Fiskeriene har brakt arbeid, mat og utvikling til det norske
samfunn i uminnelige tider. Fiskerinasjonen Norge trenger sterk
rekruttering til næringa, derfor må man sikre best mulige opplæringsforhold
for ungdom som vil velge fiske som yrkesvei.
Fiskeriene er avgjørende for lokalsamfunn i store deler av Norge.
Ikke minst i Nord-Norge skaper fiskeriene tusenvis av arbeidsplasser
både på havet og på land. Rekruttering til næringa er viktig for
at fiskerinasjonen Norge skal stå like sterkt i fremtiden.
Det er frigjort kvoter som følge av at Stortinget har fattet
et enstemmig vedtak i behandlingen om endring av havressurslovens
bestemmelser om at tildelinger av forskningskvoter ikke lenger skal
være betalingsmåten for forskningsoppdrag til fiskefartøy. Disse
frigjorte kvotene gjør tidspunktet godt for å sikre rekrutteringen
til fiskerinæringa for fremtiden.
I tillegg er de fleste fiskebestander i Barentshavet rekordhøye,
men noen flåtegrupper har problemer med å fiske opp sine gruppekvoter
som følge av trangt eksportmarked. Høyre ved daværende stortingsrepresentant
Elisabeth Aspaker signaliserte ønske om å øke disse opplæringskvotene
i et spørsmål til daværende fiskeriminister Helga Pedersen i Stortingets
spørretime i 2007. Det samme gjorde Fremskrittspartiet ved Jan-Henrik
Fredriksen til fiskeriminister Lisbeth Berg-Hansen i 2011.
Fiskerier er ikke et yrke som kan læres ved teori og tavleundervisning
alene – solid praksis må til. Elever som har valgt utdanning for
å bli fiskere, skal ha opplæring med høy kvalitet som kan møte kravet fra
dagens moderne fiskefartøy. Da må skolene ha tilgang på de kvotene
som trengs for å få til en realistisk og fullverdig opplæring.
Skolekvotene gir skolene mulighet til å drive en allsidig fiskeriopplæring
på meget høyt nivå til fremtidens fiskere. Skolekvotene er en god
investering både for fiskerinæringen og samfunnet generelt.
Avsatte kvoter til undervisning i videregående opplæring utgjør
promiller av totalkvotene, men er svært viktige i rekrutteringssammenheng.
Skolekvotene må være så store at det ikke blir som i dag der hele
årskvoten kan tas på svært kort tid og i noen tilfeller på én natt.
Skal elevene få den nødvendige opplæringen, må kvotene bli større
enn de er i dag.
De siste årene er opplæringskvoter på pelagisk fisk redusert,
til tross for at totalkvotene er økt. Det er nødvendig med slike
kvoter for å få til et godt samarbeid om opplæring med også denne
delen av næringa.
Fiskeriene er ikke bare historisk viktige, de avgjør bosetting,
næring og velstand i fremtidens Norge. Stortinget bør sikre skolekvoter
som gir den rekrutteringen alle bør være enige om at fiskeriene
trenger.
Stortingets enstemmige målsetting fra behandlingen av sjømatmeldingen
er at Norge skal være verdens fremste sjømatnasjon. For å bidra
til å nå dette målet bør skolekvotene økes.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber regjeringen øke
skolekvotene slik at de er store nok til å drive en best mulig undervisning
for å sikre rekruttering av fremtidens fiskere ved å øke skolekvotene
for hvitfisk, og sørge for at enhetskvoter til skolene økes slik
at opplæringen ivaretas på en fullverdig måte.
2. Stortinget ber regjeringen innføre en ordning der skolene
som tildeles undervisningskvoter, kan velge om deler eller hele
kvoten av enkelte arter hvitfisk skal konverteres til annen art
hvitfisk.