Friskoler har rett til driftstilskudd som skal utgjøre en prosentvis
andel (60 pst.–85 pst. avhengig av skoleslag) av kostnadene i den
offentlige skolen. Grunnlaget bestemmes ut fra de driftskostnader
til skole som kommuner og fylkeskommuner rapporterer inn i databasen
KOSTRA (kommune-stat-rapportering) med fratrekk av en del spesifiserte
kostnader. Dette gjelder for eksempel kostnader til lokaler, avskrivinger
m.m. Det er også slik at de private skolene mister tilskuddet for
hele året for elever som har fravær mer enn 20 dager, uansett grunn.
Dette gjelder ikke i den offentlige skolen.
Undersøkelser foretatt av blant annet Multiconsult synliggjør
at tilskuddet friskolene i dag får, ikke tilfredsstiller den fastsatte
prosentsats til de faktiske kostnadene i offentlig skole. Dette
skaper store utfordringer for friskolene i arbeidet med å skape
kvalitativt gode tilbud til sine elever, og det skaper et uønsket
press på betingelsene for de ansatte. Skolene klarer i stor grad
å opprettholde kvaliteten i tilbudet gjennom gaver og stor dugnadsinnsats.
Dette utgjør årlig i overkant av 100 mill. kroner, og dugnadsinnsatsen
fra ansatte utgjør hoveddelen av dette.
Friskolene underlegges for øvrig de samme krav som de offentlige
skolene når det gjelder bygningsmasse, arealbestemmelser, inneklima
og sikringstiltak. Økende krav til bygninger fanges ikke opp i tilskuddet,
siden kostnader forbundet med lokaler ikke er med i beregningsgrunnlaget.
Noen kommuner har på denne bakgrunn hatt ulik praksis med ekstra
kompensasjon for enkeltskoler. Dette skaper ulike rammebetingelser
og manglende forutsigbarhet for skoler, elever og ansatte.
På bakgrunn av de opplysninger som er fremkommet, mener forslagsstillerne
det er nødvendig å få en gjennomgang av hvilke kriterier som skal
ligge til grunn for innrapportering til KOSTRA, og hvilke kriterier
som skal danne grunnlaget for beregning av tilskuddet til friskolene,
slik at tilskuddet reelt tilsvarer den av Stortinget vedtatte prosentsats.