Til Stortinget
Statnetts planer om å bygge ny høyspentlinje i Hardanger har
skapt stor debatt og vært svært kontroversielle. Da beslutningen
ble tatt 2. juli 2010, var det med stor motstand lokalt. Fra motstandere
ble det spesielt fremmet krav om valg av sjøkabel fremfor luftspenn.
Andre aktører ønsket utredet økt lokal kraftproduksjon og/eller
redusert energibruk, både i husholdninger, næringslivet og petroleumssektoren. Regjeringen,
derimot, fastholdt bastant at saken var tilstrekkelig utredet.
Den 11. august 2010 endret saken karakter da regjeringen gjorde
en «klok» beslutning om å utrede saken grundigere, hovedsakelig
for å belyse alternativene sjøkabel og luftspenn grundigere. Rapportene fra
de fire utvalgene foreligger nå. De gir både et bredere bilde av
saken og flere perspektiv enn regjeringen la vekt på i fjor, og
er således nyttige innspill til den videre prosess.
Olje- og energiministeren har i ettertid innrømmet at han i forkant
av beslutningen skulle brukt mer tid på å få en god prosess overfor
lokaldemokratiet. Det synspunktet deler forslagsstillerne. Derfor
er det viktig at man nå gjør jobben grundig, slik at man slipper nye
omkamper og flere protester. Det konstateres samtidig at regjeringen
har snudd på en rekke politiske standpunkter de siste 6 måneder.
Denne positive linjen, hvor regjeringen adopterer standpunktene
til opposisjonen, bør videreføres.
Da regjeringen 2. juli 2010 vedtok å gi konsesjon til bygging
av en høyspentlinje mellom Sima og Samnanger i Hordaland, hadde
de i Stortinget bare en måned tidligere, den 3. juni 2010, avvist
et forslag fra opposisjonen om å drøfte grensedragning for jord/sjøkabler
vs. luftspenn, jf. Innst. 286 S (2009–2010).
Men i brev datert 8. september 2010 til stortingsrepresentant
Ketil Solvik-Olsen skriver statsråd Terje Riis-Johansen:
«Jeg legger imidlertid opp til å framlegge en sak for Stortinget
om de overordnede føringene for den fremtidige utbygging og oppgradering
av landets overføringsnett for kraft senere i denne stortingsperioden.»
Det er positivt.
Tilsvarende varslet olje- og energiministeren 13. desember 2010
at han vil fremlegge en etterlengtet energimelding. Dette skjedde
bare 11 dager etter at de rødgrønne partiene på Stortinget hadde
avvist behovet for en energimelding. Man skal derfor ikke beskylde
regjeringen for å ha lange linjer i sin energipolitikk, men tegn
til læring gjennom feiling er det unektelig.
De to ovennevnte sakene er dog ikke fremmet for Stortinget enda,
og Stortinget har derfor ikke hatt anledning til å drøfte kraftsituasjonen
i Hordaland/Vestlandet på overordnet nivå. Tilsvarende har regjeringen
ikke fått noe oppdatert signal fra Stortinget om kraftlinjepolitikken.
I denne saken om kraftforsyningen til Bergen – hvor statsministeren
har måttet engasjere seg og overstyre sin fagstatsråd for å sikre tilstrekkelig
utredning i en sak, og hvor hele fire utvalg har jobbet for å belyse
saken – synes det relevant om også Stortinget tas med på råd. Når
saken i tillegg omhandler konsekvenser fra tidligere enkeltvedtak
i Stortinget – om økt elektrifisering av norsk sokkel, restriksjoner
på bygging av gasskraftverk og lignende – synes det relevant at
Stortinget drøfter konsekvensene av den energipolitikken som har
vært ført. Ikke for at Stortinget skal gjøre endelig vedtak i saken
om kraftlinjer i Hardanger, ei heller behandle alle kraftlinjesaker
i fremtiden, men fordi en så kontroversiell sak med unormal saksbehandling
i regjeringen bør bli best mulig forankret i Stortinget. Saken vil
legge premisser for videre saksbehandling av en rekke nye kraftlinjer
i landet. Et av Hardanger-utvalgene har anslått valg av sjøkabel
til å koste nesten 30 mrd. kroner ekstra som følge av tilsvarende
krav på andre prosjekter.
Forslagsstillerne forventet at regjeringen ville behandle utvalgenes
rapporter med et åpent sinn, med det mål å vurdere alle alternativer
med friske øyne. Hovedmålet er å sikre kraftforsyningen til Bergen
på best og billigst måte. Dette mener forslagsstillerne er svært
viktig, og saken må sikres en god fremdrift.
Dessverre fremstår prosessen hos olje- og energiminister Terje
Riis-Johansen mer å være et spill for galleriet, hvor man skal samle
argumenter for den allerede valgte løsningen med nye høyspentlinjer
i Hardanger. Statsrådens politiske rådgiver, Ivar Vigdenes, slår
fast i Bergens Tidende 6. februar 2010, at det i denne saken nå
er kun tre valg: luftspenn i Hardanger, sjøkabel i Hardanger eller
ingenting, og hvor sistnevnte anses som uansvarlig.
Forslagsstillerne mener det er beklagelig at regjeringen velger
å begrense de reelle alternativene så tidlig i prosessen. Det trengs
mer strøm til Bergen, men det er ikke gitt at løsningen må være
å føre mer strøm gjennom nye kraftlinjer i Hardanger.
Et slikt snevert mulighetsrom er i så fall en konsekvens av at
man har tatt politiske valg hvor man bevisst velger bort tiltak
som øker kraftproduksjonen eller reduserer strømforbruket i regionen.
Regionen har for eksempel stort potensial innen ny stor vannkraft
og/eller gasskraft og står overfor mer elektrifisering av petroleumsinstallasjoner.
Forslagsstillerne mener regjeringens tilnærming i denne saken
vitner om at man har valgt bort alle alternativer innen ny kraftproduksjon,
og derfor står igjen med å måtte utnytte eksisterende vannkraftressurser
i området bedre. De ressursene ligger hovedsakelig i området rundt
Sima.
Utvalgene peker derimot på at det finnes alternativer, dersom
man unnlater å la politiske skyggelapper begrense verdensbildet.
Dersom man er villig til å etablere ny kraftproduksjon, kan man
se på flere løsninger som sikrer kraftforsyningen i Bergen på et forsvarlig
nivå.
Utvalg 4 har vurdert spenningsoppgradering av eksisterende kraftlinje
mellom Hordaland og Rogaland, med tilhørende ny kraftproduksjon.
Etter deres vurdering er dette trolig det mest samfunnsøkonomisk
fornuftige alternativet. Forslagsstillerne mener dette alternativet
bør drøftes nøye, og ber Stortinget pålegge regjeringen å vurdere
dette opp mot luftspenn i Hardanger før en endelig beslutning tas.
Forslagsstillerne mener dette kan gjøres rimelig hurtig, slik at
forsinkelser ikke oppstår.
Valget man da egentlig står overfor, er ikke luftspenn eller
sjøkabel i Hardanger. Det er derimot om man skal bygge ny strømvei
for å utnytte eksisterende kraftverk, eller oppgradere eksisterende
strømvei for å utnytte nye kraftverk. Forslagsstillerne mener sistnevnte
alternativ «skaper verdier», mens ensidig fokus på infrastruktur
innehar et snevert fokus på «fordeling av verdier».
Fra regjeringspartiene har det kommet flere krav om å behandle
saken i Stortinget. I tillegg er det tatt til orde for endringer
i den overordnede politikken. For eksempel sa stortingsrepresentant
Gina Knutson Barstad fra Sosialistisk Venstreparti i debatt på NRK Politisk
kvarter 11. august 2010 om kraftlinjene at «selvfølgelig skal vi
ta debatten om det i Stortinget». Miljø- og utviklingsminister Erik
Solheim sa til TV2 12. august 2010 at han vil ha mest mulig av strømnettet
i sjøkabel der det er mulig. I et intervju med Aftenposten 14. august
2010 tok statsråd Erik Solheim til orde for at alle strømnettutbygginger
i Norge skal vurderes av et uavhengig utvalg/en tredjepart før det fattes
en avgjørelse om teknologi og trasévalg.
Basert på de nye utredninger som er kommet fra utvalgene, de
signaler som har kommet fra både olje- og energiminister Terje Riis-Johansen
og representanter fra regjeringspartiene, fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen i saken om styrket kraftforsyning
i Bergen sette alternativet om spenningsoppgradering av eksisterende
kraftlinjenett med tilhørende ny kraftproduksjon opp mot nye kraftlinjer
i Hardanger når endelig beslutning tas.
17. februar 2011