Til Stortinget
Statens vegvesen har innført såkalt miljøfartsgrense på deler
av E18, ring 3 og riksvei 4 i Oslo i vinterhalvåret. Tiltaket innebærer
at fartsgrensen senkes fra 80 til 60 km/t i perioden 1. november
til 15. april. Politiet har i årevis tvilt på om de har rett til å
håndheve tiltaket, og i løpet av 7 år har ingen blitt straffet for
å bryte miljøfartsgrensen. I år som i fjor velger politiet mot veimyndighetenes
ønske å sette fotoboksene i vinterdvale. Riksadvokaten har grepet tak
i saken og beskriver ifølge Aftenposten 3. november 2011 miljøfartsgrensen
som selvmotsigende og uklar. Konklusjonen er at riksadvokaten inntil
videre ikke kommer til å gi politi og påtalemyndighet direktiver
om å håndheve miljøfartsgrensen. Det betyr at miljøfartsgrensen
neppe blir respektert av alle, og at risikoen for ulykker øker siden
bilistene holder ulik fart.
Selve begrunnelsen for miljøfartsgrensen er også tvilsom når
det gjelder de helsemessige effektene. I svaret på budsjettspørsmål
225 fra Fremskrittspartiet til statsbudsjettet for 2012, vedrørende
helsemessig effekt av miljøfartsgrenser, kommer det frem at regjeringen
blant annet baserer seg på et prøveprosjekt på rv 4 mellom Sinsen
og Grorud vinteren 2004–2005, som viste en reduksjon av de største
partiklene. Det betyr partikler knyttet til veislitasje og ikke
utslipp. At utslippene fra bilmotorene ikke synker med lavere fart
er ingen overraskelse, for det er velkjent av biler bruker minst
drivstoff per kilometer i hastigheter med jevn fart rundt 80 km/t.
Flere leger og forskere har sådd sterk tvil om det er noen som
helst helsemessig effekt av den typen partikler som blir redusert
med redusert fart. Sverre Langård, toksikolog og overlege ved Ullevål
universitetssykehus uttaler følgende til NRK 25. desember 2010:
«Det man virvler opp langs veien, er store partikler, og de
har vanligvis liten betydning for helsen».
Sjefslege Thor Arne Grønnerød ved Klinikk for allergi og luftveissykdommer
uttaler følgende i samme sak:
«Vi vet hvilke partikler som går nedover i luftveiene, og hvilke
som ikke gjør det. En veldig stor del av svevepartiklene fra piggdekk
er så store at de ikke går ned i luftveiene»
12. januar 2011 gikk arbeidsforskningsingeniør Per Søsterand,
seniorforsker Sverre Langård og seksjonsoverlege for miljø- og yrkesmedisin
ved Oslo universitetssykehus, Tor Erik Danielsen, ut i et felles leserbrev
og sådde tvil om fartsgrensen også har ønsket effekt:
«Miljøfartsgrensen på 60 km/t fører ikke til mindre forbrenningsstøv
– kanskje heller det motsatte, siden køene kan vokse.»
«Bortsett fra situasjonen langs veier i tørt vær tidlig om
våren, har dekktype og hastighet etter vår vurdering liten betydning
for nivåene av svevestøv i våre største byer sammenlignet med forbrenningen
av ved, olje og diesel.»
Det er i stor grad regjeringens skyld at det nå er så mye lokal
forurensning i byene. Regjeringen har nemlig fått store deler av
Norges befolkning til å bytte ut bensinbilene med dieselbiler som
lager svevestøv og NOX, etter at de endret avgiftssystemet i statsbudsjettet
for 2007. Norges Astma- og Allergiforbund var den gang sterkt kritiske,
og har fått rett. Regjeringen har innført en NOX-komponent i statsbudsjettet
for 2012, men de høye avgiftene knyttet til CO2 gjør det fortsatt
i mange tilfeller gunstigere å kjøpe dieselbiler med høye NOX-utslipp
enn bensinbiler. Regjeringen vil heller ikke legge til rette for
å erstatte diesel med GTL (gas to liquid)-diesel, som gir lavere
NOx-utslipp, men representanter fra Fremskrittspartiet har nylig
fremmet et representantforslag om å få gjort noe med dette.
Forslagsstillerne vil gjerne også se på andre effektive tiltak,
som for eksempel lavere engangsavgift på nye biler. Når regjeringens
såkalte miljøfartsgrense har svært tvilsom miljøeffekt, og dessuten
ikke håndheves, bør man istedenfor fokusere på tiltak som virker.
Forslagsstillerne vil på denne bakgrunn fremme følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen oppheve den såkalte miljøfartsgrensen
i Oslo.
10. november 2011