Til Stortinget
Da Stortinget våren 2009 debatterte ny lærerutdanning, stod representantene
fra Kristelig Folkeparti alene om å stemme for et forslag om å be
regjeringen innføre obligatoriske religions-, livssyns- og etikkfag
(RLE) både for grunnskolelærerutdanningen 1.–7. trinn og for 5.–10.
trinn. Forslagsstillerne var den gang alvorlig bekymret for hvordan
man skal møte framtidens flerkulturelle samfunn med den utdanningen
som da avtegnet seg. Det har dessverre vist seg at det var stor
grunn til bekymring. Antallet lærerstudenter som velger RLE har
ved flere utdanningssteder gått kraftig ned. Andre vil tilby denne
utdanningen, men tildeles ikke studieplasser til det. De store fagmiljøene
som fantes, forvitres.
Stortinget hadde tidligere samlet seg om en ny formålsparagraf
for skolen. Der het det at opplæringen skal: «…
vise respekt for den einskilde si overtyding».
Nettopp denne formuleringen var et ønske om at norsk skole, i
større grad enn tidligere, skulle ta enkeltelevens egen livstolkning
og bakgrunn på alvor.
Spørsmålet om tro og religiøs livstolkning rører ved mange av
de mest grunnleggende sidene ved menneskelivet. Forslagsstillerne
mener at lærere må kunne føre dialog og håndtere mulige konflikter
på bakgrunn av kultur og religion. Selv om en fjerner religion fra
lærerutdanningen, kommer religion og livssyn inn gjennom klasseromsdøra
likevel, fordi den bæres av elevene selv.
Norge har i de siste årene beveget seg fra å være et relativt
ensartet samfunn til å bli langt mer mangfoldig. Det religiøse livet
i vårt eget samfunn preges i dag av de lange linjer, fra en sterk
kristen kulturarv på den ene siden til et større religiøst mangfold
og sekularisering på den andre siden.
Våre offentlige debatter demonstrerer stor grad av usikkerhet
i håndteringen av spørsmål om religionens plass i samfunnet og en
manglende innsikt i troens betydning for så vel enkeltmennesker
som for fellesskapet. Derfor er det mange eksempler de senere år
på at medier og politikere snubler i møtet med den religiøse virkeligheten.
I stedet for å rydde religionene bort fra det offentlige rom
burde man anerkjenne deres samfunnsskapende potensial, og i stedet
for å betrakte religionen utelukkende som en kilde til konflikter,
må man se at nøkkelen til mye konfliktløsende arbeid også ligger
i å inkludere religionen i samfunnet.
Uten en forståelse for troens betydning for enkeltmennesker og
samfunn svekkes vår evne til å takle sosiale utfordringer, hvor
nøkkelen nettopp ligger i en slik forståelse. Det er velkjent at
den som er trygg på sin egen identitet, også er den som er tryggest
i møtet med andre. Derfor er forslagsstillerne opptatt av å sikre
at alle barn, uansett hvilken religion eller livssynsretning de
tilhører, har kunnskap om Norges nasjonale kulturarv og om sin egen
og andres bakgrunn.
Derfor er både lærerutdanningens og skolens religions- og livssynsundervisning
viktig. Det er vanskelig å se hvordan skolen skal kunne bidra til
mer toleranse, respekt og forståelse mellom ulike kulturer og religioner
når en svekker religionskunnskapen for lærerstudentene. Forslagsstillerne
mener det er grunn til bekymring for framtidens lærere og deres
kompetanse til å møte et flerkulturelt samfunn. Det er nettopp ved
å gjøre RLE obligatorisk, og tilgjengelig for alle lærere, at lærerne
får den kunnskapen de behøver. Kunnskap om religionens konsekvenser
for den enkelte elev trengs også i andre fag som for eksempel tegning,
mat og helse og kroppsøving. I et flerkulturelt samfunn må skolen
i stedet bidra til å øke kunnskapen om ulike religioner og tradisjoner.
Dette fremmer integrering og reduserer konflikter.
Forslagsstillerne viser videre til at da KRL-faget ble endret
til RLE, var dette på bakgrunn av at Den europeiske menneskerettsdomstol
(EMD) i dom av 29. juni 2007 hadde funnet at KRL-faget, slik det
var etter ordningen av 1997, ikke i tilstrekkelig grad tok hensyn
til foreldrenes religiøse og filosofiske overbevisning. Domstolen
hadde vurdert faget slik det var fastsatt i læreplanen av 1997,
og det rettslige rammeverket rundt faget slik det fremkom i formålsbestemmelsen
for grunnopplæringen og lovbestemmelsen om faget og fritaksordningen,
jf. opplæringsloven §§ 1-2 og 2-4. Dommen i EMD nevnte ikke eksplisitt noe
om at navnet i faget måtte endres. Likevel foreslo regjeringen i
Ot.prp. nr. 54 (2007–2008) å endre fagets navn fra kristendom, religion
og livssyn til religion, livssyn og etikk. Regjeringen fjernet også
kravet om at innholdet knyttet til de fastsatte kompetansemålene
i faget skulle fordeles med om lag 55 pst. av timetallet til hovedområdet
kristendom. Likevel argumenterte både kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell
og representanter for regjeringspartiene med at det i læreplanen
for faget ville framgå at kunnskap om kristendommen fortsatt skulle
ha den kvantitativt største delen av lærestoffet og at endringen
ikke ville medføre noen endring for kristendommens plass. All den
tid kristendom fortsatt utgjør over halvparten av kompetansemålene
i RLE, mener forslagsstillerne det er en tilsløring at navnet er
endret. Forslagsstillerne mener KRLE vil beskrive faget på en bedre
måte og mener navnet bør endres til dette.
Den tidligere fagplanen i KRL-faget fastslo at innholdet knyttet
til de fastsatte kompetansemålene i faget skulle fordeles med om
lag 55 pst. av timetallet til hovedområdet kristendom. Med innføringen
av RLE-faget fjernet regjeringen denne prosentvise fordelingen.
Regjeringen argumenterte med at det i læreplanen for faget ville
framgå at kunnskap om kristendommen fortsatt skulle ha den kvantitativt
største delen av lærestoffet.
Enkelte lærebøker bygger nå på en forutsetning om at fagområdene
kristendomskunnskap, andre religioner og livssyn og etikk hver skal
ha ca. 33 pst. av undervisningstiden. Selv om dette ikke var intensjonen
fra regjeringens side, mener forslagsstillerne det ligger en fare
for at kristendommen reduseres til en tredjedel fordi det fastsatte
prosenttallet er fjernet. Forslagsstillerne er opptatt av at kristendommen
må sikres en sentral plass i faget, og mener derfor det er nødvendig
å gjeninnføre et prosenttall på 55 pst. for hvor stor del av undervisningen
som skal brukes til kristendom.
På bakgrunn av dette fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber regjeringen innføre
et obligatorisk RLE-fag i grunnskolelærerutdanningen både for 1.–7.
trinn og for 5.–10. trinn.
2. Stortinget ber regjeringen endre navnet på faget religions-,
livssyn- og etikk til kristendom, religions-, livssyns- og etikk.
3. Stortinget ber regjeringen presisere i fagplanen for
faget religion, livssyn og etikk at innholdet knyttet til de fastsatte
kompetansemålene i faget skal fordeles med 55 pst. av timetallet
til hovedområdet kristendom.
22. mars 2013