Til Stortinget
Den norske videregående opplæringen er i all hovedsak basert
på en todeling; programfag og studieforberedende. Sistnevnte fører
frem til en generell studiekompetanse, og er å se på som en naturlig
vei til videre utdanning. Programfag er mer rettet mot yrkeslivet
og er tradisjonelt bygget på en todeling: to år på skole og to år
i lære i en bedrift. Denne utdanningen fører til et fagbrev i et
yrke og skal sette eleven i stand til å utføre arbeidet som fullverdig
arbeider i det valgte faget. En slik utdanningsmodell for programfag
gir elevene teoretisk innføring de første to årene i skolen, hvorpå
de to årene i bedrift skal lære eleven å omgjøre teori til praksis.
En slik opplæringsmodell bringer med seg en vesentlig utfordring,
nemlig å sikre at disse fire årene blir et helhetlig opplæringsløp
der eleven og lærlingen opplever at det er sammenheng mellom det
en lærer på skolen og det som læres i arbeidslivet.
Majoriteten av dagens lærere innenfor programfag er utdannede
fagarbeidere med ekstrautdanning innenfor pedagogikk. Dette ser
forslagsstillerne på som en stor fordel, da det gjør at læreren
har grunnleggende kunnskap om hvordan yrkeslivet innenfor fagfeltet
faktisk er. Videre vet en at den teknologiske og faglige utviklingen
i yrker forandres fort. Både innenfor bygg- og anleggsbransjen,
elektro- og mekaniske fag, helsefag og andre fag gjør de teknologiske
fremskrittene at yrkene og yrkenes arbeidsmetoder forandres raskt.
Forslagsstillerne mener det er viktig for programfagslærerne å ikke
falle utenfor denne kompetanseutviklingen mens de arbeider i skoleverket.
At man var elektriker for 20 år siden, vil ikke nødvendigvis tilsi
at man er i stand til å fungere som elektriker i dag. Lærerne må
gis anledning til å følge sitt yrkes teknologiske fremskritt, og
få mulighet til å ta del i denne kompetanseutviklingen innenfor
eget fag. Dette for å sørge for at lærerne er faglig oppdaterte
og engasjerte, til beste for elevene.
En hospiteringsordning vil gi lærerne mulighet til å følge denne
utviklingen. Hospitering kan defineres som et tidsavgrenset opphold
på en annen arbeidsplass, der formålet er at den som hospiterer,
skal oppdatere sin fagkompetanse eller lære seg noe nytt om arbeidsmåter
og teknologi. Forslagsstillerne er av den oppfatning at et slikt
tiltak vil bidra til både den enkelte lærerens videreutvikling og
til en generell heving av kompetansenivået og kvaliteten i skolen.
Det legges i Kunnskapsløftet stor vekt på hvordan en skal redusere
frafallet i den videregående opplæringen, og betydningen av mer
praksis for elevene har vært et viktig tverrpolitisk standpunkt.
Forslagsstillerne vil understreke at et godt samarbeid mellom skole
og arbeidsliv er grunnleggende for å kunne nå dette målet, og er
viktig både for rekruttering til arbeidslivet, motivasjon for elever
og lærere og til en videre og forbedret kvalitetsutvikling i skolen.
En hospiteringsordning som forslagsstillerne her tar til orde for,
vil kunne styrke det lokale samarbeidet mellom skole og arbeidsliv,
og slik bidra til å skape et mer helhetlig opplæringsløp for yrkesfagelevene.
På bakgrunn av dette fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen utrede hvordan en kan utforme en nasjonal
kompetanseutviklingsplan for programfagslærere i videregående skole
gjennom en hospiteringsordning.
14. juni 2010