All skipstrafikk gjennom Suezkanalen må passere gjennom Adenbukta,
Bab-el-Mandebstredet og Rødehavet. Adenbukta trafikkeres derfor
av et stort antall handelsskip. Problemet med pirater, de fleste
organisert via Somalia, er vel kjent. Ifølge NRK 15. januar 2011
er det for tiden 30 skip som er kapret og ankret opp av pirater
utenfor kysten av Somalia. Om bord i skipene befinner det seg over
700 gisler. Svært mange av de kaprede skipene ligger ankret opp slik
i flere måneder.
Ifølge den thailandske avisen The Nation 15. januar 2011 har
utbetalingen av løsepenger økt kraftig de senere år. Mens det gjennomsnittlig
ble betalt 150 000 US$ pr. skip i løsepenger i 2005, var gjennomsnittsbeløpet
pr. skip kommet opp i 5 400 000 US$ i 2010. Tapene på piratenes
virksomhet beløper seg, stadig ifølge The Nation, til et sted mellom
7 og 12 milliarder US$ pr. år. I tillegg kommer lidelser og mishandling
som skipsmannskapene opplever som gisler. Piratene ser ut til å
bli stadig mer brutale i sin framferd overfor mannskapene.
Militærfartøy fra EU, USA, Kina, India, Russland og Japan er
til stede for å kjempe imot denne piratvirksomheten. Norge var også
med i perioden august 2009 til februar 2010 med fregatten KNM Fridtjof Nansen
med tilhørende fartøyer. Fregatten viste seg å være et effektivt
bidrag i den flernasjonale innsatsen for å stoppe pirater.
Under debatten om statsbudsjettet for 2011, som ble avholdt i
desember 2010, opplyste forsvarsminister Grete Faremo at det kan
bli aktuelt å sende en fregatt til Adenbukta igjen, men ikke før
i 2012. Imidlertid haster det med norsk deltakelse i den flernasjonale
innsatsen, og med å vise at Norge ikke tolererer denne virksomheten.
Dessuten er det lite solidarisk overfor de ovenfor nevnte land,
som gjør en stor innsats for å beskytte handelsruten gjennom Adenbukta. Skipsfart
er viktig for norsk økonomi og for Norge som sjøfartsnasjon, og
mannskapene på handelsskipene har krav på Norges deltakelse i innsatsen
for å beskytte mot pirater.
Det kan tenkes flere ulike norske militære bidrag eller kombinasjoner
av bidrag. Det er mulig å sende en ny fregatt, noe Sjøforsvaret
er klare til i 2011. Det er også mulig å sende overvåkningsfly av
typen Orion.
Forslagsstillerne erkjenner at dette vil medføre kostnader. Norges
deltakelse i «Operasjon Atalanta» med KNM Fridtjof Nansen fra august
2009 til februar 2010 hadde en kostnad på 182,5 mill. kroner. Dersom
kostnadene ikke kan dekkes innenfor dagens budsjett, forventes det
at regjeringen vil fremme forslag for Stortinget om tilleggsbevilgning.