Til Stortinget
Det forrige sårbarhetsutvalget fra 1999 la frem sin rapport 5. april
2002. Nøyaktig fire år senere, 5. april 2006, kom NOU 2006:6 Når
sikkerheten er viktigst – Beskyttelse av landets kritiske infrastrukturer
og kritiske samfunnsfunksjoner, som viste at mange av tiltakene
ikke hadde blitt fulgt opp. Flom, ras, vulkanutbrudd, ekstremvær
og feil på telenettet har de siste årene vist at det er store mangler
i beredskapen i Norge. Det er derfor på høy tid med et nytt sårbarhetsutvalg
for å løse de langsiktige utfordringene, og forslagene et slikt
utvalg legger frem, må bli tatt på alvor. Forslagsstillerne fremmer
i tillegg et separat representantforslag knyttet til finansiering
av opprydningen etter naturkatastrofene i 2011.
Dette vil også inneholde forslag til konkrete tiltak som må iverksettes
raskt, avhengig av sårbarhetsutvalgets mer langsiktige beredskapstiltak
for å styrke beredskapen i forbindelse med ras, flom og ekstremvær.
Orkanen Dagmar 25. desember 2011 førte til store ødeleggelser,
og da uværet løyet, hadde 100 000 personer mistet strømmen. Det
gjaldt blant annet nesten hele Sunnmøre, der den sentrale strømforsyningen
fra både nord og sør brøt sammen. Flere jernbanestrekninger ble
stengt, for eksempel Bergensbanen som ble rammet av ras på strekningen
mellom Voss og Arna. En uke etter orkanen var fortsatt mange husstander
uten strøm, og 600 husstander manglet fasttelefon. Grunnen til at
det tok så lang tid, var trær som falt over linjetraseene. Energisjef
Jan Træen i Stryn Energi AS oppsummerte i Dagbladet 31. desember 2011
problemet på en kort og konsis måte:
«Det sier seg selv at linjetraseen på tolv meters bredde ikke
stopper enorme grantrær på 30 meter.»
I april 2010 ble hele luftrommet over Norge og store deler av
resten av Europa stengt grunnet aske fra den islandske vulkanen
Eyjafjallajökull. Flyselskapene tapte penger, og det norske språket
fikk et nytt ord, nemlig «askefast». Vulkanutbruddene ga en kraftig
påminnelse om hvor sårbart Norge er. Mens en flytur fra Oslo til
Bergen tar 50 minutter, bruker man hele 8 timer med bil. Flyturen
fra Gøteborg til København er nesten like lang, men der bruker man bare
litt over 3 timer med bil. Når lufttrafikken rammes, rammes Norge
dermed langt hardere enn andre land. Det betyr at samferdselspolitikken
i for liten grad har tatt hensyn til sårbarheten i det norske transportnettet.
Et moderne samfunn er helt avhengig av at tele- og datanettet
fungerer hele tiden. I 2011 var det flere alvorlige sammenbrudd
i Telenors nett, noe som førte til skarp kritikk fra Post- og teletilsynet.
23. mai 2011 førte to separate brudd på samme fiberkabel i Telenors
nett til at store deler av Midt-Norge var helt uten mobildekning
i tre og en halv time, og blant annet flytrafikken ble skadelidende.
Noen uker senere, 10. juni 2011, kom det mest omfattende sammenbrudd
i mobilnettet noensinne, der taletrafikk og SMS i hele landet ble
rammet. Det tok over 10 timer fra problemene oppsto til trafikkavviklingen
begynte å normalisere seg. Dette skjedde samtidig med flommen som
rammet områdene rundt Gudbrandsdalen og Østerdalen, der blant annet
E6 og Dovrebanen måtte stenges. Feilen 10. juni ble utløst av omstart
på en server. En tredje kollaps skjedde fredag 17. juni 2011, og
kunder i Nordland, Møre og Romsdal, Troms og Sogn og Fjordane var
uten GSM-nett i flere timer. Der er verdt å huske på at mobilnettet
er det viktigste «nødnettet» for folk flest ved kriminalitet og
naturkatastrofer. Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa tok
i sitt svar 29. juni 2011 på representanten Bård Hoksruds skriftlige
spørsmål (Dokument nr. 15:1722 (2010–2011)) til orde for en analyse
av mobil sårbarhet i Norge. Ifølge regjeringens nettsider skal statsråden
motta denne rapporten 13. januar 2012. Forslagsstillerne mener at
denne rapporten er noe et nytt sårbarhetsutvalg bør se nærmere på.
Da Stortinget behandlet Prop. 13 S (2011–2012) om fellesprosjektet
E6–Dovrebanen, gikk stortingsflertallet inn for en trasé for Dovrebanen
som innebærer en betydelig risiko for flom og ras, fordi man bygger
i Mjøsas strandsone. Dette er noe som i fremtiden vil kunne gjøre
togtrafikken mellom nord og sør i landet mer sårbar for naturkatastrofer.
Saken viser at man kanskje i større grad bør ta hensyn til eventuelle
fremtidige naturkatastrofer allerede i planleggingsfasen.
Etter den kalde krigens slutt ble beredskapen på en rekke områder
tonet ned betraktelig. Dette kan ha gjort Norge mer sårbart for
naturkatastrofer. Fremskrittspartiet fremmet for øvrig forslag om
201 mill. kroner i en egen budsjettpost til uforutsette skred-, ras-
og flomhendelser (kap. 1320 Statens vegvesen, post 32 (ny) Uforutsette
skred-, ras- og flomhendelser). Forslaget ble nedstemt 7. desember
2011, dvs. 19 dager før orkanen Dagmars herjinger. Bakgrunnen for
forslaget var blant annet erfaringene fra flom- og jordrassituasjonen
i Gudbrandsdalen et halvt år tidligere. Dette er et forslag et nytt
sårbarhetsutvalg bør vurdere i forbindelse med sitt arbeid.
Det forrige sårbarhetsutvalget hadde følgende mandat:
«Utvalget skal utrede samfunnets sårbarhet med sikte
på å styrke samfunnets sikkerhet og beredskap.
Arbeidet i utvalget skal ta utgangspunkt i nasjonale og internasjonale
utviklingstrekk av betydning for beredskapsarbeidet.
Utvalget skal gi en helhetlig beskrivelse av risikoen for ekstraordinære
påkjenninger mot det sivile samfunnet i fred, sikkerhetspolitiske
kriser og krig. Dette omfatter vurderinger knyttet til den økende
sårbarheten i samfunnet for avbrudd i viktige forsyninger av varer
og tjenester som følge av menneskelige feil, tekniske sammenbrudd,
naturkatastrofer, terror, sabotasje eller krigshandlinger. Dette
innbefatter også en vurdering av risiko, sårbarhet og beredskap på
sivil side for å møte omfattende epidemier og uhell med, eller bevisst
bruk av, atom-, biologiske eller kjemiske våpen eller materialer.
Et felles risikobilde skal danne grunnlag for prioriteringer og
anbefalinger om tiltak.
Utvalget skal analysere sårbarhetssituasjonen og gi en prinsipiell
vurdering av styrke og svakheter ved dagens beredskapssystemer.
På grunnlag av dette skal utvalget gi generelle og prinsipielle
anbefalinger til tiltak for å sikre en akseptabel sikkerhet for
sivilbefolkningen og kritiske samfunnstjenester i fred, kriser og
krig. Utvalget skal herunder vurdere organiseringen av det sårbarhetsreduserende
arbeidet.
En sentral problemstilling vil være prioritering av fremtidig
innretting av, og oppgaver for, den sivile beredskapen. Utvalget
skal foreta en prinsipiell vurdering av om - eventuelt hvordan -
beredskapsarbeidet i samfunnet bør endres som følge av grunnleggende
nasjonale og internasjonale endringsprosesser.
Utvalget skal vurdere tiltak som kan bidra til styrket folkelig
engasjement, mer frivillig innsats og høyere prioritering av beredskapsarbeidet
i kommunene og privat næringsliv.
Utvalget skal tilrettelegge for økt offentlig bevissthet, kunnskap
og debatt om sårbarhetsproblematikk i samfunnet. Sikkerhet og sårbarhet
skal avveies mot ønsket om et åpnere samfunn.
Utvalget skal etablere kontakt og samarbeid med det regjeringsoppnevnte
forsvarspolitiske utvalg.
Utvalget skal avgi rapport med forslag om hvilken hovedkurs som
bør ligge til grunn for arbeidet med å redusere samfunnets sårbarhet
og videreutvikle den sivile beredskapen innen 1. juli 2000. Utvalget
skal kunne peke på behov for nærmere utredninger på enkelte områder.
Utvalget skal redegjøre for administrative og økonomiske konsekvenser
av sine anbefalinger, og følge utredningsinstruksens bestemmelser
for øvrig.»
Utvalget kom blant annet med forslag knyttet til
å styrke samarbeidet mellom politi
og forsvar mot mulig omfattende terror og sabotasje
å fastsette klare sikkerhetskrav til etablering og drift
av kritiske IKT-systemer
å oppdatere retningslinjene for sikring av kraftforsyningen
å videreføre arbeidet med kartlegging av risiko for flom
og dambrudd i lys av nye risikoforhold
å få til et tettere samarbeid eller vurdere sammenslåing
av tilsynene for transport med fly, båt og jernbane
å gjøre forsyningssikkerheten innen kritiske samfunnsområder
eller i særlig utsatte geografiske områder mer robust, blant annet
ved å bygge inn krav til forsyningssikkerhet i avtaleverk med leverandører
at det bør etableres en uavhengig tilsynsordning med ivaretakelsen
av sikkerhet på veger og i tunneler
at transportberedskapen bør gjennomgås, særlig med tanke
på IKT-utviklingen og den økende graden av internasjonalisering
innen transportsektoren
Forslagsstillerne fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen oppnevne et nytt sårbarhetsutvalg
etter modell av sårbarhetsutvalget fra 1999, men med særlig fokus
på telekommunikasjonen og strømnettet.
11. januar 2012