Det er bred politisk enighet om at Norge i fremtiden ikke vil
kunne leve av inntekter fra olje- og gassnæringen alene. Et kunnskapsbasert
næringsliv vil stå i sentrum for utviklingen av fremtidens næringsliv
i landet vårt. Dette fordrer en betydelig satsing på forskning og
innovasjon, og en offensivitet og vilje til å satse som forslagsstillerne
savner hos den nåværende regjering. Regjeringens statsbudsjett for
2011 innebærer i realiteten ingen realvekst i bevilgningene til
forskningssektoren. Snarere innebærer budsjettet en realnedgang
for sektoren, noe som er i strid med den rød-grønne regjeringens
forskningsmelding. Forslagsstillerne beklager at regjeringen ikke
har brukt det økonomiske handlingsrommet Norge har hatt de senere
årene for å styrke forskningssektoren mer.
Det er først og fremst gjennom kommersialisering av forskningsresultater
at forskningen kan bidra til økt verdiskaping. I St.meld. nr. 30
(2008–2009) fremgår det at «det er et mål at kommersialisering fra norske
universiteter og høgskoler, helseforetak og forskningsinstitusjoner
minst skal være på nivå med sammenliknbare land». Sammenligner man
kommersialiseringsresultater, patentsøknader mv. med for eksempel
de andre nordiske landene, er det etter forslagsstillernes mening
langt igjen til dette målet er nådd.
Bevilgningene til forskning over statsbudsjettet er i størrelsesorden
23 mrd. kroner. Til sammenligning er bevilgningene til kommersialisering
av forskningsresultater bare på 116 mill. kroner gjennom FORNY-programmet
i Forskningsrådet. Forslagsstillerne mener dette ikke står i sammenheng
med målet i regjeringens egen forskningsmelding. Skal Norge nå det
målet, må innsatsen for å styrke kommersialisering av forskningsresultater
styrkes betydelig.
TTO-ene (Technology Transfer Office) som er etablert av norske
universiteter og høyskoler spiller en viktig rolle i kommersialisering
av forskning fra universitets- og høyskolesektoren. Men når nesten halvparten
av midlene i FORNY-programmet går til drift av TTO-ene, blir midlene
som kan gå til konkrete prosjekter, enda mer begrenset. Kommersialiseringstrykket
i norsk forskning er for svakt, dette gjelder i særlig grad i universitets-
og høyskolesektoren og i helseforetakene.
Det er et vedtatt mål at staten skal bruke én prosent av bruttonasjonalproduktet
(BNP) til forskning, og at næringslivet skal bruke to prosent av
BNP til samme formål. Selv om målet for den offentlig finansierte
forskningen synes å være innen rekkevidde, er det langt igjen til
målet om forskningsinnsats i næringslivet er nådd. Skal man lykkes
i å nå dette målet, synes det å være nødvendig med bedre rammebetingelser
og sterkere insentiver. Samtidig må det utformes en politikk hvor
kommersialisering av forskningsresultater og et tettere samarbeid
mellom akademia og næringsliv må stå sentralt.
Statistikk fra rapporten «Mer FoU og mindre innovasjon i norsk
næringsliv – et paradoks?» viser at andelen foretak med FoU-virksomhet
har falt fra 21 prosent til 16 prosent i perioden 2004–2008. Dette
er en tendens som er høyst urovekkende og viser at det trengs en
mer målrettet og offensiv holdning til forskning generelt og kommersialisering
spesielt. Det er nærliggende å anta at hvis rammevilkårene for å
drive med forskning oppleves som lite tilfredsstillende, samt at
virkemiddelapparatet knyttet til kommersialisering ikke er godt
nok utviklet, så vil dette påvirke bedriftenes ønske om å drive
med FoU-virksomhet. Forslagsstillerne mener derfor at dette peker på
utfordringer det må gripes tak i og at en helhetlig gjennomgang
av virkemidler som bidrar til og fremmer kommersialisering er nødvendig.
Kommersialisering av forskingsresultater varierer fra sektor
til sektor. Noen sektorer er godt representert i kommersialisering
av forskningsresultater. Eksempler på dette er forskning innen bioteknologi og
miljøteknologi. Det er etter forslagsstillernes syn nødvendig med
virkemidler som også kan løfte frem andre sektorer som i dag ikke
har et like åpenbart verdiskapingspotensial. Man er ikke i stand
til i dag å avgjøre hva som vil være fremtidens suksessbedrifter eller
i hvilke bransjer disse vil komme. Det trengs derfor virkemidler
som kan støtte fremvoksende ideer uten at disse trenger å falle
inn i politisk bestemte kategorier eller følge bestemte prioriteringer.
I tildelingsbrevene til de høyere utdanningsinstitusjonene for
2011 synes ikke begrepet «kommersialisering» å være benyttet. Det
er heller ikke med i rapporteringen eller som kriterium i finansieringssystemet.
Dette er etter forslagsstillernes syn en alvorlig svakhet. Det vitner
om det manglende fokus på kommersialisering i den rød-grønne regjeringens
forskningspolitikk. Skal man lykkes med kommersialisering av forskningsresultater,
er det nødvendig å skape en kultur for dette også i akademiske forskningsmiljøer.
Forslagsstillerne viser til at et virksomhetsmål er at «Universiteter
og høyskoler skal medvirke til samfunns- og næringsutvikling gjennom
utdanning, innovasjon og forskning1http://www.regjeringen.no/upload/KD/Vedlegg/UH/Tildelingsbrev2011/UIO.pdf»,
men er av den oppfatning at dette ikke på en god nok måte tydeliggjør
institusjonenes ansvar for å ta en ledende rolle i kommersialiseringsarbeidet.
For å få mer trykk på dette må kommersialisering inn som et nytt
kriterium i forskningsfinansieringen av universitets- og høyskolesektoren.
Det offentlig oppnevnte Fagerbergutvalget la nylig frem NOU 2011:6
«Et åpnere forskningssystem». Utvalget trekker frem at «et velfungerende
forskningssystem er et system som bidrar til kontinuerlig fornyelse
i samfunns- og næringsliv». Etter forslagsstillernes syn må dette
tolkes som en anerkjennelse av viktigheten kommersialisering spiller
for det norske forskningssystemet. Videre mener forslagsstillerne
at kommersialisering bør være et av kriteriene i forskningsbarometeret
som utvalget anbefaler publiseres årlig. Dette bør derfor følges
opp med en strategi som skal tydeliggjøre hvordan fokuset på kommersialisering
i forskningssystemet kan styrkes. Kunnskapsdepartementet la nylig
frem Forskningsbarometeret 2011. Dette dokumentet fremstiller interessante
trekk ved deler av norsk forskningsaktivitet. Forslagsstillerne
finner grunn til å påpeke at kommersialisering ikke synes å være
inkludert som et element i hvilke resultater FoU-innsatsen gir.
Forskning er ikke bare en offentlig virksomhet, men noe som i
aller høyeste grad drives frem i næringslivet også. Skal vi lykkes
i å løfte næringslivet innsats i forskning til to prosent av BNP,
må virkemidlene til næringslivets disposisjon legge til rette for
det. Etter forslagsstillernes syn er en styrking av SkatteFUNN-ordningen
helt nødvendig. Denne ordningen bør gjøres mer attraktiv, blant
annet ved å heve maksimalbeløpet knyttet til bedriftsintern
og -ekstern støtte, samt fjerning av taket på timesats. Disse forslagene
bør inngå i en strategi for å styrke næringslivets forskningsinnsats.