Hurtigruten mottar årlig omfattende offentlig støtte for fortsatt
å fungere som en helt sentral del av infrastrukturen langs kysten.
I alle år har det vært høy tillit mellom befolkningen og Hurtigruten
når det gjelder anløp. Når kapteinen på det enkelte skip har vurdert
været til å være for dårlig til å anløpe kai, så har befolkningen
kunnet stole på denne vurderingen.
Et av hurtigruteskipene skadet kaia ved Nordkynterminalen i Mehamn
i april 2012. Etter denne hendelsen anløper hurtigrutene Industrikaia
i indre havn i noen dager, men etter hvert velger skipene igjen
å anløpe Nordkynterminalen, til tross for skadene på anlegget. I
mellomtiden deltar Hurtigruten i en utredning som tilrår at skadet
del av kai erstattes med ny seksjon i stål og betong. Dette omfattende
tiltaket påbegynnes av kommunen.
Anløpene fortsatte helt til høsten 2013 da det, ifølge kommunen,
kommer en kraftig økning i antall kansellerte anløp ved godt vær.
Fra januar 2014 kommer beskjeden fra Hurtigruten om at samtlige
anløp kanselleres frem til alle reparasjoner er foretatt. Dette skjer
etter at skipene har anløpt samme kai, som nå plutselig er uforsvarlig
å anløpe, over lang tid.
Hurtigruten nekter å bruke Industrikaia som alternativ, selv
om skipene har anløpt denne ved tidligere anledninger og den er
vurdert som tilstrekkelig av kommunens havnekonsulent. Rederiet
har avvist alle tilbud om midlertidige tiltak uten nærmere begrunnelse.
Kanselleringen av alle anløp går ut over næringsliv, turisme
og frakt til og fra kommunen. Derfor er det grunn til å etterspørre
mer informasjon enn det som allerede fremkommer av arbeidet kommunen har
gjort, og svarene kommunen har fått fra statsråd Ketil Solvik-Olsen.
Forslagsstiller viser til at det ikke er gjennomført noen uavhengig
vurdering av hvorvidt beslutningen om total kansellering kan begrunnes
i solide, faglige og sikkerhetsmessige vurderinger. Til nå har befolkningen
hatt tillit til de vurderinger kapteinene har gjort fra dag til
dag. Samferdselsdepartementet har hittil utelukkende lagt Hurtigrutens
beskrivelse av saken til grunn for sine vurderinger, til tross for
at kommunen har sendt detaljert saksdokumentasjon.
Forslagsstiller ønsker ikke å gå inn for politisk overstyring
av de vurderinger som ligger til skipets kaptein. Likevel har befolkningen
i Mehamn krav på at det gjøres en uavhengig undersøkelse av anløpsforholdene,
ettersom det er store mulige pengeinteresser i å la anløp til Mehamn
utgå. Det er behov for å sikre at all relevant kunnskap er med i
vurderingen.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen gi Kystverket i oppdrag å foreta en
faglig vurdering av anløpsforholdene i Mehamn, og i tillegg gi Kystverket
i oppdrag å tilråde eventuelle tiltak for å sikre anløp fremover.