Til Stortinget
Transportsystem og infrastruktur må ivareta hensynet til barn
og unge på en god måte. Barnas behov må veie tungt når fremtidens
transportløsninger utformes. Samfunnet må i større grad se trafikkutfordringene
med barnas øyne. Det trengs en bred gjennomgang av utfordringene
og konkrete forslag til tiltak som kan gjøre hverdagen tryggere
for barn og unge som ferdes i trafikken.
Alle barn skal ha rett til en trygg skolevei. Plikten til å gå
på skole må følges av en rett til å komme trygt til og fra. Slik
situasjonen er i dag ferdes barn, syklister, rullestolbrukere og
barnevogner mange steder i samme kjørefelt som tungtrafikk, biler,
busser og traktorer. Det er ikke akseptabelt. Det må satses langt mer
på utbygging av trygge skoleveger, gang- og sykkelveger. Det trengs
mer planleggingsressurser og mer penger til investeringer. Ulykker
som involverer myke trafikanter øker i antall. Utbedring og bygging
av gang- og sykkelveger langs skolevegene er viktig for barnas sikkerhet
og kommer også den øvrige befolkningen til gode. Gang- og sykkelveger må
planlegges og bygges parallelt med nye veganlegg. Drift og vedlikehold
av fortau, sykkel- og gangveger, også vinterstid, må prioriteres
på linje med vedlikeholdet av det øvrige vegnettet. Det må bygges flere
trygge kryssingspunkter: Utbygging av over- og underganger må prioriteres
der dette er nødvendig for å sikre trygg ferdsel, og flere farlige
kryss bør lysreguleres.
Dessverre opplever mange foreldre og barn at det er trafikkfarlige
områder rundt skolene. Paradoksalt er det mange som derfor kjører
barna sine til skolen i stedet for å la barna gå. For å snu denne
utviklingen, og for å skape trygghet i skolemiljøet, må det opprettes
sikre soner rundt skolene, eksempelvis med fartsgrenser på 30 km/t.
Ved å etablere trygge soner for elevene rundt skoler vil nærmiljøene
bli tryggere for alle andre myke trafikanter. Det vil si barn på
veg til fritidsaktiviteter, syklister eller eldre fotgjengere som er
spesielt utsatt for alvorlige skader.
Kontroll av bilbeltebruk og riktig sikring av barn i bil må intensiveres,
og alle foreldre må få informasjon om riktig sikring av barn i bil.
Informasjonen bør finnes på flere språk. Innkjøpere av transporttjenester må
stille krav til at belter blir brukt, for eksempel ved skoletransport
og transport av funksjonshemmede, og innkjøpere av transporttjenester
må stille krav om kjøretøy med høy sikkerhet. Busser som kjører
skoletransport bør merkes med egne skilt.
Ulykker skjer ofte ved av- og påstigning av bussen. Derfor bør
bussholdeplasser sikres bedre. For å forebygge slike ulykker må
holdeplasser og avkjøringssteder sikres spesielt. Det kan bety spesielle
fysiske tiltak, som ledegjerder, rundkjøringer eller lignende, samtidig
som det må innarbeides gode rutiner som følges opp. Holdeplasser
og parkeringsområder for henting og bringing av barn til skole,
skolefritidsordning og barnehager må ha en trafikksikker utforming
og lokalisering. Holdeplassene for skoletransport må utformes slik
at elevene i størst mulig grad slipper å krysse vegen eller slik
at de har planfri gangveg.
Forebygging er sentralt i det helhetlige trafikksikkerhetsarbeidet,
og holdninger til sikker trafikkadferd må dannes tidlig. Systematisk
trafikkopplæring i skole og barnehage er en viktig del av det forebyggende
arbeidet, og alle skoler bør derfor lage en plan for trafikkopplæringen
på sin skole. På den måten legges forholdene bedre til rette for
å etablere gode rutiner, for å nå kompetansemålene samt avklare
foreldresamarbeidet rundt trafikksikkerhet og trafikkopplæring.
I stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan presenterer regjeringen
sitt forslag til strategi for transportpolitikken. Med en planperiode
på ti år, og med revisjon hvert fjerde år, er Nasjonal transportplan
det politiske dokument som i dag er best egnet til å se de ulike
tiltak i sammenheng og i en lengre tidshorisont. Det er avgjørende
at «Barnas transportplan» tas inn i Nasjonal transportplan slik
at tiltak kan ses i sammenheng med den øvrige transport- og kommunikasjonspolitikken.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber regjeringen utarbeide
en egen «Barnas transportplan» og legge denne inn som en integrert
del av Nasjonal transportplan.
2. Stortinget ber regjeringen sørge for at «Barnas transportplan»
inneholder konkrete forslag til tiltak for å gjøre hverdagen tryggere
for barn og unge som ferdes i trafikken.
11. april 2012