Til Stortinget
På fergen Scandinavian Stars overfart mellom Oslo og Fredrikshavn
7. april 1990 ble det antent flere branner om bord. 159 personer
omkom, hvorav de fleste var norske.
Etter brannen ble etterforskningsansvaret delt mellom Danmark,
Sverige og Norge. Som følge av at skipet ble slept til svensk havn,
ble åstedsundersøkelsen gjennomført av svensk politi. Det norske
etterforskningsansvaret omfattet den taktiske etterforskning av
den umiddelbare brannårsaken. Dansk politi- og påtalemyndighet hadde
på sin side ansvaret for å etterforske bakenforliggende forhold
knyttet til rederiet, herunder beslutningen om å sette skipet i
drift.
Det såkalte Jansen-utvalget ble nedsatt av Sjøfartsdirektoratet
umiddelbart etter brannen. Utvalget ble ledet av assisterende sjøfartsdirektør
Emil Jansen og hadde representanter fra ulike myndigheter, Veritas
og Lloyds, samt rederne og sjømannsorganisasjonene. Utvalget skulle
bl.a. vurdere «passasjerskips sikkerhet og havnestatskontroll av
fremmede skip i norske havner». Utvalget avga sin endelige rapport
i oktober 1990 og kom med 18 konkrete anbefalinger på tekniske sikringstiltak
og tiltak som skulle bedre mannskaps og rederiers rutiner og kompetanse.
Arbeidet la et viktig grunnlag for utviklingen av bedre sjøsikkerhet.
Få dager etter katastrofen ble det truffet avtale mellom Sverige,
Danmark og Norge om å nedsette et felles granskingsutvalg. Det ble
besluttet at utvalget skulle oppnevnes av den norske regjeringen.
Utvalget ble oppnevnt 20. april 1990 med høyesterettsdommer Tore
Schei som formann, og det avga innstilling til Justis- og politidepartementet
31. januar 1991, jf. NOU 1991:1 A og B. Utvalgets arbeid munnet
ut i over 30 anbefalinger.
Riksadvokaten besluttet 7. april 1990 at Oslo politikammer skulle
forestå den nødvendige politietterforskning fra norsk side i forbindelse
med brannen om bord på Scandinavian Star. Den norske etterforskningsinnsatsen
ble konsentrert om 1) brannårsak og 2) å finne en mulig brannstifter.
Riksadvokaten konkluderte 11. mars 1991 med at brannen var påsatt.
Etterforskningen avdekket at det bare var én person som kunne mistenkes
for ildspåsettelsen, en dansk lastebilsjåfør som omkom i brannen.
Ettersom det ikke var mulig å komme videre i etterforskningen mot
en avdød, ble saken henlagt etter bevisets stilling.
Den norske kapteinen Hugo Larsen og to danske redere ble stilt
for retten i Danmark og dømt til korte straffer.
I politiets påtegning, forankret i prosjektrapporten som ble
avgitt i juni 2014, heter det at momentene som utpekte den danske
statsborgeren som gjerningsmann, kan fremstå som utilstrekkelig
bevismessig.
Handelsminister Kaci Kullman Five holdt en redegjørelse i Stortinget
2. mai 1990. Sjøfart- og fiskerikomiteen avga 7. juni 1990 Innst.
S. nr. 235 (1989–1990) til St.meld. nr. 43 (1989–1990) om Sjøfartsdirektoratets
virksomhet i 1988 og 1989 og handelsministerens redegjørelse.
Sikkerhet for skipsfarten generelt ble behandlet i Stortinget
12. juni 1991, jf. Innst. S. nr. 193 (1990–1991), og 12. mai 1992,
jf. Innst. S. nr. 157 (1991–1992).
Innst. S. nr. 108 (1992–1993), jf. St.meld. nr. 63 (1991–1992)
om brannulykken på passasjerfergen Scandinavian Star, ble avgitt
10. mars 1993 fra sjøfarts- og fiskerikomiteen (utkast til innstilling
ble forelagt justiskomiteen til uttalelse).
Innstillingen ble behandlet i Stortinget 18. mars 1993.
St.meld. nr. 63 (1991–1992) bygget på anbefalingene fra Jansen-utvalget
og Schei-utvalget. Det fremgår av sammendraget i Innst. S. nr. 108
(1992–1993):
«Det regnes som overveiende sannsynlig at brannen ble påsatt
av en passasjer som selv omkom.»
Innst. S. nr. 223 (1996–1997) fra næringskomiteen om representantforslag
fra stortingsrepresentantene Reidar Johansen og Lisbeth Holand om
strengere krav til registrering og kontroll av eierskap til skip
i norske farvann, og forslag fra representanten Erling Folkvord
om å sette ned en granskingskommisjon som skulle gjennomgå ansvarsforholdene
bak Scandinavian Star-katastrofen, ble behandlet i Stortinget 12. juni
1997.
Stortingsrepresentant Per Sandberg stilte 7. desember 2010 et
skriftlig spørsmål til justisminister Knut Storberget om statsråden,
ved en eventuell henvendelse fra danske myndigheter, ville etablere
dialog/initiativ om ny gransking av Scandinavian Star-ulykken. Spørsmålet
ble besvart 10. desember 2010.
14. mai 2013 stilte representant André Oktay Dahl skriftlig spørsmål
til justis- og beredskapsminister Grete Faremo om hvordan hun vurderte
brev fra støttegruppen etter Scandinavian Star, med krav om oppnevning
av et granskingsutvalg, uavhengig av påtalesporet og Riksadvokatens
befatning med saken. Spørsmålet ble besvart 23. mai 2013.
28. november 2013 ble interpellasjon fra representant Jan Bøhler
til justis- og beredskapsminister Anders Anundsen om ny gjennomgang/kartlegging av
hendelsesforløpet ved brannen på Scandinavian Star behandlet i Stortinget.
I ettertid har det kommet frem nye opplysninger, og Støttegruppen
for etterlatte og overlevende har krevd ny etterforskning. Blant
annet er det hevdet at eiere og mannskap kan ha stått bak brannen.
Undersøkelser har vist at det var flere branner som startet på flere
forskjellige steder i skipet, og på forskjellige tidspunkter.
Krav om ny etterforskning er gjentatte ganger avvist av myndighetene
i Norge og Danmark, senest i 2012.
Stiftelsen etterforskning av mordbrannen Scandinavian Star, som
består av en gruppe personer med høy fagkompetanse innen etterforskning
av brannårsaker og sikkerhet til sjøs, leverte i april 2013 en omfattende
rapport til Oslo politidistrikt. Det ble blant annet vist til at
den siste brannen kan ha vært antent et betydelig antall timer etter
at den antatte danske gjerningsmannen omkom.
På bakgrunn av stiftelsens rapport besluttet politimesteren i
Oslo, Hans Sverre Sjøvold, å nedsette en prosjektgruppe hvis oppgave
var å vurdere hvorvidt det var grunnlag for en ny etterforskning
eller ikke. Prosjektgruppen gjennomgikk den tidligere etterforskningen
i 1990 og konkluderte i juni 2014 med at det ikke var grunnlag for
å åpne ny etterforskning.
Politimester Sjøvold valgte å gå imot prosjektgruppens anbefaling
og anmodet riksadvokaten om å gjenoppta deler av etterforskningen.
Punktene Sjøvold ville ha etterforsket på ny, var spesielt de påståtte økonomiske
motivene og utpekingen av en avdød danske som gjerningsmann.
Riksadvokaten traff 27. juni 2014 vedtak om ny etterforskning
hvor det ble vist til at foreldelsesfristen for mordbrann er 25
år. Han ba derfor om at den nye etterforskningen blir påbegynt så
raskt som mulig.
Både Stiftelsen etterforskning av mordbrannen på Scandinavian
Star og Støttegruppen for etterlatte og overlevende krever en gransking
av saken.
Stiftelsen etterforskning av mordbrannen på Scandinavian Star
hadde 11. november 2014 møte med kontroll- og konstitusjonskomiteen.
Det ble fremhevet at det var feil i forutsetningene for Stortingets
tidligere behandling av saken (feil gjerningsmann ble utpekt som
følge av mangelfull etterforskning og det ble gitt feil informasjon
om forsikringsforhold). Stortinget var derfor ført bak lyset.
Støttegruppen etter Scandinavian Star hadde 25. november 2014
møte med justis- og beredskapsminister Anders Anundsen. I etterkant
av møtet har de presentert flere punkter for kontroll- og konstitusjonskomiteen
som bør inngå i et mandat for ny gransking.
Støttegruppen viser til at hensikten med en gransking må være
å gi svar, så langt det lar seg gjøre, på spørsmål som tidligere
ikke er tilfredsstillende besvart etter Scandinavian Star-katastrofen.
Det vises videre til at politi- og påtalemyndighet har iverksatt tiltak
gjennom ny etterforskning, og det forventes at en tilsvarende prosess
må finne sted i det politiske systemet og forvaltningen.
Det vises videre til at opplegget for en ny gransking må være
realistisk, samtidig som regjeringen og Stortinget ikke kan handle
på en måte som griper inn i politiet og påtalemyndighetens ansvar.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Det oppnevnes en uavhengig granskingskommisjon
for brannen på Scandinavian Star.
Granskingskommisjonens formål er å vurdere om de faktiske forhold
som det er blitt redegjort for under Stortingets tidligere behandling
av saken, jf. bl.a. Innst. S nr. 235 (1989–1990), St.meld. nr. 63
(1991–1992), jf. NOU 1991:1 a og b, samt Innst. S. nr. 108 (1992–1993)
gir et korrekt og fyllestgjørende bilde av saken i lys av den informasjonen
som senere er kommet frem.
Kommisjonen skal videre vurdere de offentlige myndigheters oppfølging
av saken, herunder oppfølgingen av anbefalingene i de ovennevnte dokumenter
samt ivaretakelsen av overlevende og pårørende.
2. Stortingets presidentskap fastsetter granskingskommisjonens
sammensetning og mandat, herunder avgrensningen mot den pågående
etterforskningen av eventuelle straffbare forhold i saken.
17. februar 2015