Behovet for faglært arbeidskraft er økende. Arbeidslivet etterspør
stadig mer kompetent arbeidskraft. I lys av dette må det norske
utdanningssystemet utdanne arbeidstakere som er i stand til å ta
på seg jobbene arbeidslivet har behov for. Yrkesfagene er en sentral
del av utdanningstilbudet vårt. Derfor presenterer Høyre nye ideer
og bedre løsninger for at flere elever skal lykkes på yrkesfag.
Rapporten «Education at a Glance 2012» fra OECD viser bekymringsfulle
trekk ved utviklingen for yrkesfagene i Norge. Ifølge tall rapportert
inn til OECD fullfører 42 pst. av elevene på yrkesfag i Norge på
normert tid, sammenlignet med 62 pst. i Finland og 68 pst. i Sverige.
Dette er urovekkende. Forslagsstillerne mener norske utdanningsmyndigheter
må ta grep for å løfte yrkesfagene, slik at flere elever fullfører
og består.
Forslagsstillerne viser til Dokument 8:52 S (2009–2010) om nye
læreplaner og mer fleksible opplæringsløp for yrkesfagene hvor følgende
forslag ble fremmet:
«1. Stortinget ber regjeringen
utarbeide egne lære-planer for yrkesfagene i den videregående skolen.
2. Stortinget ber regjeringen utarbeide et rekrutteringsprogram
for å motivere erfarne fagfolk til å skaffe seg pedagogisk tilleggskompetanse
og utdanne seg til lærere i yrkesfag.
3. Stortinget ber regjeringen utvide tilbudet om praksisbrev
til å bli en nasjonal ordning.
4. Stortinget ber regjeringen tillate alternative opplæringsløp
som for eksempel opplæringsprogrammer i bedrift for elever.
5. Stortinget ber regjeringen sørge for at elever i hele
landet kan få tilbud om tekniske og allmenne fag (TAF).
6. Stortinget ber regjeringen endre privatskoleloven og
tillate bransjedrevne opplæringsløp i hele eller deler av yrkesfagene
og stimulere til nye samarbeidsmodeller mellom bransjeorganisa-sjoner
og den offentlige skolen.
7. Stortinget ber regjeringen holde fast ved dagens krav
til generell studiekompetanse. Voksne som har fullført yrkesfag
og som vil gå videre til høyere utdanning, skal gis tilbud om påbyggingskurs uten
øvre aldersgrense.
8. Stortinget ber regjeringen videreutvikle fag-skole-tilbudet
og anerkjenne disse skolene som et godt alternativ til annen høyere
utdanning for fagfolk som ønsker videre spesialisering i faget sitt.
9. Stortinget ber regjeringen gjøre det mulig å kombinere
fagskoleutdanning med teori som kvalifiserer til høyere utdanning,
og utvikle flere muligheter for spesiell studiekompetanse innen
flere fag (Y-veien).»