsvarende standard. I de senere årene er enkelte norske motorveistrekninger blitt forlenget og mer sammenhengende. Utviklingen av E6 og E18 på Østlandet begynner å minne om et sammenhengende motorveinett der det for bare få år siden var stykkevis og delt, med maksimalt 3-4 mil ad gangen. Østlandets sammenhengende motorveinett utgjør nå til sammen ca. 300 km. Dette øker behovet for fartsgrenser som er bedre tilpasset for trafikantene.

Respekten for 100-prinsippet er etter hvert temmelig frynsete. Fartsgrensen er til irritasjon, noe som i seg selv er trafikkfarlig. Det brer seg en alminnelig oppfatning i Norge om at 110-120 er OK på motorvei selv om fartsgrensen er 90 eller 100. Lange turer på gode, trafikksikre motorveier i max. 100 km/t er like unaturlig i Norge som i resten av verden.

Målet med samferdselspolitikken er å oppnå god fremkommelighet, høy trafikksikkerhet, god transportøkonomi og godt miljø. Gode motorveier med en fartsgrense på 120 km/t vil tjene alle disse målene. Dette er også tilsvarende det som gjelder i sammenlignbare land som Sverige og Finland.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber regjeringen innføre en prøveordning der fartsgrensen på motorveier klasse A settes til 120 km/t.

20. april 2010