Til Stortinget
Norge rår over et av verdens mest produktive havområder, og har
en posisjon som en fremtidsrettet og ledende aktør i det globale
sjømatmarkedet. Fiskerinæringen er en viktig distriktsnæring, og
dermed en bærebjelke for verdiskaping og arbeidsplasser langs kysten.
Norsk sjømateksport var i 2009 på 44,7 mrd. kroner. Økningen er
på hele 6 mrd. kroner fra 2008, viser tall fra Eksportutvalget for
fisk. Villfanget sjømat endte på 18,7 mrd. kroner som er en svak
økning fra 2008. Lodde, sild, hyse og klippfisk av sei kan notere
rekorder i 2009. Derfor er det viktig å sikre videre utvikling i
denne næringen. Skal verdier og videre utvikling sikres, er det
blant annet viktig at reguleringene av fisket er rasjonelle, og
så langt som mulig legger til rette for fleksibilitet og effektivitet.
Lov om forvaltning av viltlevande marine ressursar (havressurslova)
§ 16 om gjennomføring av hausting, gir i bokstav a departementet
hjemmel til å fastsette forskrifter om tidsrom for hausting og tidspunkt for
utsegling. Det er gitt en rekke forskrifter med hjemmel i denne
bestemmelsen. I Ot.prp. nr. 20 (2007–2008) Forvaltning av viltlevande
marine ressursar (havressurslova) ble det uttalt følgende til § 16:
«Departementet kan fastsetje forskrifter om tidsrom for hausting.
Det kan vere ulike reguleringar som fastsetjing av opningsdato for
eit fiskeri eller fastsetjing av ulike periodar der det kan fiskast
med den konsekvens at det er forbode å fiske i andre periodar.
Tidsrom for hausting kan fastsetjast av ulike grunnar. For det første
kan det vere biologiske årsaker. Det kan vere behov for å avgrense
fisket til bestemte tider, til dømes ut frå omsynet til rekrutteringa til
ein bestand, ut frå gyteperiodar eller fordi ein veit frå erfaring
at det i ein periode er høg innblanding av fisk under minstemål.
Vidare kan hausting av ein bestand i ein periode ha negativ innverknad
på andre delar av økosystemet, slik at det av den grunn kan vere
behov for å avgrense haustinga. For det andre kan det vere at ein
av marknadsomsyn eller av omsyn til avtaket ønskjer å sikre at haustinga
fell saman med gode marknads- og mottakstilhøve for fangsten. Forskrifter
om tidsrom for hausting kan gjelde for heile fiskeri eller for nærare
avgrensa geografiske område.»
Forslagsstillerne er av den oppfatning at det er rom for forbedringer
i praksisen knyttet til reguleringen av kvoteår. Da representantforslag
fra Høyre-representanter om å bedre kvotefleksibiliteten for havfiskeflåten
(Dokument nr. 8:120 (2007–2008)) ble behandlet i Stortinget, ga
daværende fiskeri- og kystminister Helga Pedersen uttrykk for følgende
i brev av 22. oktober 2008 til Stortinget:
«Jeg vil også legge til at departementet har andre tiltak til
vurdering for å bedre kvotefleksibiliteten, eksempelvis endring
av kvoteåret og mulighet til å overføre en mindre del av kvoten
mellom kvoteårene, en såkalt kvotebank.»
Fisket må nødvendigvis ha begrensninger av hensynet til rekrutteringen
til en bestand, gyteperioder eller fordi erfaringen tilsier at det
i en periode er høy innblanding av fisk under minstemål. Imidlertid
er det mye som tyder på at reguleringen er for rigid, og departementet
har selv gitt uttrykk for at dette er noe de jobbet med. Ved å starte
kvoteåret 1. januar legger man til rette for å ta opp store deler
av torskekvoten under vårfisket. En følge av dette er at store mengder torsk
tilføres markedet i løpet av en kort periode, noe som påvirker prisdannelsen.
En justering av kvoteåret innebærer at man vil kunne levere torsk
til et godt betalende fersk filétmarked over en lengre periode.
Forslagsstillerne har fått innspill på at kvoteåret bør starte 1. september.
En slik justering ville kunne innebære tilgjengelig kvote til et
godt betalende høstmarked, samt at man får kvantumstoppen på vinterfisket
midt i kvoteåret.
Dette gir også tilgjengelig torskekvote til bifangst slik at
man sikrer at man får fisket opp andre arter som hyse og sei.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen legge frem en sak om endring i kvoteåret,
for å oppnå større fleksibilitet, effektivitet og tilpasning til
markedets ønske om fersk fisk året rundt.
11. mai 2010