Til Stortinget
Norsk sjøfart har en stolt tradisjon som strekker seg tilbake
flere hundre år. Helt siden vikingtiden har Norge vært blant de
største skipsnasjonene i verden. Den posisjonen har Norge fremdeles,
en posisjon som skaper store verdier for Norge. Det er i stor grad sjøfarten
som bringer landet ut i verden, og verden til Norge.
I tillegg til å være blant de største skipsfartsnasjonene er
Norge også verdensledende på bærekraft, innovasjon og miljø i dette
markedet. Norske rederier representerer avansert operativ kompetanse,
høye teknologiske standarder og effektiv drift, og høy evne til
innovasjon. Dette er skapt gjennom godt samarbeid med myndigheter
og kunnskapsmiljøer.
Den sterke posisjonen Norge har, som en av de verdensledende
skipsfartsnasjonene, har gitt Norge den nødvendige innflytelse til
å sette høyere internasjonale standarder både når det gjelder miljø,
innovasjon og arbeidsvilkår.
Nærskipsfarten er Norges viktigste transportfartsåre, og går
i hovedsak langs norskekysten, og til og fra havner i Europa. I
hovedsak består nærskipsfarten av mindre skip, med størrelser opp
til 15 000 dødvekttonn, noe som tilsvarer omtrent 550 lastebiler.
Nærskipsfarten spiller en avgjørende rolle for næringslivets transportbehov
og norsk industris konkurransekraft, og bidrar med verdiskaping
og arbeidsplasser og er en viktig aktør i den norske maritime klyngen.
Målt i tonnkilometer fraktes 40 pst. av den interne transporten
i Europa på kjøl av europeisk nærskipsfart. Nærskipsfarten sysselsetter
befolkningen langs hele kysten, og samlet er det 14 000 personer
som er ansatt i næringen.
Mye av dagens transportbehov dekkes av veitransport, og veinettet
overtar en stadig økende andel av det voksende transportbehovet.
Forslagsstillerne ønsker å flytte en større andel av godstransporten
fra vei til jernbane og sjø, men kommer i dette forslaget til å rette
oppmerksomheten mot sjøtransporten.
I 1970 utgjorde andelen transportytelser på sjø 70 pst. Siden
den gang har det vært kraftig vekst i transporten totalt, der veksten
i all hovedsak skjer på vei. Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB)
ble 75 pst. av all innenlands godstransport fraktet via vei i 2013,
mens bare 23 pst. ble transportert via sjø. Denne økningen er i
strid med politiske ønsker, og gir svært uønskede effekter. Økt
veitransport gir økt risiko for ulykker, skadde og drepte i trafikken.
Samtidig vil økt veitransport gi økt forurensning både av luft og
støy. Veitransporten gir også økt slitasje på veinettet og kapasitetsbehov
som gir store kostnader til vedlikehold og investeringer i veinettet.
Rapporter fra Transportøkonomisk institutt viser at det er tungtransporten
som står for så godt som all slitasje på norske veier. Ett skip
kan transportere lastevolumer som tilsvarer flere hundre trailere,
og det forårsaker bare en brøkdel av utslippene. Ett nærskipsfartøy
kan alene ta transportbehovet til to mil med kø, noe som tilsvarer
hele distansen mellom Oslo og Asker. I tillegg gir veitransporten
unødvendige køer og tidskostnader som svekker næringslivets konkurranseevne.
Alt tyder på at godstransporten vil gå betydelig opp, og Grunnprognoser
for godstransport til Nasjonal transportplan (NTP) 2014–2023 (TØI
rapport 1126/2011) anslår veksten i godstransport på norsk område
til over 40 pst. i perioden 2014–2040. Det forventes en sterk relativ
vekst i veitransporten, og mindre vekst på sjø.
Forslagsstillerne mener at det på denne bakgrunn er behov for
en rekke tiltak for å omgjøre politiske ønsker om å flytte mer tungtransport
fra vei til sjø til politisk vilje og handlekraft.
Riksrevisjonen la 29. april 2014 frem en undersøkelse av den
statlige kystforvaltningens arbeid med å øke andelen godstransport
til sjøs. Riksrevisjonen var svært kritisk til at mengden gods som
fraktes sjøveien har gått ned, samtidig som veitransporten har gått opp,
stikk i strid med politisk vedtatte mål. Resultatet er en økende
mengde tungtrafikk på veiene som kunne vært erstattet av varetransport
på sjø, og på den måten bidratt til å redusere miljøskadelige virkninger av
transporten.
Det kritiseres blant annet at Kystverket ikke på en god nok måte
har fulgt opp forventningene om å arbeide for å styrke sjøtransporten
slik at større mengder gods blir fraktet med skip, slik disse var
formulert i Nasjonal transportplan. Videre peker de på at Kystverket
ikke i tilstrekkelig grad har vært en pådriver for økt overføring
av gods fra vei til sjø.
Videre pekes det på at mangel på samfunnsøkonomiske analyser
fra Kystverket medførte risiko for manglende gjennomslagskraft i
NTP-prosessen, og at målet om økt overføring av gods fra vei til
sjø dermed ikke ble vektlagt i tilstrekkelig grad.
Videre viser undersøkelsen at det daværende Fiskeri- og kystdepartementet
(nå Samferdselsdepartementet) ikke har etablert et system for styring
og oppfølging av godsoverføring til sjø. Det er, etter Riksrevisjonens
vurdering, uheldig at departementet ikke har fastsatt eller operasjonalisert
mål for overføring av gods fra vei til sjø i tildelingsbrevet til
Kystverket slik økonomireglementet forutsetter. Fra Samferdselsdepartementet
er det framhevet at godsmålet er et virkemiddel og en visjon og
ambisjon, og ikke et resultatmål.
Riksrevisjonen peker også på at tilrettelegging av infrastruktur
er et sentralt statlig virkemiddel for å nå målet om å overføre
mer gods fra vei til sjø. Utbygging av infrastruktur omfatter særlig
fire områder: definering av utpekte havner og stamnetthavner, utbygging
av havner og farleder, utvikling av intermodale knutepunkt og nasjonale
forventninger til regional og kommunal planlegging.
Sjøtransporten er løsningen på flere av Norges samfunnsmessige
utfordringer innenfor samferdselssektoren. Analyser fra Transportøkonomisk
institutt viser at en reduksjon i avgiftsnivået for sjøtransport er
et viktig tiltak for å stimulere til økt overføring av transport
fra land til sjø.
Sjøtransportens infrastruktur er i langt større grad brukerfinansiert
enn landtransportens infrastruktur. For inneværende år betaler skipene
om lag 750 mill. kroner bare i losavgift til Kystverket. I tillegg
kommer store beløp i havneavgifter, som varierer fra havn til havn.
Sjøtransporten har 27 avgifter, gebyrer og vederlag å forholde
seg til. Til sammenlikning har veitransporten kun sju og jernbanetransporten
fem. Nærskipsfartens konkurranseflate mot landtransporten gjør at
forskjellene i gebyr- og avgiftsnivået mellom transportformene har
blitt avgjørende for deres konkurransekraft. De siste årene har
det blitt både flere og høyere avgifter og gebyrer for sjøtransporten,
og forskjellene mellom landtransport og sjøtransport har økt i favør
av landtransport.
På grunn av Norges lange kystlinje har alle de fleste store norske
byer gode kystforbindelser som legger til rette for en helhetlig
havnestruktur. 90 pst. av Norges befolkning bor under ti kilometer
fra kysten. I mange tilfeller vil det være mer hensiktsmessig å
transportere gods via sjø enn på land. For å legge til rette for
at mer tungtransport skal kunne flyttes over på skip, må havner
og infrastrukturen rundt havnene bygges på en måte som gjør havnene
til gode og effektive knutepunkter hvor sjø, vei og bane møtes. Havnene
er viktige ledd i logistikkjedene og viktige drivere for næringsvekst
og regional utvikling. Derfor er det avgjørende at det etableres
en mer optimal havnestruktur langs kysten. I dag er havnene stort
sett brukerfinansiert, noe som svekker en helhetlig tankegang innenfor
samferdsel som inkluderer sjøtransporten. For å lykkes med en god
havnestruktur må det gjennomføres helhetlige og konkrete tiltak
knyttet til havnestruktur, eierskap og organisering. Det bør fremmes
en helhetlig havnestrategi, og det bør vies større plass til nærskipsfarten
i Nasjonal transportplan.
En treårig, midlertidig tilskuddordning for godsoverføring til
bedrifter som velger å benytte sjøtransport fremfor landtransport
kan også bidra til en vridning av mer gods til sjøs. Tilskuddet
skal være en stimulans til rederi eller vareeier som kan dokumentere at
lasten går på skip i stedet for landtransport. Et slikt tilskudd
vil kunne bidra til å styrke sjøtransportens konkurransekraft. Samtidig
er det viktig at en slik ordning ikke virker konkurransevridende
mellom aktørene innen sjøtransporten.
Det kan forventes at skip som bygges i dag, også vil være i drift
om 20–30 år. Det er derfor avgjørende at dagens kontrahering av
skip ivaretar morgendagens miljøkrav. Norge ligger helt i teten
internasjonalt på utvikling av miljøteknologiske løsninger. Særlig
gjelder dette kompetanse om og utvikling av LNG-drevne skip. Per
i dag er det 50 gassdrevne skip i drift på verdensbasis. Majoriteten
av disse er norske. Frem mot 2018 er det kontrahert ytterligere
69 gassdrevne skip. Forslagsstillerne viser til at Rederiforbundet
hevder det er et stort potensial for innfasing av LNG i nærskipsfartsflåten
dersom det tilrettelegges for dette.
Skipsfarten dekker i dag omtrent 90 pst. av verdens transportbehov
mellom kontinentene, mens skipsfartens prosentvise andel av verdens
CO2-utslipp er 2,2 pst.. Dette gjør skipsfarten til det mest energieffektive
transportalternativet.
Den teknologiske utviklingen går raskt fremover, og i all hovedsak
bidrar den til å redusere utslipp ytterligere. Et skip har tradisjonelt
lang levetid og krever store investeringer. Et høyt og stigende
kostnadsnivå vanskeliggjør en fornyelse av flåten. Mange nærskipsfartsrederier
kan derfor ikke forsvare investeringer i flåtefornyelse med de marginene
som gjelder i dag. Dette fører til at enkelte skip innenfor nærskipsflåten
ikke nødvendigvis kan benytte seg av den til enhver tid tilgjengelige
teknologien. Både av klima-, sikkerhets- og effektivitetsårsaker
vil det være lurt å stimulere til at nærskipsflåten består av i
størst mulig grad moderne skip med nyest mulig teknologi. Det skal
lønne seg å velge grønt, og da må det lønne seg å bruke ny teknologi
fremfor gamle løsninger.
Organisasjoner som Rederiforbundet har tatt til orde for en midlertidig
vrakpantordning for skip. Dette vil stimulere til at de eldre skipene
kondemneres og tas ut av flåten slik at gjennomsnittsalderen på flåten
går ned. Samtidig vil rederier sitte igjen med midler som gir handlingsrom
til å investere i skip med nyere og mer miljøvennlig teknologi.
Forslagsstillerne mener at det bør utredes en midlertidig vrakpantordning
for skip i nærskipsfart. En slik ordning vil gi større handlingsrom
for rederier som ønsker å fornye skipsflåten.
Nærskipsfarten konkurrerer i et globalt marked med tøff konkurranse.
Høy levestandard og lønnsnivå i Norge kan i enkelte tilfeller få
konsekvenser for konkurransevilkårene til norske aktører. Derfor
er det viktig med kompenserende tiltak for selskapene som velger
å etablere seg under norsk flagg og med norsk mannskap, for å styrke
egen konkurransekraft og sikre at man beholder verdifull kompetanse
i landet.
Gjeldende avskrivningssatser for skip under norsk flagg er i
dag 14 pst., mens det europeiske nivået er på om lag 25 pst.. En
oppjustering av avskrivningssatsen for skip i nærskipsfart til et
europeisk nivå kan være et positivt bidrag, både for å utjevne konkurranseulemper
og til en fornyelse av nærskipsfartsflåten gjennom økt kapitaltilgang
til rederiene. Det vil også stimulere til innkjøp av flere moderne
og mer miljøvennlige skip, utvikle nye teknologiske og mer miljøvennlige
løsninger og bidra til å skape flere arbeidsplasser langs kysten.
En midlertidig ordning med økt avskrivningssats for skip i nærskipsfart, f.eks.
gjennom en egen saldogruppe for disse fartøyene, vil gi et avgjørende
viktig bidrag til miljøvennlig fornyelse av nærskipsfartsflåten.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber regjeringen styrke
Kystverket som transportetat slik at sjøtransportens konkurransekraft
forbedres i samsvar med nasjonale transportprioriteringer om overføring
av gods fra land til sjø.
2. Stortinget ber regjeringen legge frem en helhetlig gjennomgang
av gebyr- og avgiftspolitikken i sjøtransporten i revidert nasjonalbudsjett
for 2015, med sikte på å bedre og forenkle rammebetingelsene for
nærskipstransporten i statsbudsjettet for 2016.
3. Stortinget ber regjeringen legge frem en helhetlig havnestrategi
som har til hensikt å gjøre havnene og havneterminalene mer effektive,
flytte tungtransport fra vei til sjø, og samtidig gi nærskipsfarten
større plass i Nasjonal transportplan (NTP).
4. Stortinget ber regjeringen utrede og fremme forslag om
en midlertidig tilskuddsordning for godsoverføring til bedrifter
som velger å benytte sjøtransport fremfor landtransport.
5. Stortinget ber regjeringen fremme forslag som stimulerer
til økt bruk av LNG som drivstoff i nærskipsfartsflåten.
6. Stortinget ber regjeringen utrede og fremme forslag om
en midlertidig vrakpantordning med hensikt å stimulere til flåtefornyelse
innenfor nærskip.
7. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å oppjustere
avskrivingssatsene for skip i nærskipsfart til europeisk nivå i
statsbudsjettet for 2016.
4. desember 2014