Representantforslag fra stortingsrepresentant Abid Q. Raja om å redusere klimagassutslippene for transport til, fra og på norske flyplasser

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Kollektivandelen på tilbringertrafikken til Oslo Lufthavn Gardermoen er på 67 pst. Flytoget, NSB, Ruter, flybussene og turbussene mener at de nasjonale målene om å begrense klimagassutslippene fra vegsektoren tilsier at en enda større andel av reisene til Oslo Lufthavn Gardermoen må skje kollektivt, og ikke med privatbil. Forslagsstiller slutter seg til denne intensjonen. Forslagsstiller ser det som et politisk ansvar at denne intensjonen følges opp.

Forslagsstiller viser også til planene om utbygging av kapasiteten ved flere flyplasser. For å nå målet om at trafikkveksten i og rundt de største byene skal skje med kollektivtrafikk, sykkel og gange, må kollektivandelen på tilbringertransport til flyplassene økes betydelig. Avinor arbeider i dag ut fra mål om at 70 pst. av tilbringertransporten til Oslo Lufthavn Gardermoen må skje med kollektivtrafikk. Det er for lite ambisiøst om Norge skal nå de nasjonale klimamålene. I 2013 ble det vedtatt et mål om 75 pst. kollektivandel i områdereguleringen av Oslo Lufthavn Gardermoen. Dette målet må bli styrende for Avinors planer for drift og investering ved lufthavnen. For Gardermoens del kan det også være viktig å tilrettelegge Gardermoen som et knutepunkt for kollektivtrafikken på Øvre Romerike. Til det trengs det i så fall investeringer som forenkler overgangen fra lokal- og regionbusstrafikken til lokal- og regiontogene fra Gardermoen.

Forslagsstiller er bekymret for at utslippsreduksjon ved flyplassene ikke er en mer sentral del av målstyringen av Avinors virksomhet. Særlig i forbindelse med de planlagte utvidelsene av flere av de største lufthavnene er det grunn til å fremheve behovet for reduksjon i klimagassutslipp for transport til, fra og på norske lufthavner. Dette kan gjøres gjennom investering i infrastruktur for mer miljøvennlig drivstoff, tilrettelegging for kollektivtrafikk som tilbringertransport samt gjennom å ikke øke parkeringsmulighetene ved flyplassene.

Med bl.a. utbygging av bybane til Flesland, økt togtilbud på Trønderbanen og bedret busstilbud på Nord-Jæren er det stort potensial for at kollektivandelen på transport til og fra flere norske flyplasser kan økes.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

  • 1. Stortinget ber regjeringen utrede og fremme forslag om tiltak som vil redusere klimagassutslippene for transport på, til og fra norske lufthavner.

  • 2. Stortinget har som mål at minst 75 pst. av transporten til og fra Oslo Lufthavn Gardermoen skal være med kollektivtransport, og ber regjeringen utrede og fremme forslag om tiltak for å nå dette målet.

19. februar 2015