Til Stortinget
Norge har betydelige ressurser av fornybar energi. Norsk kraftforsyning
er i dag nesten 100 prosent basert på fornybar vannkraft. Den årlige
produksjonskapasiteten til vannkraftverkene er på 124 TWh. Det er
likevel fortsatt potensial for å bygge ut mer vannkraft, både mikro-,
mini- og småkraftverk, opprustning og utvidelser av eksisterende
vannkraftverk og nye utbygginger av konvensjonell vannkraft utenfor
verneplanene. Det samlede potensialet for ny energi fra vannkraft
som myndighetene kjenner til var i 2009 på 34 TWh, inkludert det
som er konsesjonssøkt. Videre er vindforholdene i Norge blant Europas
beste når det gjelder kraftproduksjon. Det var per januar 2009 bygd
ut ca. 430 MW vindkraft, men konsesjonssøknader og meldinger på
nye vindkraftprosjekter utgjorde mer enn 20 000 MW. I tillegg kommer
potensial for kraftproduksjon basert på bioenergiressurser. Dette
viser at det er et betydelig potensial for økt produksjon av elektrisk
kraft basert på fornybare energikilder i Norge de neste tiårene.
Forslagsstillerne viser til at fra 1. januar 2012 er et felles
elsertifikatmarked med Sverige på plass. Med elsertifikatmarkedet
er Norge og Sverige enige om å finansiere samlet 26,4 TWh ny kraftproduksjon i
de to landene basert på fornybare energikilder gjennom utstedelse
av elsertifikater. Elsertifikatmarkedet vil være et viktig virkemiddel
for å utløse investeringer i økt kraftproduksjon i Norge basert
på fornybare energikilder. Det er derfor både ressurspotensial og økonomiske
incentiver for betydelig økt produksjon av elektrisk kraft basert
på fornybare energikilder her i landet.
Det er likevel alvorlige begrensninger når det gjelder muligheter
til å utløse potensialet for ny kraftproduksjon basert på fornybare
energikilder i form av svært lang behandlingstid for nye konsesjonssøknader
og manglende kapasitet i overføringsnettet. Dette gjelder både for
førstegangs behandling i Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE)
og ankebehandling i Olje- og energidepartementet. Per i dag ligger
mer enn 600 konsesjonssøknader for småkraftverk på vent, og saksbehandlingstiden
for det enkelte anlegg kan være opp mot 5 år. Det har vært en nødvendig
styrking av bevilgningene til konsesjonsbehandling i NVE de siste
årene. Likevel er den samlede konsesjonsbehandlingstiden for lang,
og det vil være behov for å styrke kapasiteten for så vel behandlingen
av konsesjonssøknader i NVE som ankebehandlingen i Olje- og energidepartementet.
Minst like viktig er det å se på forenklinger i prosedyrene for
saksbehandlingen som kan få prosessen til å gå raskere.
Forslagsstillerne peker blant annet på at ved å delegere konsesjonsmyndighet
ved mindre utbygginger til kommunene vil dette redusere presset
på konsesjonsbehandlingen i NVE, og gi kortere behandlingstid både
for mindre og større utbygginger.
En annen alvorlig begrensning er manglende nettkapasitet. Den
vedtatte satsingen på fornybar kraft gir nettet nye og store utfordringer.
For å styrke overføringsnettet for elektrisk kraft og fjerne flaskehalser har
Statnett i sin nettutviklingsplan presentert planlagte investeringer
i sentralnettet for til sammen 40–50 milliarder kroner kommende
tiårsperiode. I tilegg kommer planlagte investeringer i underliggende
nett hos de lokale og regionale nettselskapene. Det er viktig at
disse planlagte investeringene i så vel sentralnettet, utenlandsforbindelsene
og regional- og lokalnettet realiseres innenfor den anslåtte tidsrammen.
Lang konsesjonsbehandlingstid er imidlertid også en flaskehals
når det gjelder ny nettutbygging. For større nettutbygginger har
behandlingstiden for førstegangs behandling vært 1,5–3 år de senere
årene, mens det for ankebehandling har vært 1–2,5 år. Det vil si
en total behandlingstid på 2,5–5,5 år. Dette er, etter forslagsstillernes
mening, altfor lang tid.
Det er derfor et stort behov for en systematisk gjennomgang av
rutinene slik at behandlingstiden går ned, og at flere kraftprosjekt
og nettutbygginger kan realiseres raskere. Det må blant annet legges
til rette for enklere bruk av konfliktdempende tiltak og tidlig
medvirking i planarbeidet ved nettutbygging. Dette kan igjen føre
til raskere utbygging.
Med dagens lange saksbehandlingstid, både for kraftproduksjon
og nødvendig nettutbygging, risikerer mange kraftprosjekter ikke
å komme med i det norsk-svenske elsertifikatmarkedet. Dersom lang saksbehandlingstid
for ny kraftproduksjon eller manglende nettkapasitet medfører at
det ikke blir mulig å etablere ny produksjonskapasitet fra fornybare
energikilder i Norge innen tidsrammen for elsertifikatmarkedet,
vil mye av investeringene i stedet skje i Sverige. Elsertifikatmarkedet
vil dermed medføre at regjeringen kjøper seg fri fra de norske fornybarforpliktelsene
gjennom å finansiere kraftproduksjon i Sverige for norske strømkunders
regning, siden Norge uansett er forpliktet til å finansiere 13,2 TWh ny
kraftproduksjon fra fornybare energikilder.
Forslagsstillerne mener at det er svært viktig at regjeringen
legger forholdene til rette slik at ikke manglende kapasitet i
kraftnettet eller lang saksbehandlingstid hos norske myndigheter
gjør at det blir lavere produksjon av elektrisk kraft fra fornybare energikilder
i Norge enn det markedsmessige forhold ellers tilsier.
Forslagsstillerne mener derfor det er behov for en tiltaksplan
der myndighetene går gjennom hele saksbehandlingsprosessen fra innlevering
av konsesjonssøknad for første gang til endelig beslutning etter
ankebehandling, identifiserer flaskehalser i denne prosessen og
tiltak for å løse disse og få ned den samlede behandlingstiden.
Dette gjelder både for konsesjonssøknader for ny kraftproduksjon
og for nettutbygging.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen i løpet av vårsesjonen 2012 legge
frem en tiltaksplan som raskt kan iverksettes for å redusere den
samlede konsesjonsbehandlingstiden for kraftutbygging og overføringsnett
for elektrisk kraft.
15. februar 2012