Til Stortinget
Fra og med 2006 ble det innført sjablongregler for beskatning
av fri telefon og andre elektroniske kommunikasjonstjenester. Får
man dekket ett abonnement av arbeidsgiver, skal skattepliktig fordel
maksimalt utgjøre kr 4 000, avhengig av hvor mye som er dekket og
arbeidstakerens eventuelle egenbetaling. Dekkes flere abonnementer,
skal fordelen maksimalt utgjøre kr 6 000.
De første 1 000 kronene som arbeidsgiver dekker skal være skattefrie,
vel og merke hvis det foreligger tjenestlig behov for den ansatte
til å ha det aktuelle abonnementet. Dette betyr at man med ett abonnement
må ha mer enn kr 5 000 i dekkede kostnader for å få full fordel
på kr 4 000. Har man flere abonnementer, må man over kr 7 000 for
å få tillagt inntekten kr 6 000.
Dette systemet kom til som en fornuftig avgrensning til erstatning
for tidligere regelverk der alle, for å opptre skattemessig korrekt,
i realiteten måtte gå gjennom bedriftenes regninger knyttet til
mobilbruk og markere hva som var private samtaler/kostnader og hva
som var relatert til arbeidssituasjon.
Utviklingen innen elektronisk kommunikasjon og mobiltelefoni
har imidlertid vært betydelig siden 2006. Svært mange bedrifter
bruker nå utelukkende mobiltelefoner og har ikke lenger fast telefon
på arbeidsplassen. Det er svært få arbeidstakere som har en egen
«privat mobiltelefon» i tillegg til den de må ha i sin jobbsituasjon.
I tillegg har kostnadene knyttet til mobilbruk/-samtaler blitt drastisk
redusert. Svært mange abonnementstyper innebærer i realiteten fri bruk
av telefonen. Den «fordel» det er for den enkelte å bruke den samme
telefonen privat som på jobb, er i realiteten en fordel som ikke
lenger er av økonomisk betydning for arbeidsgiver, og det er derfor
svært tvilsomt om dette lenger kan kalles en naturalytelse som bør
beskattes.
Som et eksempel på utviklingen kan det vises til en avtale Netcom
har inngått med en rekke av sine bedriftskunder. Denne avtalen
innebærer i realiteten fri bruk av mobiltelefon når det gjelder
samtaler i Norge, fri datatrafikk i Norden og i realiteten fri SMS/MMS-bruk
(1000 SMS/MMS per måned) for samlet kr 173 per måned eller tilsvarende
en årspris på kr 2 076.
Som følge av dagens regler vil den enkelte bli fordelsbeskattet
for kr 1 076 av den årlige kostnaden bedriften har på kr 2 076,
selv om det er åpenbart at det meste av bruken for mange foregår
i arbeidssituasjonen, og at privat bruk ikke medfører noen merkostnad.
Dagens faktiske situasjon er, etter forslagsstillernes syn, ikke
lenger i tråd med intensjonene som lå til grunn da sjablongreglene
ble innført.
Forslagsstillerne mener på denne bakgrunn at fordelsbeskatningen
av arbeidsgivers betaling av kostnader knyttet til bruk av mobiltelefon
bør oppheves.
Når det gjelder sjablongmessige regler av andre elektroniske
kommunikasjonstjenester dekket av arbeidsgiver, er det fortsatt
mulig at dette er av en slik karakter at det bør fordelsbeskattes.
Men også her har situasjonen endret seg betydelig siden 2006, både
når det gjelder pris og arbeidsgivers krav til tilgjengelighet hos
sine ansatte. Ikke minst tilsier utbredelsen av nettbrett, smart-telefoner
og bærbare PC-er at grensedragningen mellom hva som er fordel og
ikke av for eksempel arbeidsgiverbetalt bredbånd i egen bolig kan
diskuteres. I det minste bør beløpsgrensene heves fra når skatteplikt
inntreffer. Det er etter forslagsstillernes syn derfor behov for
en gjennomgang av også dette området, med sikte på at eventuelle
beløpsgrenser korrigeres som følge av prisutvikling og reell fordel.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen gå igjennom sjablongregler for beskatning
av fri telefon og andre elektroniske kommunikasjonstjenester, med
sikte på å avvikle beskatning av fri mobiltelefon senest i forbindelse
med framleggingen av revidert nasjonalbudsjett 2012.
1. februar 2012