Rettighetene for veteraner etter utenlandsoperasjoner ble sist
endret gjennom Innst. O. nr. 113 (2008–2009), jf. Ot.prp. nr. 67
(2008–2009) Om lov om endring i lov av 2. juli 2004 nr. 59 om personell
i Forsvaret (styrking av rettighetene til veteraner etter internasjonale
operasjoner).
Forslagsstillerne har merket seg at flere veteraner og organisasjoner
har kommet med klare ytringer om at dagens ordning ikke er god nok.
Organisasjonene peker på den forskjellsbehandlingen som legges til grunn
ved beregning av erstatningsbeløp. Videre er ikke fysiske og psykiske
skader likestilt i kompensasjonsordningen, dette er også en stor
svakhet i ordningen. Også Arbeiderpartiets forsvarspolitiske talsmann
Sverre Myrli ga under veteranmarkeringen utenfor Stortinget den
5. juli 2010 uttrykk for at rettighetene måtte styrkes.
Forslagsstillerne har i sine forslag tatt hensyn til de uttalelser
veteranorganisasjonen SIOPS (Skadde i internasjonale operasjoner)
og andre har uttrykt vedrørende svakheter i dagens ordning.
Forslagsstillerne ønsker et godt ettervern for våre tjenestegjørende.
Forslagsstillerne ser ingen prinsipiell forskjell på dem som har
tjenestegjort og tjenestegjør nå, i forhold til dem som skal tjenestegjøre
senere. Forslagsstillerne ønsker de samme rettigheter og oppfølging
for alle som har deltatt i utenlandsoppdrag uavhengig av tjenestetidspunkt.
Forslagsstillerne mener Forsvaret har et stort ansvar for å vise
vilje til oppfølging av veteranene også etter avsluttet tjeneste.
Forslagsstillerne går inn for at oppfølgingsplikten skal styrkes
utover dagens regelverk og de 5 år hvor Forsvaret har ansvaret.
Forslagsstillerne ser i denne forbindelse et stort behov for nært
samarbeid mellom det ordinære helsevesenet og Forsvaret. Med bakgrunn
i at senskader kan oppstå mange år etter utløsende episoder, er
det viktig at helsevesenet og Forsvaret er proaktive når det gjelder
oppfølgingen av den enkelte. Dette kan etter forslagsstillernes
mening gjøres gjennom informasjons- og erfaringsutveksling mellom
de ansvarlige institusjoner, slik at alle involverte er klar over
den enkeltes tjenestebakgrunn og mulige oppfølgingsbehov. Det forutsettes
videre at taushetsbelagt informasjon ikke skal være til hinder for
kvaliteten på tilbudet til den enkelte.