Til Stortinget
I opplæringslova § 1-3 heter det at opplæringen skal være tilpasset
evnene/forutsetningene til den enkelte elev, og at skolen skal sette
inn tiltak så tidlig som mulig. Tilpasset opplæring skal være et
gjennomgående prinsipp i den ordinære opplæringa. Spesialundervisning
er et tilbud for dem som ikke har utbytte av ordinær opplæring.
Selv om «tidlig innsats» lenge har vært en strategi for grunnskoleopplæringa, viser
tall fra Grunnskolens informasjonssystem (GSI) at det er nesten
tre ganger så mange som får spesialundervisning på 10. trinn som
på første trinn. Likeledes vet man at om lag 40 pst. av all spesialundervisning
gis på ungdomsskolen.
St.meld. nr. 16 (2006–2007) beskriver hvordan barns læring de
første årene har stor betydning for kunnskaper og ferdigheter senere
i livet. Barnets sosiale og språklige ferdigheter ved skolestart
har stor betydning for læringsutbyttet i skolen. Det er en klar sammenheng
mellom språkforståelse i ung alder og leseferdigheter de første
skoleårene. Stortingsmeldingen pekte på en rekke tiltak som skulle
bidra til å lede utsatte barn og unge tilbake i et godt læringsløp: systematisk
kartlegging av førskolebarnas språkutvikling, stimuleringstiltak
for barn – både i og utenfor barnehage – for å bedre språket, prioritering
av støttetiltak for elever med problemer i de første trinnene av
barneskolen og omorganisering av rådgivingstjenesten i grunnskolen.
St.meld. nr. 31 (2007–2008) Kvalitet i skolen inneholdt flere
forslag knyttet til tidlig innsats i grunnleggende ferdigheter.
Det ble blant annet innført obligatorisk kartlegging av leseferdigheter
på 1.–3. trinn, slik at man på et tidlig tidspunkt skal kunne fange
opp de elevene som henger litt etter. Timetallet ble økt og det
ble rettet særlig oppmerksomhet mot opplæring i lesing og regning
på 1.–4. årstrinn.
Tidlig innsats handler blant annet om å sette inn tiltak før
det blir behov for å fatte vedtak om spesialundervisning. I Meld.
St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap presiseres kommunenes og
fylkeskommunens plikt til å vurdere og prøve ut om eleven får et tilfredsstillende
utbytte innenfor det ordinære opplæringstilbudet, før en eventuell
henvisning til pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT).
Selv om mye er gjort for å styrke arbeidet for tidlig innsats
i utdanningen, er det mye som gjenstår før utdanningssystemet klarer
å ta tak i hver enkelt elevs behov og utfordringer tidlig nok. Forslagsstillerne
viser til tall fra GSI fra 2012 der det kommer frem at 52 700 elever
hadde enkeltvedtak om spesialundervisning i 2012.
Tallene viser en klar tendens til at andelen elever med spesialundervisning
øker jo eldre de blir. På 1.–4. trinn er det i snitt 5 pst. av elevene
som får spesialundervisning, mens det på 8.–10. trinn er 11 pst.
Finland er et av de landene som i stor grad har lyktes med å
prioritere ressurser tidlig i opplæringsløpet. I Finland tilbys
flere elever enn i Norge ekstra hjelp og ekstra tilrettelagt undervisning
på et tidlig tidspunkt. Finland har også en mer smidig og mindre byråkratisk
måte å organisere tilrettelagt opplæring på for elever som trenger
ekstra hjelp. Mer intensiv opplæring, spesiallærer inn i klassen
eller smågrupper med stort rom for individualisering er eksempler på
slike organiseringsformer.
Forslagsstillerne mener det er behov for nye tiltak for å sikre
tidlig innsats i norsk skole. Forslagsstillerne mener kommunene
og skolene må ta større ansvar for at alle elever får ekstra oppfølging
når det avdekkes at en elev ligger under forventet nivå de første årene
i barneskolen. De obligatoriske kartleggingsprøvene på 1.–3. trinn,
sammen med lærerens innsikt og vurdering, gir nødvendig informasjon
om hvorvidt det er nødvendig å sette inn ekstra tiltak og ressurser.
Forslagsstillerne mener det skal være et mål at alle elever som
har forutsetning for det, går ut av 2. klasse med tilfredsstillende
ferdigheter i lesing, skriving og regning. Alle skoler må ha konkrete
rutiner for å følge opp arbeidet. Det bør vurderes å etablere nasjonale
standarder for oppfølging av og tilrettelegging for elever som sliter
med én eller flere av de grunnleggende ferdighetene.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber regjeringen legge
frem en sak om tidlig innsats i skolen, med særlig vekt på lese-, skrive-
og regneferdigheter. Saken må inneholde forslag til hvordan man
kan sikre at nødvendig hjelp og ressurser blir satt inn tidlig i
opplæringsløpet, jf. opplæringslova § 3-1.
2. Stortinget ber regjeringen sørge for at elever som har
behov for det, raskt får tilbud om ekstra tilrettelagt opplæring,
slik at alle som har forutsetning for det, har tilfredsstillende
grunnleggende ferdigheter i lesing, skriving og regning innen utgangen
av 2. trinn.
15. april 2015