Til Stortinget
Rettighetene for veteraner etter utenlandsoperasjoner ble sist
endret gjennom Innst. O. nr. 113 (2008–2009), jf. Ot.prp. nr. 67
(2008–2009) Om lov om endring i lov av 2. juli 2004 nr. 59 om personell
i Forsvaret (styrking av rettighetene til veteraner etter internasjonale
operasjoner).
Forslagsstillerne har merket seg at flere veteraner og organisasjoner
har kommet med klare ytringer om at dagens ordning ikke er god nok.
Organisasjonene peker på den forskjellsbehandlingen som legges til grunn
ved beregning av erstatningsbeløp. Videre er ikke fysiske og psykiske
skader likestilt i kompensasjonsordningen, dette er også en stor
svakhet i ordningen. Også Arbeiderpartiets forsvarspolitiske talsmann
Sverre Myrli ga under veteranmarkeringen utenfor Stortinget den
5. juli 2010 uttrykk for at rettighetene måtte styrkes.
Forslagsstillerne har i sine forslag tatt hensyn til de uttalelser
veteranorganisasjonen SIOPS (Skadde i internasjonale operasjoner)
og andre har uttrykt vedrørende svakheter i dagens ordning.
Forslagsstillerne ønsker et godt ettervern for våre tjenestegjørende.
Forslagsstillerne ser ingen prinsipiell forskjell på dem som har
tjenestegjort og tjenestegjør nå, i forhold til dem som skal tjenestegjøre
senere. Forslagsstillerne ønsker de samme rettigheter og oppfølging
for alle som har deltatt i utenlandsoppdrag uavhengig av tjenestetidspunkt.
Forslagsstillerne mener Forsvaret har et stort ansvar for å vise
vilje til oppfølging av veteranene også etter avsluttet tjeneste.
Forslagsstillerne går inn for at oppfølgingsplikten skal styrkes
utover dagens regelverk og de 5 år hvor Forsvaret har ansvaret.
Forslagsstillerne ser i denne forbindelse et stort behov for nært
samarbeid mellom det ordinære helsevesenet og Forsvaret. Med bakgrunn
i at senskader kan oppstå mange år etter utløsende episoder, er
det viktig at helsevesenet og Forsvaret er proaktive når det gjelder
oppfølgingen av den enkelte. Dette kan etter forslagsstillernes
mening gjøres gjennom informasjons- og erfaringsutveksling mellom
de ansvarlige institusjoner, slik at alle involverte er klar over
den enkeltes tjenestebakgrunn og mulige oppfølgingsbehov. Det forutsettes
videre at taushetsbelagt informasjon ikke skal være til hinder for
kvaliteten på tilbudet til den enkelte.
Forslagsstillerne fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
A
Vedtak til lov
om endringer i lov 2. juli 2004 nr. 59 om personell i Forsvaret
(forsvarspersonelloven)
I
I lov av 2. juli 2004 nr. 59 om personell i Forsvaret (forsvarspersonelloven)
gjøres følgende endringer:
§ 12 a første og andre ledd skal lyde:
Personell som tjenestegjør og har tjenestegjort i internasjonale
operasjoner, har, ved behov, rett til psykiatrisk og psykologisk
oppfølging fra Forsvaret i fem år etter
endt tjeneste. Forsvaret har plikt til å tilby slik oppfølging og
til å sørge for at overgangen til det sivile helsevesenet skjer
på en for personellet betryggende måte.
Forsvaret har plikt til å tilby annen oppfølging i fem år etter endt tjeneste i den grad
det er rimelig ut fra personellets helsetilstand og økonomiske stilling, tjenesteforholdets
varighet og forholdene ellers.
II
Loven trer i kraft straks.
B
Stortinget ber regjeringen innføre en unntaksbestemmelse knyttet
til foreldelsesfristen i forbindelse med opprettelse av ny rettighet
for soldater som har avtjent utenlandsoperasjoner, slik at dette
blir gjeldende fra 1978, og at rettighetene for de som har tjenestegjort
fra 1978, likestilles med de rettigheter som gjelder fra 2010.
C
Stortinget ber regjeringen etablere en ordning med en maksimal
erstatning på 65 G ved 100 pst. varig ervervsmessig uførhet for
skadde veteraner fra internasjonale operasjoner. Erstatningen foreslås
redusert forholdsmessig med restervervsevnen.
D
Stortinget ber regjeringen tilpasse erstatningsordningene for
skadde veteraner fra internasjonale operasjoner, den såkalte særskilte
kompensasjonsordningen, slik at den også dekker dem med fysiske
skader.
10. november 2010