Til Stortinget
Kollektivandelen på tilbringertrafikken til Oslo Lufthavn Gardermoen
er på 67 pst. Flytoget, NSB, Ruter, flybussene og turbussene mener
at de nasjonale målene om å begrense klimagassutslippene fra vegsektoren
tilsier at en enda større andel av reisene til Oslo Lufthavn Gardermoen
må skje kollektivt, og ikke med privatbil. Forslagsstiller slutter
seg til denne intensjonen. Forslagsstiller ser det som et politisk ansvar
at denne intensjonen følges opp.
Forslagsstiller viser også til planene om utbygging av kapasiteten
ved flere flyplasser. For å nå målet om at trafikkveksten i og rundt
de største byene skal skje med kollektivtrafikk, sykkel og gange,
må kollektivandelen på tilbringertransport til flyplassene økes
betydelig. Avinor arbeider i dag ut fra mål om at 70 pst. av tilbringertransporten
til Oslo Lufthavn Gardermoen må skje med kollektivtrafikk. Det er
for lite ambisiøst om Norge skal nå de nasjonale klimamålene. I
2013 ble det vedtatt et mål om 75 pst. kollektivandel i områdereguleringen
av Oslo Lufthavn Gardermoen. Dette målet må bli styrende for Avinors planer
for drift og investering ved lufthavnen. For Gardermoens del kan
det også være viktig å tilrettelegge Gardermoen som et knutepunkt
for kollektivtrafikken på Øvre Romerike. Til det trengs det i så fall
investeringer som forenkler overgangen fra lokal- og regionbusstrafikken
til lokal- og regiontogene fra Gardermoen.
Forslagsstiller er bekymret for at utslippsreduksjon ved flyplassene
ikke er en mer sentral del av målstyringen av Avinors virksomhet.
Særlig i forbindelse med de planlagte utvidelsene av flere av de største
lufthavnene er det grunn til å fremheve behovet for reduksjon i
klimagassutslipp for transport til, fra og på norske lufthavner.
Dette kan gjøres gjennom investering i infrastruktur for mer miljøvennlig drivstoff,
tilrettelegging for kollektivtrafikk som tilbringertransport samt
gjennom å ikke øke parkeringsmulighetene ved flyplassene.
Med bl.a. utbygging av bybane til Flesland, økt togtilbud på
Trønderbanen og bedret busstilbud på Nord-Jæren er det stort potensial
for at kollektivandelen på transport til og fra flere norske flyplasser kan
økes.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber regjeringen utrede
og fremme forslag om tiltak som vil redusere klimagassutslippene
for transport på, til og fra norske lufthavner.
2. Stortinget har som mål at minst 75 pst. av transporten
til og fra Oslo Lufthavn Gardermoen skal være med kollektivtransport,
og ber regjeringen utrede og fremme forslag om tiltak for å nå dette målet.
19. februar 2015