Stortingets rovdyrforlik legger rammene for rovdyrpolitikken
framover. Forliket kom i stand i juni 2011 på bakgrunn av vedvarende
uakseptable tap av sau og tamrein på grunn av rovvilt. I forliket
slås det fast at det i prioriterte beiteområder skal være trygt
å sende husdyr på beite.
Rovdyrforliket bygger på en todelt målsetting der hensynet til
å sikre overlevelse for alle de store rovviltartene i norsk natur
må kombineres med en forvaltning som totalt sett bidrar til å dempe
konfliktene og motvirke utrygghet.
Tiltak for bedre og mer effektiv lisens- og kvotejakt skal være
i tråd med viltloven § 19 og dyrevelferdsloven § 20 om human jakt
og dyrevelferd.
Forliket legger til rette for en tydelig soneinndeling og at
uttak av rovdyr i prioriterte beiteområder skal skje raskt og effektivt.
Forliket legger opp til årlig lisensjakt som hovedvirkemiddel for
regulering av bestanden for bjørn og jerv, jf. pkt. 2.2.10 og 2.2.12.
Etter tre års erfaring med rovdyrforliket er det klart at man
ikke har vært i stand til å gjennomføre lisensjakt på en slik måte
at de kvotene som har vært fastsatt, kunne tas ut. Det er derfor
behov for justeringer for å oppfylle målsettingene i rovdyrforliket
fra 2011.
Det er flere årsaker til at man ikke har klart å regulere bestanden
i tråd med forliket. Mange har med enkle praktiske forhold å gjøre.
Rovviltnemndene har gjennom henvendelser til regjeringen foreslått
en rekke tiltak for å få en reell oppfølging av rovdyrforliket.
Skal rovdyrforliket ha legitimitet, må de klare målsettingene
i forliket også følges opp i praksis.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber regjeringen legge
opp til lisensfelling i den perioden det er reelt mulig å ta ut
kvoten. Dette innebærer at lisensjaktperioden for bjørn utvides
til 1. november, og at lisensjaktperioden for jerv starter 20. august
i stedet for 10. september, og at jaktdagens lengde utvides til faste
klokkeslett på linje med bestemmelsene i nabolandene.
2. Stortinget ber regjeringen om at jaktperioden for kvotejakt
på gaupe i Nord-Norge utvides til 30. april, fordi det er problematisk
å regulere gaupebestanden gjennom kvotejakt.
3. Stortinget ber regjeringen tilrettelegge for bedre og
mer effektiv lisens- og kvotejakt gjennom følgende forslag:
a. Tillate «løs på drevet halsende
hund» ved lisensjakt på jerv og bjørn.
b. Tillate bruk av fastmontert lys under åtejakt på jerv,
og bruk av lommelykt/hodelykt ved sporjakt på jerv.
c. Tillate bildeovervåking av båser for fangst av gaupe
og jerv. I dag er det krav at båsen skal inspiseres to ganger i
døgnet. Det må være tilstrekkelig at fangstmannen raskt kan inspisere
båsen dersom bildet ikke blir mottatt.
d. Gi lettere adgang til bruk av snøskuter til uttransport
av åte og bås/åtebu ved jervejakt.
e. Utrede bruk av lysforsterkende siktemidler ved åtejakt
på jerv ut fra dyreetiske og sikkerhetsmessige hensyn, og tillate
dette hvis slike hensyn er til stede.
4. Stortinget ber regjeringen presisere at når det befinner
seg rovdyr i prioriterte beiteområder i forkant av og i beitesesongen,
representerer disse et skadepotensial, og må tas ut før de gjør
skade, jf. rovdyrforliket pkt. 2.2.19.
5. Stortinget ber regjeringen presisere rovviltnemndenes
myndighet til å vedta skadefellingskvoter, og fylkesmannens ansvar
for å forvalte disse kvotene gjennom hele året. Restkvoter etter
lisensfellingsperioden må tas ut i større grad enn i dag, i tråd
med rovdyrforliket pkt. 2.2.4.
6. Stortinget ber regjeringen om at resterende kvote etter
kvotejakt på gaupe skal kunne tas ut ved skadefelling, på samme
måte som at resterende kvote etter lisensfelling kan tas ut ved
skadefelling.
7. Stortinget ber regjeringen inkludere beregninger for
fangst/gjenfangst i BKS-modellen for å gi et reelt estimat av bjørnebestanden.
8. Stortinget ber regjeringen om at uttak av jerv ikke utsettes
til antallet registrerte ynglinger for inneværende sesong foreligger.
Miljødirektoratet har tidligere avventet dette for å kunne fastslå
om bestandsmålet er nådd. Denne praksisen fører til at uttaket ikke
kan bli gjort før beitesesongen.