Til Stortinget
I 2006 avslørte studenter ved Høgskolen i Oslo høyst ulik lovtolkning
og praksis ved ni sosialkontor i Oslo og Akershus.
Alle begrunner sin praksis i sosialtjenesteloven og i rundskrivet
som skal hjelpe dem og tolke den. Fire av de ni undersøkte sosialkontorene
regnet altså med barns utdanningsstipend når de foretok utmåling av
forsørgertillegg til foreldrene. Ett av kontorene trakk fra både
utdanningsstipend og barns arbeidsinntekter. Seks kontorer lot barna
tjene så mye de klarte uten å redusere støtten til foreldrene. To
reduserte støtten i noen tilfeller hvis barna hadde store inntekter.
Alle hevdet at de foretok en individuell vurdering, slik loven pålegger
dem. Undersøkelsen peker også på at de «gjerrige» sosialkontorene
la vekt på at alle muligheter skal være prøvd før sosialhjelp, og
at barna må lære seg å bli selvhjulpne. De «rause» sosialkontorene
var mer opptatt av at de unge skulle merke at det lønner seg å ta
utdanning og arbeid. Studentene hadde også intervjuet én sosionom
fra hvert av de undersøkte kontorene. Bortsett fra én kan ingen av
dem huske å ha diskutert kontorets praksis med andre ansatte. Undersøkelsen
viste også at fire kommuner trekker utdanningsstipend fra på sosialhjelpen.
Tre kommuner trakk også fra barns skattefrie inntekter. Dette fikk,
ifølge en artikkel i Kommunal Rapport, barneombud Reidar Hjermann
til å skrive brev til arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon
Hanssen.
Daværende statssekretær Laila Gustavsen i Arbeids- og inkluderingsdepartementet
(AID) uttaler følgende til Kommunal Rapport nr. 39 i 2006:
«Rundskrivet slår fast at barns jobb og stipend ikke skal gå
til forsørgelse av foreldrene. Barna skulle ikke dekke foreldrenes
livsopphold. Det ungdommen fikk til skolegang, skulle gå til skolegang.»
Denne bakgrunnen resulterte i at stortingsrepresentant Robert
Eriksson fra Fremskrittspartiet sendte følgende skriftlige spørsmål
til daværende statsråd Bjarne Håkon Hanssen 5. desember 2006:
«I Kommunal Rapport nr. 39 for 2006, vises det til at en del
sosialkontorer i Oslo og Akershus kutter forsørgerbidraget til foreldrene,
når barna får stipend eller deltidsjobb. Andre lar barna beholde
alle inntekter, uten å straffe foreldrene. Alle begrunner sin praksis
i samme lov. Mye kan tyde på at gjeldende rundskriv ikke er klart
nok, når sosialkontorene tolker det så vidt forskjellig. Vil statsråden
sørge for en klargjøring av dagens regelverk slik at man oppnår
lik praksis uavhengig av bosted?»
Daværende statsråd Bjarne Håkon Hanssen ga følgende svar:
«Økonomisk stønad etter sosialtjenesteloven er et nedre økonomisk
sikkerhetsnett, og en subsidiær ytelse for den enkelte. Det følger
av loven at alle inntekter og inntektsmuligheter skal være utnyttet
fullt ut, og det kan legges til grunn at midlene brukes til livsopphold
ved vurdering av behovet for og beregning av stønaden. Dette innebærer
at sosialtjenesten kan avslå å gi økonomisk stønad til dekning av
barns underhold i tilfeller hvor barn har egne midler. Det forutsettes
at kommunene foretar en konkret rimelighetsvurdering av hvorvidt
barns egne midler skal trekkes inn ved vurdering av behovet for
stønad og ved utmåling av stønaden. Aktuelle vurderingsmomenter
er blant annet barnets alder, hvor mye midler det dreier seg om
og hvor midlene kommer fra. I rundskriv I-34/2001 har departementet
gitt som et eksempel at det kan være urimelig å kreve at penger som
barn har tjent ved eget arbeid ved siden av skolegang skal gå til
underhold. Sosialtjenesten må også foreta en konkret vurdering av
søkerens utgifter, herunder utgifter til livsopphold til barn som
vedkommende har et forsørgeransvar for. I samsvar med sosialhjelpens
subsidiære karakter er det som utgangspunkt rimelig å kreve at elever
utnytter muligheten for lån og stipend fra Statens lånekasse for
utdanning før sosialtjenesten vurderer å yte stønad. Regjeringen foreslår
i statsbudsjettet for 2007 å innføre en todelt ordning der fylkeskommunen
får ansvar for at elevene i videregående opplæring får nødvendige
trykte og digitale læremidler. I tillegg skal elevene få et ikke-behovsprøvd
stipend gjennom Lånekassen. Stipendet skal være med på å dekke utgifter
som elevene har til andre læremidler og nødvendig individuelt utstyr.
Da stipendet er ment å dekke de særlige utgiftene elevene har i
forbindelse med skolegangen, bør stipendet ikke medregnes som inntekt
ved beregning av stønad til livsopphold. Departementet vil presisere
dette i rundskriv til kommunene. Dersom stipend medregnes som inntekt
ved vurdering av familiens stønadsbehov, må sosialtjenesten også
ta hensyn til de utgifter som stipendet er ment å dekke. Sosialtjenesten kan
under ingen omstendigheter avslå å gi stønad under henvisning til
at barn har tilstrekkelige midler til å dekke foreldrenes livsopphold.
På oppdrag fra departementet gjennomførte Sosial- og helsedirektoratet
i 2005 en kartlegging gjennom fylkesmannsembetene av kommunenes
praksis for utmåling av økonomisk stønad til familier der barna
i familien har egne midler. Kartleggingen viste at kommunenes praksis vedrørende
håndtering av barns arbeidsinntekt og stipend varierer. Departementet
vil i rundskriv til kommunene gi en presisering av gjeldende retningslinjer på
dette området.»
I Aftenposten den 10. september 2011 fremkommer det at LO Medias
fagblad Fontene har utført en ny analyse av hva 426 kommuner selv
har innrapportert til Statistisk sentralbyrå. I denne analysen kommer
det frem at 36 prosent av norske kommuner reduserer foreldrenes
sosialstønad dersom de har barn og ungdom i husholdningen som tjener
egne penger. Dette tilsvarer mer enn 150 kommuner. Tar man utgangspunkt
i at tallene Aftenposten bygger på er korrekte, viser dette at situasjonen
ikke er forbedret siden 2006. Analysen av hvilke inntekter kommunene tar
med når de fastsetter sosialhjelpen, viser at samtlige partier har
ordførere i kommuner som kutter dersom barn tjener egne penger.
Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) økte antall sosialhjelpsmottakere
med 1,5 prosent, til 119 444 personer, fra 2009 til 2010. Samtidig
gikk utbetalingene ned med 60 mill. kroner, slik at hver mottaker
i gjennomsnitt fikk utbetalt 3 prosent lavere beløp enn året før.
For første gang siden 1993 kunne man i 2009 se en tydelig økning
i tallet på sosialhjelpsmottakere. Denne økningen fortsatte også
i 2010, men var svakere enn året før. Utbetalt beløp gikk ned til
4,58 mrd. kroner, noe som innebærer at mottakerne i gjennomsnitt
fikk nesten 1 100 kroner mindre utbetalt i 2010 enn året før.
Gjennomsnittlig stønadstid gikk ned fra 5,3 til 5,2 måneder,
og utbetalingene pr. måned gikk også ned. Gjennomsnittlig stønad
pr. måned var 7 337 kroner i 2010, eller 2 prosent lavere enn året
før.
Også i 2010 er det nesten dobbelt så mange mottakere i Finnmark
som i Sogn og Fjordane, sett i forhold til folketallet.
Andelen mottakere med sosialhjelp som hovedinntektskilde er gått
noe ned siden 2006. Andelen gikk ned fra 43 prosent i 2009 til 41
prosent i 2010. Samtidig kunne man registrere en nesten like stor
økning i sosialhjelpsmottakere med kvalifiseringsprogram (KVP) som
viktigste inntekt. Det er nærliggende å se disse to tendensene i
sammenheng, siden aktivisering av sosialhjelpsmottakere med størst vansker
på arbeidsmarkedet var en målsetting med kvalifiseringsprogrammet.
Av sosialhjelpsmottakere som var enslige menn, hadde rundt 51
prosent sosialhjelp som viktigste inntektskilde i 2009. Tallet gikk
ned til 49 prosent for 2010. For enslige kvinner gikk dette tallet
fra 42 prosent i 2009 til 39 prosent i 2010, etter i lengre tid
å ha ligget i overkant av 40 prosent.
Blant enslige av begge kjønn synker dominansen av sosialhjelp
som viktigste inntektskilde med økende alder. Dette gjelder også
i gruppene under 25 år, selv om forekomsten fortsatt er svært høy
fordi dette er grupper som har færre muligheter på arbeidsmarkedet
og mindre rettigheter i trygdesystemet enn i høyere aldersgrupper.
Især i den nest laveste aldersgruppen (20–24 år) er forekomsten
synkende i perioden etter 1998. For menn synker tallet fra 68 prosent i
1998 til 61 prosent i 2009, og videre til 58 prosent i 2010. For
kvinner er tallene henholdsvis 63, 55 og 54 prosent.
I perioden 1998–2006 ble enslige mødre med barn under 18 år inntektsmessig
stadig mer avhengige av sosialhjelp, og i denne gruppen ser en ikke
tilsvarende nedgang som i andre grupper. Med innføringen av kvalifiseringsprogrammet
har avhengigheten imidlertid stabilisert seg. Både par med og par uten
barn under 18 år har derimot hatt en tydelig nedgang i avhengighet
av sosialhjelp som viktigste inntektskilde fra og med 2007, og denne
tendensen ble ytterligere forsterket i 2010.
Ser man på mottakernes forhold til arbeidslivet, var mer enn
to av tre ikke arbeidssøkere eller arbeidsløse. 13 prosent var i
ordinært arbeid (heltid eller deltid), og 11 prosent var på arbeidsmarkedstiltak
eller under utdanning. Over 5 000 mottakere hadde introduksjonsprogram
og nesten like mange hadde kvalifiseringsprogram, som sin viktigste
arbeidssituasjon. Dette er henholdsvis 34 og 44 prosent flere enn
året før. 37 prosent av sosialhjelpsmottakerne mottok en form for
pensjon eller trygd i tillegg til sosialhjelpen, og av disse hadde
de aller fleste også trygd som hovedinntektskilde.
Nesten 6 800 mottakere fikk sosialhjelp i flere kommuner, de
øvrige (94 prosent) i bare én kommune. Disse opplysningene benyttes
til å skille mellom en sosialhjelpsmottaker og et sosialhjelpstilfelle:
En person som mottar sosialhjelp i to kommuner, blir regnet som
to sosialhjelpstilfeller. I tolv fylker økte tallet på sosialhjelpstilfeller
siste år, mest i Rogaland og Oppland. I seks fylker gikk antallet
ned, mest i Sør-Trøndelag og Finnmark.
Når det gjelder utgiftene til sosialhjelp, hadde syv fylker en
økning, mest i Østfold og Buskerud. Tolv fylker hadde lavere utbetalinger
enn året før, og reduksjonen var også her sterkest i Sør-Trøndelag
og Finnmark. Sosialhjelpstilfellene er klart dyrest i Oslo, med
en utbetaling pr. tilfelle som er over dobbelt så høy som i Nord-Trøndelag.
Arbeidsdepartementet har fra 2001 fastsatt veiledende sosialhjelpssatser.
Satsene skal dekke det løpende, daglige livsoppholdet, slik som
mat og drikke, klær, sko og husholdningsartikler. Boutgifter inngår ikke
i de statlige veiledende satsene. Den statlige veiledende satsen
for økonomisk sosialhjelp til enslige var 5 197 kroner per måned
i 2010. 78 prosent av kommunene fulgte den veiledende satsen, mens
63 kommuner opererte med satser som ligger under den veiledende
satsen. 28 kommuner opererte med satser som ligger høyere. De faktiske
utbetalingene ligger i hovedsak over den veiledende satsen, fordi
ikke alle utgifter er inkludert i denne satsen. For enslige menn var
gjennomsnittlig utbetalt beløp 6 766 kroner og for enslige kvinner
6 425 kroner.
Barn som lever i fattige familier har økt med 6 500 siden 2004.
Det er tidligere anslått at ca. halvparten av alle som mottar sosialhjelp,
er fattige. Arbeidsdepartementet har flere ganger gjort det klart
at kommunene, når de utviser skjønn ved utmåling av sosialhjelpen,
ikke bør ta inntekter fra barn under 18 år. For hver gang media
har avdekket at kommunene fortsetter å kutte i foreldrenes sosialhjelp
når de har barn boende hjemme med egen inntekt, har regjeringens
svar vært at de vil skjerpe retningslinjene og gjøre dem tydeligere.
Forslagsstillerne synes det er en veldig uheldig praksis at foreldrene
får avkortet sin sosialstønad når barna tar seg bijobber som for
eksempel avisbud, eller helgearbeid i kiosk eller butikk. Forslagsstillerne er
imidlertid kjent med at dagens regelverk gir kommunene mulighet
til å foreta slik avkorting.
Forslagsstillerne vil videre understreke at det er en klar tendens
til at barn fra familier som mottar sosialhjelp i større grad enn
gjennomsnittet selv blir sosialhjelpsmottakere. Den praksis som
mange kommuner benytter vil også kunne virke demotiverende for barn
når det gjelder å skaffe seg jobb. Det at barn i praksis har et
forsørgeransvar overfor sine foreldre ved at deres arbeidsinntekt
går til fradrag i foreldrenes sosialhjelpsstønad, kan ødelegge barna
motivasjon til å bli selvberget.
Man skal naturlig nok være forsiktig med å trekke slutningen
om at alle barn i familier med lav inntekt har det ille, men ser
samtidig at flere studier avdekker at disse barna deltar noe mindre
i sosiale aktiviteter, blir oftere mobbet og har noe dårligere skoleresultater
enn gjennomsnittet.
Forslagsstillerne mener mange kommuners praksis kan innebære
at man «klientifiserer» ikke bare familien, men også de unge. Forslagsstillerne
har videre merket seg at regjeringen på nytt varsler innskjerpinger
overfor kommuner som kutter i sosialhjelpen til foreldre med barn
som tjener egne penger, og at man nok en gang er i gang med å revidere
et rundskriv til kommunene om sosialhjelp.
Forslagsstillerne viser til at de tidligere presiseringer i rundskriv
ikke har ført til bedring i kommunenes praksis.
Selv om sosialhjelp i utgangspunktet er kommunenes ansvar, er
det etter forslagsstillernes mening på tide at man tar ett skritt
videre ved å fremme nødvendige endringer i lovverket slik at man
fratar kommunene adgang til å gjøre slike kutt.
Forslagsstillerne er bekymret over at antall sosialhjelpsmottakere
har økt med 10 144 personer på to år, fra 2008 til 2010, og at de
samlede utbetalingene har økt med om lag 280 mill. kroner for samme
periode. Det vil derfor være viktig at man innfører tiltak som kan
begrense antall nye mottakere. Det er velkjent at barn av sosialhjelpsmottakere
har større risiko for selv å bli avhengig av sosialhjelp. Nettopp
derfor er det viktig, ifølge forslagsstillerne, at man oppmuntrer
disse ungdommene til å prøve seg i arbeidslivet.
Forslagsstillerne mener videre at hjelp til selvhjelp skal være
det bærende prinsippet innenfor sosialtjenesten. Det må stilles
krav til mottakere av økonomisk sosialhjelp om pliktig fremmøte
og deltakelse i aktivitet/kvalifiseringsprogram. Fravær eller uteblivelse
fra slik deltakelse må få konsekvenser for brukeren. Det skal ikke
være attraktivt å velge sosialhjelp foran jobb, selv om en har begrensede
muligheter på arbeidsmarkedet. Sosialhjelpssatsene bør være normerte
og tilnærmet like over hele landet og finansieres av staten. Ansvaret
for den økonomiske sosialhjelpen skal ligge hos Nav sammen med ansvaret
for arbeid og trygd. Sosialhjelp skal være en midlertidig ytelse
og ikke noe folk skal leve av over tid. Personer som ikke er i stand
til å jobbe av helsemessige årsaker, skal vurderes for uføretrygd.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Stortinget ber regjeringen fremme nødvendige forslag til lovendringer
slik at kommunene ikke kan foreta avkorting i foreldrenes sosialhjelp
når de har barn under 18 år som bor hjemme og som har egen inntekt
under den skattemessige friinntektsgrensen.
II
Stortinget ber regjeringen fremme nødvendige forslag til lovendringer
slik at det innføres et lovmessig krav om aktivitetsplikt for den
enkelte sosialhjelpsmottaker.
III
Stortinget ber regjeringen legge frem forslag om å gjøre den
kommunale sosialhjelpen om til et statlig ansvar under Nav, og at
man innfører normerte satser tilnærmet likt over hele landet.
12. oktober 2011