Til Stortinget
Mange har opplevd frustrasjon over å få en stor parkeringsbot
fordi betalt parkeringstid har utløpt og man er noen få minutter
for sent tilbake til bilen. I slike tilfeller gir manglende innbetaling
av noen få kroner en bot som kan være over 100 ganger høyere enn den
betalingen man har unnlatt å gjøre. Mens det offentlige parkeringsgebyret
i dag ligger på 500 kroner, er det ikke uvanlig at private parkeringsselskaper krever
700–800 kroner i gebyr for feilparkering. Parkeringsklagenemnda
har tidligere godtatt kontrollavgifter på over 700 kroner, men samtidig
slått fast at beløpet nærmer seg smertegrensen.
I mange tilfeller står sanksjonen åpenbart ikke i rimelig forhold
til overtredelsen. Det er særlig ved mindre alvorlige overtredelser
at en høy kontrollavgift oppfattes som urimelig av forbrukeren.
Det oppleves eksempelvis urimelig å få fra 500 til 700 kroner i
bot hvis man har betalt for parkering, men kommer noen minutter
for sent tilbake, eller hvis man har glemt å trekke lapp der det
er gratis å parkere. I slike tilfeller har man forsøkt å følge samfunnets
spilleregler, men mottar likevel en kraftig reaksjon ved regelbrudd.
Forslagsstillerne mener store parkeringsbøter primært må brukes
mot personer som ikke bryr seg om parkeringsreglementet. Derfor
bør det gjøres endringer i lovverket, slik at størrelsen på parkeringsbøter gjenspeiler
noenlunde uaktsomheten eller grovheten i feilen som er gjort.
Det bør ikke være slik at parkeringsselskapene og det offentlige
skor seg på at folk parkerer feil. Derfor bør det innføres et system
hvor parkeringsbøter graderes til bedre å gjenspeile hvor lenge
kjøretøyet har stått parkert over tiden. For eksempel kan man legge til
grunn at en parkeringsbot ved manglende betalt avgift skal utgjøre
maksimum 5 ganger timepris inntil man når botens maksimumsnivå.
Prisnivået vil være såpass høyt ved bøtelegging at man ikke stimuleres
til å spekulere i ikke å betale parkeringsgebyr, men samtidig ikke
dramatisk høyt dersom man bare er kort tid forsinket til å hente
bilen, eller betale for ytterligere parkeringstid. Rent praktisk
kan bot ilegges og utregnes ved at bilbruker må innfri boten i parkeringsautomaten
for å få «gebyrtiden» til å slutte å telle. Dersom boten ikke innløses
i parkeringsautomat vil den løpe til man når maksimum gebyrbeløp, og
betales som vanlig bot tilsvarende som i dag. Man kan også vurdere
en minstesats på for eksempel 50 eller 100 kroner, slik at man ikke
starter på null kroner. Dagens maksimalgrenser på hhv. 300 kroner
og 500 kroner kan imidlertid opprettholdes.
Feilparkeringen som er til hinder for trafikk og utrykningskjøretøy,
m.m. bør ikke omfattes av en slik regelendring. Myndighetene bør
likevel ikke ha anledning til å ilegge full bot dersom parkeringsbestemmelsene
er svakt angitt. Et eksempel er reglene om at man må parkere minst
fem meter fra der veikanten slutter å svinge etter et kryss. De
færreste bileiere har med seg målebånd, men det blir nesten påkrevd
med dagens strenge praktisering av disse reglene. Problemet hadde
imidlertid enkelt latt seg løse dersom punktet man kunne parkere
fra var angitt med en liten strek. Begrenset mulighet til bøtelegging
bør gjelde på parkeringsplasser der oppmerkingen er dårlig, eller
vanskelig å se. I et tilfelle var streken på parkeringsfirkantene
dekket av grus, hvorpå parkometervakten kostet stripen synlig og
ila bot.
Videre bør forbrukeren få betale for parkering på etterskudd
når omstendighetene er spesielle, som hvis man parkerer utenfor
et sykehus og er i et akutt behov for sykehustjeneste. Da er det
forferdelig å måtte ta stilling til om man har stått parkert i to
eller fem timer. I slike tilfeller må forbrukeren få utstrakt anledning
til å betale etterskuddsvis for tiden kjøretøyet faktisk har stått
parkert. Her må det presiseres at parkeringssystemene varierer rundt
om i landet. Mange sykehus har parkeringssystemer der man betaler
ved utkjøring fra parkeringsplassen, slik at dette ikke er noe problem.
Parkeringsbøter kan deles inn i «kontrollavgift» som er parkeringsbot
fra privat selskap og «parkeringsgebyr» som er parkeringsbot fra
kommunen. De private selskapene har et eget (privat) regelverk i standardvilkår
fra Parkeringsklagenemnda. § 5-3 i standardvilkårene for privat
parkeringshåndhevelse lyder som følger:
«Kontrollavgiften bør ikke overstige størrelsen på parkeringsgebyret
etter forskrift om offentlig parkeringsregulering og parkeringsgebyr.»
Ettersom denne bestemmelsen viser til det offentliges forskrift
om parkeringsbøter, vil en endring i disse også virke inn på de
parkeringsfirmaene som er medlem i Parkeringsklagenemnda. Et problem
er imidlertid at Parkeringsklagenemnda godtar bøter som er langt
høyere enn det forskrift om offentlig parkeringsregulering og parkeringsgebyr
(parkeringsforskriften) foreskriver. Dette kan tale for et forbud
mot å overgå forskriftens fastsatte grenser.
Etter parkeringsforskriften § 13 kan tilleggsavgift ilegges på
steder der avgiftsparkering er innført. Er kvitteringen ikke plassert
godt synlig, eller er det oppgitt feil tid ved parkering i område
eller på plasser der det er bestemt at fører av kjøretøyet selv
skal oppgi tid for parkering, kan det også ilegges tilleggsavgift.
Det kan bare ilegges en tilleggsavgift for samme overtredelse, uten
hensyn til hvor lenge kjøretøyet har stått parkert eller om flere
bestemmelser er overtrådt. Tilleggsavgiften er 300 kroner.
Gebyr kan etter parkeringsforskriften § 14 ilegges ved stans
eller parkering i strid med vegtrafikkloven, trafikkreglene, skiltforskriften
og parkeringsforskriften. Det kan bare ilegges et gebyr for samme
parkering, uten hensyn til om flere bestemmelser er overtrådt. Gebyret
er 500 kroner. Gebyr skal ikke ilegges hvis det kan ilegges tilleggsavgift.
Det er unntak dersom stansen eller parkeringen har voldt eller kunne ha
voldt alvorlig trafikkhindring eller fare for person eller gods.
Da er det vegtrafikklovens alminnelige straffebestemmelser som gjelder.
Parkeringsklagenemnda har seks medlemmer, hvor leder og nestleder
er advokater, to medlemmer er fra Forbrukerrådet, og to medlemmer
er rullerende medlemmer fra parkeringsselskapene. Videre har nemnda
et styre med tre medlemmer, hvorav to er fra parkeringsselskaper
og en fra Forbrukerrådet. Så er spørsmålet om dette sikrer nødvendig
uavhengighet, og om andre klageordninger i parkeringsselskap utenfor
Parkeringsklagenemnda opererer med tilstrekkelig uavhengighet. Uavhengighet
er både viktig for en seriøs saksgang og viktig for at parkeringskunders
interesser skal bli tilstrekkelig ivaretatt. Man bør derfor gå igjennom
ordningene slik de fungerer i dag og vurdere om det bør fastsettes
generelle retningslinjer som sikrer uavhengighet.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber regjeringen fastsette
regler for ileggelse av parkeringsbøter, der kort tidsoverskridelse
medfører lav bot, og der boten øker proporsjonalt etter hvor lenge
kjøretøyet står parkert over tiden.
2. Stortinget ber regjeringen fastsette regler for ileggelse
av parkeringsbøter, der det ikke gis anledning til å gi maksimal
bot dersom parkeringsregler/markering er svakt angitt.
3. Stortinget ber regjeringen fastsette regler slik at parkering
kan betales på etterskudd uten bot i spesielle tilfeller, som ved
akutt behov for sykehustjeneste og lignende.
4. Stortinget ber regjeringen endre regelverket slik at
parkeringsselskaper i større grad må følge satsene for gebyr og
tilleggsavgift fastsatt i forskrift om offentlig parkeringsregulering
og parkeringsgebyr.
5. Stortinget ber regjeringen gjennomgå klageordninger for
parkeringsbøter og om nødvendig fastsette generelle retningslinjer
som sikrer uavhengighet i klagenemndene.
28. mars 2012