Til Stortinget
St. meld. nr. 34 (2006–2007) Norsk klimapolitikk (klimameldingen)
ble fremlagt for Stortinget 22. juni 2007. Regjeringen Stoltenberg
II hadde da arbeidet med meldingen i nesten to år fra den tiltrådte
høsten 2005. Behandlingen av klimameldingen i Stortinget munnet
ut i et bredt forlik om norsk klimapolitikk (klimaforliket) som
ble vedtatt 16. januar 2008. Klimaforliket innebar en tydelig skjerping
av de målsettinger og virkemidler som ble presentert i klimameldingen.
I klimaforliket forpliktet partene seg til å redusere utslippene
av klimagasser i Norge med 15–17 millioner tonn CO2-ekvivalenter
innen 2020 i forhold til referansebanen slik den er presentert i
nasjonalbudsjettet for 2007, når skog er inkludert. Dette innebærer
at om lag to tredjedeler av Norges forpliktelse om å kutte de globale
utslippene tilsvarende 30 prosent av Norges utslipp i 1990 skal
tas nasjonalt.
29. oktober 2008, nesten ett år etter klimaforliket, nedsatte
miljøvernminister Erik Solheim en faggruppe bestående av Norges
vassdrags- og energidirektorat (NVE), Oljedirektoratet, Statens
vegvesen, Statistisk sentralbyrå (SSB) og Klima- og forurensningsdirektoratet
(Klif) (tidligere Statens forurensningstilsyn). Faggruppen fikk
navnet Klimakur 2020. Hovedmandatet fra Miljøverndepartementet var
å utarbeide det nødvendige grunnlagsmaterialet for å kunne vurdere
klimapolitikken og behov for endrede virkemidler midtveis i den
første Kyoto-perioden (2010). Tidspunktet for en slik midtveisvurdering
var nedfelt i klimameldingen fra 2007. Departementet la til grunn
at arbeidet skulle sluttføres og offentliggjøres 1. november 2009.
Denne fristen ble senere forskjøvet til februar 2010. Regjeringen
har senere også skjøvet på tidspunktet for sin egen revidering av
klimapolitikken til 2011.
17. februar 2010 ble Klimakur 2020 offentliggjort i form av en
omfattende sluttrapport. I rapporten presenteres ulike valgmuligheter
statlige myndigheter har for å nå målsettingene i klimaforliket
og konsekvensene av disse. Det gis ingen anbefalinger om hvilke
tiltak som bør iverksettes. Analysen tar utgangspunkt i målet om
nasjonale utslippskutt fra klimaforliket. Dette målet tilsier at
innenlandske utslipp av klimagasser ikke skal overstige 42–44 millioner tonn
i 2020. Korrigert for effekten av skogtiltak, som er beregnet å
utgjøre 3 millioner tonn CO2-ekvivalenter, skal utslippene reduseres
med 12–14 millioner tonn i forhold til referansebanen innen 2020.
Referansebanen det tas utgangspunkt i, viser at Norges utslipp vil
øke til ca. 59 millioner tonn CO2-ekvivalenter i 2020 dersom ingen
nye tiltak og virkemidler iverksettes.
Klimakur har samlet sett identifisert 160 mulige utslippsreduserende
tiltak. Flere av disse tiltakene er overlappende, men dersom en
bare ser på tiltak som ikke overlapper hverandre, viser analysene
et samlet potensial for utslippsreduksjoner på om lag 22 millioner
tonn CO2-ekvivalenter i 2020. De samfunnsøkonomiske tiltakskostnadene
er beregnet for hvert enkelt tiltak, og spenner fra bedriftsøkonomisk
lønnsomt til svært høye samfunnsøkonomiske kostnader. I Klimakur
2020 er det fremstilt en kostnadskurve som indikerer at det er mulig
å oppnå en utslippsreduksjon i tråd med målsettingene i klimaforliket
dersom man gjennomfører alle tiltak med kostnader opp til omkring
1 100 kroner per tonn CO2-ekvivalent. De dyreste tiltakene vil da
koste 1 100 kroner per tonn, mens snittprisen for alle tiltakene
sett under ett vil bli langt lavere.
Forslagsstillerne ønsker i dette forslaget å rette oppmerksomheten
mot de identifiserte tiltakene i Klimakur 2020 som fremkommer som
samfunnsøkonomisk lønnsomme, eller hvor tiltakskostnad er lavere
enn fremtidig forventet kvotepris. Av de 160 tiltakene som er utredet
i Klimakur 2020, fremkommer 30 ikke-overlappende tiltak som samfunnsøkonomisk
lønnsomme. Til sammen utgjør disse et reduksjonspotensial på 3 millioner
tonn CO2-ekvivalenter. Dette er en fjerdedel av de utslippsreduksjoner
som er nødvendig for å oppfylle målsettingen i klimaforliket. Dersom
en også inkluderer tiltak med lavere anslått tiltakskostnad enn
fremtidig forventet kvotepris på 350 kroner pr. tonn, øker reduksjonspotensialet
til mer enn 6 millioner tonn CO2-ekvivalenter. Til sammen utgjør
disse lønnsomme og billige tiltakene rundt halvparten av de nasjonale
utslippsreduksjonene som er nødvendige for å oppfylle klimaforliket.
Listen over lønnsomme og billige tiltak omfatter blant annet
økt kollektivtilbud i 6 byer, hovedveinett for sykkel, økokjøring,
effektivisering av personbiler, innfasing av gassferjer, energiledelse
og økt bruk av bioenergi i industrien, overgang fra fossil energi til
andre energibærere i bolig- og næringsbygg, HFK tiltakspakke, optimalisert
gjødsling i jordbruket og økt bruk av gjødsel i skogbruket. Klimakur
2020 tar forbehold om at kostnadene ved enkelte tiltak kan være
galt anslått, eller at de privat- eller bedriftsøkonomiske kostnadene
er høyere enn de samfunnsøkonomiske. Sektoranalysene viser også
at det vil være behov for å vurdere flere spesifikke virkemidler
hvis tiltakene ønskes gjennomført.
Forslagsstillerne ser det som hevet over tvil at hoveddelen av
de lønnsomme og billige tiltakene identifisert i Klimakur 2020,
må gjennomføres dersom Norge skal ha mulighet til å nå målsettingene
i klimaforliket. Iverksettelse av disse tiltakene bør derfor ikke
utsettes i påvente av en ny klimamelding. 10 år er lang tid i politikken,
men svært kort tid i klimaperspektiv. Jo lenger en venter med omstillingen,
jo dyrere og vanskeligere blir oppgavene. De politiske dragkampene
vil knytte seg til de store strategiske veivalgene som dreier seg
om CO2-fangst og lagring i petroleumssektoren og i industrien, utvikling
av nye klimavennlige teknologiske løsninger, elektrifisering av
oljeinstallasjoner på sokkelen, og valg av transportmodell med ulike
pakkeløsninger for veitrafikk, kollektivtransport og restriktive
tiltak. Denne type klimatiltak har det til felles at de er svært
kompliserte og kostbare, og at de med fordel bør sees i sammenheng
og veies opp mot hverandre. Noen av tiltakene baserer seg også på
umoden teknologi og avhenger av nærmere utredning og teknologiutvikling.
Disse strategiske veivalgene hører hjemme i den varslede klimameldingen.
Forslagsstillerne ser mange tegn til at Norge ligger dårlig an
når det gjelder målsettinger i klimaforliket. Regjeringen har tatt
seg svært god tid til å vurdere hvilke tiltak som skal iverksettes
i stedet for å utvise den nødvendige beslutningsdyktighet og handlekraft
som kreves for å iverksette klimatiltak man vet virker. Med det
løpet regjeringen nå legger for behandling av Klimakur 2020, med
bred involvering og langvarige høringsprosesser, vil konkrete klimatiltak
først kunne iverksettes fra starten av 2012. Da er det bare åtte
år igjen til 2020, og en har brukt like mange år på å vurdere hvilke
klimatiltak som skal gjennomføres (2005–2012) som en har igjen til å
iverksette tiltakene (2012–2020). Forslagsstillerne kan ikke se
at det eksisterer noen formelle hindringer mot at regjeringen kan
starte iverksetting av samfunnsøkonomisk lønnsomme og billige klimatiltak.
I klimaforliket er det ikke tatt forbehold om at aktuelle klimatiltak
må fremlegges for Stortinget i en ny klimamelding før de kan iverksettes.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen sørge for rask iverksettelse av samfunnsøkonomisk
lønnsomme klimatiltak foreslått i Klimakur 2020, – samt tiltak med
lavere tiltakskostnad enn forventet fremtidig kvotepris.
27. april 2010