Til Stortinget
Svenske myndigheter kan i prinsippet overvåke Internett-trafikk
mellom Norge og utlandet, og internt i Norge. Dette er hjemlet i
den svenske FRA-loven, som gir det svenske forsvarets radioanstalt (FRA)
rett til signalspaning på kabelbåren Internett-trafikk som passerer
Sveriges grenser. Loven trådte i kraft den 1. januar 2009, og det
ble nylig vedtatt at tilgangen til signalspaningsinformasjonen skulle
utvides til også å gjelde Rikskriminalpolisen og Säkerhetspolisen.
Det norske Datatilsynet la i 2008 frem en rapporthttp://www.datatilsynet.no/Global/04_analyser_utredninger/2008/08_01404_3Utredning_FRAloven.pdf. på
oppdrag fra Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet om
den svenske FRA-loven. Konklusjonen i rapporten er at overvåkningen,
etter Datatilsynets vurdering, skjer «ikke uten konsekvenser for
nordmenns personvern», fordi en stor del av innenlandsk elektronisk
kommunikasjon rutes via Sverige, og selvfølgelig også en stor del
av trafikken mellom Norge og utlandet. Den svenske loven og utøvelsen
av denne er utenfor norsk demokratisk kontroll, til tross for at
loven i høyeste grad går ut over norske borgere. Datatilsynet mente
i rapporten også at:
«FRA-loven kan potensielt ha en nedkjølende effekt på ytringsfriheten
fordi muligheten for å bli overvåket og usikkerheten hos borgeren
vil medføre at noen vegrer seg for å kommunisere og innhente informasjon».
Problemstillingene knyttet til FRA-loven har ellers mange likhetstrekk
med overvåkningen av norske borgere som Arbeiderpartiet og Høyre
gikk inn for ved behandlingen av datalagringsdirektivet, jf. Prop.
49 L (2010–2011) og Innst. 275 L (2010–2011). En viktig forskjell
er imidlertid at FRA-loven gjør at svenskene kan lese innholdet
i norsk kommunikasjon direkte.
Post- og teletilsynet la også frem en rapport om «FRA-loven»
i 2008, og denne rapportenhttp://www.npt.no/ikbViewer/Content/108693/FRA-notat-rev.pdf ble
utarbeidet på oppdrag fra Samferdselsdepartementet. I innledningen
på rapporten finner vi blant annet følgende konklusjon:
«Generelt anbefaler PT at privatpersoner og bedrifter er bevisste
på hvilke elektroniske kommunikasjonstjenester man benytter for
å overføre sensitiv informasjon. Det kan være hensiktsmessig å benytte krypteringsmetoder
for å beskytte sin kommunikasjon der det er mulig.»
Torsdag 15. desember 2011 ble den svenske regjeringen sammen
med Socialdemokraterna enige om å utvide FRA-loven ved å gi Säkerhetspolisen Säpo
og Rikskriminalpolisen tilgang til informasjon innhentet av Försvarets
radioanstalt (FRA). Lovendringene skal, ifølge Ds 2011:44http://www.regeringen.se/content/1/c6/18/22/41/1c847dde.pdf,
tre i kraft 1. oktober 2012. Forslaget begrunnes med terrorbekjempelse.
Forslagsstillerne mener at regjeringen bør ta opp FRA-loven med
svenske myndigheter. FRA-loven påvirker rammebetingelsene for norske
aktører innen Internett og telekommunikasjon, og forslagsstillerne mener
derfor det kan være relevant å prøve lovligheten av FRA-loven i
EU-domstolen dersom slike samtaler ikke fører frem. Forslagsstillerne
mener det er naturlig at dette representantforslaget behandles av den
samme komiteen på Stortinget som behandlet innføringen av datalagringsdirektivet,
og at innstillingen forelegges utenriks- og forsvarskomiteen for kommentarer.
Forslagsstillerne er generelt svært skeptiske til svensk overvåkning
av norske borgere, og vil på denne bakgrunn fremme følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen ta opp svensk overvåkning av norske
borgere etter FRA-loven med svenske myndigheter, og om nødvendig
bringe saken inn for EU-domstolen.
Oslo, 8. februar 2012