Til Stortinget
Forslagsstillerne ønsker å begrense den stadig økende tiggingen
man har sett i de store byene de siste årene. Tigging som fenomen
kan fremstå plagsomt for dem som ferdes i byen til daglig i tillegg
til at denne aktiviteten i større grad er knyttet til annen mer
organisert og alvorlig kriminalitet.
Da løsgjengerloven ble opphevet i 2005, var dette med begrunnelse
i at antallet tiggere var blitt sterkt redusert over en periode.
Videre begrunnet man opphevelsen av forbudet med at tigging i større
grad burde ha en sosialpolitisk oppmerksomhet, mer enn en kriminalpolitisk.
Frem til 2005 var tigging for det meste en problemstilling som
angikk norske borgere. I ettertid har åpningen av grensene mot Øst-Europa
blitt stadig utvidet, og med dette har en rekke nye europeere fått lettere
tilgang til Norge. Man har da sett at tigging igjen har tiltatt
som problem, men nå med en ny type aktører.
De som bedriver tigging i dagens samfunn er i større grad tilreisende
fra andre land. Rumenere utgjør en hovedandel av disse. Gjennom
ulike medieoppslag har man sett at rumenere organiserer seg i grupper
der enkeltpersoner blir utplassert på ulike steder i byen og tigger
der.
Det som også kommer frem er at de samme gruppene gjennomfører
en hel del kriminalitet i sammenheng med tiggingen. På den måten
har tigging blitt et skalkeskjul for omfattende innbrudd og grove
tyverier. Ifølge en uttalelse fra politiet gjengitt i Dagbladets nettutgave
28. mai 2009 er tiggingen også medvirkende til hvitvasking av de
pengene man får inn etter denne typen kriminalitet. Også butikktyverier
og lommetyverier har blitt et problem i tilknytning til tigging,
ifølge politiet (Nettavisen 15. april 2011).
I Bergen tingrett har det nylig startet en straffesak mot en
rekke personer med rumensk opprinnelse. Disse er tiltalt for menneskehandel
etter å ha utnyttet flere jenter på brutalt vis. I tillegg til tigging,
har jentene blitt brukt til å selge seksuelle tjenester, samt tyveri
av gullsmykker og salg av falske gullsmykker. Jentene skal også
ha blitt utsatt for voldtekt av bakmennene i tillegg til at de har
blitt solgt inn i ekteskap, ifølge tiltalen.
Da løsgjengerloven ble opphevet, og tigging således ikke lenger
var forbudt, ønsket Fremskrittspartiet at kommunene selv skulle
kunne regulere dette i sine lokale politivedtekter. På denne måten
kunne man ha strammet til grepet de stedene hvor tigging igjen utgjorde
et problem. I denne sammenheng vises det til at Byrådet i Oslo ved
flere anledninger har sendt forespørsel til Politidirektoratet de
siste årene for å kunne innføre et generelt forbud mot tigging i
hovedstaden. Dette har imidlertid ikke blitt imøtekommet.
I Bærum og Bergen har man prøvd en annen fremgangsmåte. Der har
kommunen og politiet i et samarbeid innført en søknadsplikt for
dem som ønsker å tigge penger eller drive annen form for innsamling
av penger i det offentlige rom. Dersom man tigger uten å ha fått
tillatelse, er det ulovlig og politiet kan bortvise vedkommende.
På denne måten har politiet i større grad fått kontroll over tiggerne
og kan til en viss grad regulere denne aktiviteten. Etter forslagsstillernes
mening er imidlertid ikke dette nok for å få bort problemet.
Med dette som bakteppe ser forslagsstillerne at tiggingen som
nå vises i Norge, har en helt annen karakter enn hva som var tilfellet
da forbudet ble opphevet for noen år siden. Med den kunnskapen man har
i dag mener forslagsstillerne det er et annet grunnlag og sterke
hensyn som taler for at et generelt forbud igjen innføres. Tigging
er et element i et større problem som innbefatter menneskehandel
og grov utnyttelse av enkeltmennesker, herunder barn. Ved å forby
tigging, i tillegg til de andre straffbare handlingene, vil det
bli lettere for politiet å håndtere slike saker.
Forslagsstillerne fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen fremme forslag til lovbestemmelse
som kriminaliserer tigging på offentlig sted.
7. mars 2012