Til Stortinget
Bildeling innebærer at flere personer eier en andel i en bil,
og betaler etter bruk. Dette er ett av flere tiltak som kan oppfylle
målet om at all trafikkøkning i byene skal skje med kollektivtrafikk,
sykkel og gange. Transportøkonomisk institutt viser til at når færre biler
deles av flere bilbrukere, reduseres antall biler på veiene og miljøbelastningen
går ned. For individet betyr bildeling at man beholder bilens fordeler,
som fleksibelt transportmiddel ved behov, samtidig som man unngår
mange av ulempene ved å ha bil i by. Transportøkonomisk institutt
har kommet frem til at bildelere bruker bilen omtrent en tredel
mindre enn bileiere, og at disse lettere tyr til andre alternativer som
kollektivtrafikk, gange og sykkel.
Forslagsstillerne viser til samferdselsminister Kjetil Solvik-Olsens
svar på spørsmål fra representanten Abid Q. Raja (Dokument nr. 15:1154
(2013–2014)) om muligheten til å reservere parkeringsplasser til
bildelingsordninger. Der påpeker statsråden at forskriften bør:
«gi nødvendig handlingsrom for kommunene til å bruke parkeringsregulering
som incentiv for å få trafikantene til å bidra til et bedre bymiljø».
Forslagsstillerne vil understreke at bruk av bildelingsordninger
vil kunne redusere arealbruken, klimagassutslippene og luftforurensningen
biltrafikk fører med seg.
Dagens lover og forskrifter for parkering og skilt åpner ikke
for reservering av parkeringsplasser for bildelingsordninger. Blant
annet har Oslo kommune ønsket seg en slik ordning. Slik forslagsstillerne
ser det, kan dette være ett av flere virkemidler for at bruken av
bildelingsordninger kan øke.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen gi kommunene mulighet til å reservere
parkeringsplasser til bildelingsordninger.
7. oktober 2014