Fleire av dei frivillige organisasjonane ein finn i Noreg i dag,
har vore viktige husbyggarorganisasjonar. Frå tidleg på 1900-talet
blei det bygd mange hundretals ungdomshus, bedehus, Folkets hus,
losjar og andre typar forsamlingshus rundt om i landet. Desse bygga
var viktige for foreiningsarbeidet i bygdene, og var ein sentral
del av framveksten av mange av dei store folkerørslene.
Husa er framleis viktige for den levande kulturen og kulturlivet
i bygdene rundt om i landet. Dei frivillige organisasjonane byggjer
framleis lokale kulturbygg, om ikkje i like stort omfang som i starten.
Dei organisasjonseigde bygga er ein viktig del av mange kommunar
sitt kulturliv, og mange lokale lag og foreiningar sørgjer i praksis
for at mange lokalsamfunn har sitt eige kulturhus, som også blir
brukt til offentlege samkomer.
Samtidig har det dei siste tiåra blitt bygd mange kommunale kulturhus.
Desse husa konkurrerer ofte med dei organisasjonseigde kulturbygga
om viktige offentlege tilskotsordningar. Samtidig som kommunane
byggjer nye, større kulturhus, treng dei frivillige organisasjonane
gode rammevilkår for å vedlikehalde og utvikle «dei små kulturbygga».
Mange av dei organisasjonseigde kulturhusa har etter kvart eit tydeleg
vedlikehaldsetterslep, og behovet for ombyggingar og modernisering
er stort. Det vil òg krevje innsats for å gjere desse universelt
utforma.
Kommunane har i varierande grad tilskotsordningar for å stø opp
under den lokale kulturaktiviteten. Men lag som har eigne hus har
ofte driftskostnader til straum, vedlikehald og offentlege avgifter
som er det mangedobbelte av det dei mottek i offentlege tilskot. Dei
organisasjonseigde kulturbygga blir i all hovudsak drivne på dugnad
av medlemmer og bygdefolk.
Spørsmålet er i kva grad staten og fylkeskommunane kan vere med
på å gje dei organisasjonseigde kulturbygga betre rammevilkår. I
dag er det særleg to tilskotsordningar som kan trekkjast fram: den
desentraliserte tilskotsordninga for lokale kulturbygg og momskompensasjonsordninga
for frivillige organisasjonar. Begge desse tilskotsordningane bør
forbetrast for at dei skal treffe breiare, og i endå større grad bygge
opp under at dei lokale kulturbygga er ein sentral del av den kulturelle
grunnmuren.
Den desentraliserte tilskotsordninga for lokale kulturbygg blir
forvalta av fylkeskommunane, etter retningsliner frå Kulturdepartementet.
Organisasjonseigde kulturbygg er i målgruppa for ordninga, men saman
med ei mengd andre typar kulturbygg, med ulike juridiske einingar.
Mellom anna konkurrerer ein med offentlege bibliotek, skular som
er kombinerte med fleirbrukshus, offentlege og private museum samt
andre typar lokale og regionale kulturbygg. Dette gjer at organisasjonseigde
kulturbygg ofte kan kome langt ned på fylkeskommunane sine prioriteringslister,
og søkjarar kan oppleve at ein i praksis aldri når opp på lista.
Samstundes er erfaringa at tilskotsordninga ikkje er godt nok kjend
hjå eigarar av dei lokale kulturbygga.
Det er, etter forslagsstillarane si vurdering, uheldig at organisasjonseigde
og offentleg eigde kulturbygg konkurrerer om dei same midlane. Den
desentraliserte ordninga for tilskot til kulturbygg bør derfor styrkjast
og bli gjort betre kjent blant organisasjonane slik at den når så
breitt som mogleg. Tilskotsordninga bør delast i to, slik at offentleg
eigde bygg og organisasjonseigde bygg har to ulike pottar, og slik
at ein unngår at dei organisasjonseigde kulturbygga må konkurrere
med offentleg eigde bygg. I tillegg bør ein vurdere ei nasjonal
kartlegging av alle lokale kulturbygg for å få eit betre oversyn
over behov og etterslep på kulturbyggsida.
Stortinget innførte i 2010 ei ny ordning der frivillige organisasjonar
kan søkje om få kompensert kostnader til meirverdiavgift dei har
hatt ved kjøp av varer og tenester. Målgruppa for ordninga er frivillige organisasjonar,
og føremålet med ordninga er å fremje frivillig aktivitet. Søkjarar
til denne ordninga må derimot gjere ein del frådrag av søknadsgrunnlaget, mellom
anna ved at ein må trekkje frå kostnader ein har hatt til ny-, om-
og påbyggingskostnader for bygg, anlegg og annan fast eigedom, dersom
dette ikkje blir vurdert som kostnader til drift og vedlikehald.
Dette betyr at frivillige lag og organisasjonar som eig kulturhus
ikkje får nokon momskompensasjon ved nybygg, påbygg eller ombyggingar,
altså vesentlege kostnadspostar for desse organisasjonane. Forslagsstillarane
meiner at momskompensasjonsordninga for frivillige organisasjonar
derfor må endrast slik at lokale lag og foreiningar som eig lokale kulturbygg
også må sikrast momskompensasjon ved ny-, om- og påbyggingskostnader.
På bakgrunn av dette vert det fremja følgjande
forslag:
1. Stortinget ber regjeringa betre
dei økonomiske rammevilkåra for organisasjonseigde kulturbygg ved
at momskompensasjon også blir gitt for ny-, på- og ombyggingskostnader
for bygg, anlegg eller annan fast eigedom.
2. Stortinget ber regjeringa om at det blir oppretta ei eiga
tilskotsordning for organisasjonseigde kulturbygg, innanfor den
desentraliserte tilskotsordninga for lokale og regionale kulturbygg.