Bakgrunn

Behovet for faglært arbeidskraft er økende. Arbeidslivet etterspør stadig mer kompetent arbeidskraft. I lys av dette må det norske utdanningssystemet utdanne arbeidstakere som er i stand til å ta på seg jobbene arbeidslivet har behov for. Yrkesfagene er en sentral del av utdanningstilbudet vårt. Derfor presenterer Høyre nye ideer og bedre løsninger for at flere elever skal lykkes på yrkesfag.

Rapporten «Education at a Glance 2012» fra OECD viser bekymringsfulle trekk ved utviklingen for yrkesfagene i Norge. Ifølge tall rapportert inn til OECD fullfører 42 pst. av elevene på yrkesfag i Norge på normert tid, sammenlignet med 62 pst. i Finland og 68 pst. i Sverige. Dette er urovekkende. Forslagsstillerne mener norske utdanningsmyndigheter må ta grep for å løfte yrkesfagene, slik at flere elever fullfører og består.

Forslagsstillerne viser til Dokument 8:52 S (2009–2010) om nye læreplaner og mer fleksible opplæringsløp for yrkesfagene hvor følgende forslag ble fremmet:

  • «1. Stortinget ber regjeringen utarbeide egne lære-planer for yrkesfagene i den videregående skolen.

  • 2. Stortinget ber regjeringen utarbeide et rekrutteringsprogram for å motivere erfarne fagfolk til å skaffe seg pedagogisk tilleggskompetanse og utdanne seg til lærere i yrkesfag.

  • 3. Stortinget ber regjeringen utvide tilbudet om praksisbrev til å bli en nasjonal ordning.

  • 4. Stortinget ber regjeringen tillate alternative opplæringsløp som for eksempel opplæringsprogrammer i bedrift for elever.

  • 5. Stortinget ber regjeringen sørge for at elever i hele landet kan få tilbud om tekniske og allmenne fag (TAF).

  • 6. Stortinget ber regjeringen endre privatskoleloven og tillate bransjedrevne opplæringsløp i hele eller deler av yrkesfagene og stimulere til nye samarbeidsmodeller mellom bransjeorganisa-sjoner og den offentlige skolen.

  • 7. Stortinget ber regjeringen holde fast ved dagens krav til generell studiekompetanse. Voksne som har fullført yrkesfag og som vil gå videre til høyere utdanning, skal gis tilbud om påbyggingskurs uten øvre aldersgrense.

  • 8. Stortinget ber regjeringen videreutvikle fag-skole-tilbudet og anerkjenne disse skolene som et godt alternativ til annen høyere utdanning for fagfolk som ønsker videre spesialisering i faget sitt.

  • 9. Stortinget ber regjeringen gjøre det mulig å kombinere fagskoleutdanning med teori som kvalifiserer til høyere utdanning, og utvikle flere muligheter for spesiell studiekompetanse innen flere fag (Y-veien).»