Til Stortinget
Det norske spillmonopolet og Norsk Tipping ble opprettet i 1948
med utgangspunkt i myndighetenes behov for å bekjempe spillavhengighet
og sosiale utfordringer som følge av spill og gambling. I tråd med pengespilloven
skal Norsk Tipping avholde og formidle pengespill i betryggende
former under offentlig kontroll, med sikte på å forebygge negative
konsekvenser, samtidig som det gjennom rasjonell drift skal legges
til rette for at mest mulig av overskuddet kan gå til samfunnsnyttig
og humanitært arbeid, idrett og kultur. Norsk Tipping er et 100
pst. statlig eid særlovselskap, og eierskapet forvaltes av Kulturdepartementet.
Hovedmålet med eierskapet er å sikre sektorpolitisk måloppnåelse
ved at selskapet skal kanalisere nordmenns spillelyst inn mot et
ansvarlig og moderat tilbud som ikke skaper samfunnsproblemer, samt
at selskapet skal generere overskudd til samfunnsnyttige formål.
Norsk Tipping sørger for inntekter til idrett, kultur og frivillige
organisasjoner.
Forslagsstillerne vil understreke det sosialpolitiske grunnlaget
for enerettsmodellen og betydningen av å beskytte og forsterke denne
velfungerende modellen. Forslagsstillerne ønsker en bred og helhetlig debatt
om norsk spillpolitikk.
Det er bred politisk enighet om at enerettsmodellen bør ligge
fast, men det er ulike syn på hvilke og hvor store endringer som
kan innføres uten at enerettsmodellen trues og mister sitt juridiske
grunnlag.
Regjeringen besluttet 26. februar 2015 at fem nye lotterier,
som hver kan omsette for 300 mill. kroner i året, etableres utenfor
tippenøkkelen. Forslagsstillerne mener det er svært problematisk
å åpne for flere private lotterier samtidig som Norsk Tippings enerett videreføres.
Pengespilloven gir Norsk Tipping enerett til å avholde enkelte pengespill
og lotterier. Eneretten er begrunnet i sosialpolitiske hensyn og
er derfor lovlig etter EØS-avtalen. Lotteriloven tillater at private
aktører kan avholde lotterier i begrenset omfang. Disse kan bare
avholdes til inntekt for samfunnsnyttige eller humanitære forhold.
Etter EØS-avtalen kan et begrenset privat lotterimarked tillates samtidig
som en monopolmodell beholdes, men det er ingen klar avgrensning
i EØS-retten av hvor stort det private lotterimarkedet kan bli før
det utfordrer enerettsmodellen.
Norges Idrettsforbund, beredskapsorganisasjoner som Røde Kors
og Norsk Folkehjelp, kulturorganisasjoner og mange flere som driver
frivillig arbeid i Norge er bekymret for at en liberalisering av
spillpolitikken kan føre til en svekking av arbeidet med spillavhengighet
og en reduksjon av Norsk Tippings overskudd. Forslaget kan bety
reduserte bevilgninger til tusenvis av lag og foreninger landet
rundt, fra fotballag til skolekorps eller hjelpekorps. Norsk Tipping har
gjennom systematisk arbeid som en helhetlig spillaktør utviklet
gode systemer for å forebygge spillproblematisk adferd. En av de
viktigste årsakene til fremgangen er mulighetene som følger av å
være en helhetlig aktør med oversikt over hvor mye den enkelte spiller
til enhver tid. Etter automatforliket i 2003 har antall spillavhengige
i Norge blitt redusert. Men det er fortsatt flere med problematisk
spilladferd som tar høye forbrukslån for å få spilt mer. Å gi fra seg
en av hovedfordelene i arbeidet mot avhengighet, helhetlig kunnskap
om spillerne, kan svekke dette arbeidet. Forslagsstillerne deler
organisasjonenes bekymring.
Ifølge Norges Idrettsforbund (NIF) utfordrer regjeringens endringer
i reglene for lotterier dagens enerettsmodell. NIF mener det ikke
er juridisk grunnlag for å endre forutsetningene for spill i Norge.
De mener regjeringen med sine endringer risikerer å rokke ved hele
enerettsmodellens juridiske grunnlag.
Forslagsstillerne mener det er sannsynlig at det å la opptil
seks operatører drive lotterivirksomhet i Norge vil bli sett på
som en opphevelse av enerettsmodellen. Forslagsstillerne frykter
at det vil kunne føre til at andre selskaper ut ifra et likhetsprinsipp
vil kreve tilgang til det norske lotterimarkedet, at enerettsmodellen
opphører, og frivilligheten og idretten påføres tapte inntekter.
Ifølge kulturminister Thorhild Widvey utfordrer organisering
og eierskap til pantelotteriet og Extraspillet dagens enerettsmodell,
og de foreslåtte endringene i lotteriloven begrunnes med dette.
Forslagsstillerne mener et åpenbart alternativ bør være å bidra
til en avtale der Extraspillet blir del av enerettsmodellen som
forvaltes av Norsk Tipping, og pantelotteriet sikres videreføring,
etter modell av Finlands utvikling og organisering av spill- og
lotterimarkedet med enerettsmodell og full aksept i EU-sammenheng. Forslagsstillerne
mener en mulig løsning kan være at Extraspillet innlemmes i enerettsmodellen,
mens pantelotteriet sikres videre drift på annen måte. Innsamlingen
av pant vil etter forslagsstillernes syn ikke redusere Norsk Tippings
overskudd, skaper ikke spillavhengighet, og kan gis tillatelse uten
å utfordre EØS-regelverket.
I en rapport fra Lotteritilsynet fra 2014, basert på en undersøkelse
gjennomført av Universitetet i Bergen, kategoriseres 22 000 nordmenn
som problemspillere, det vil si mennesker som lider av spillavhengighet.
I tillegg er 89 000 moderate risikospillere, mens 289 000 er lavrisikospillere.
Norsk Tipping har stor oppmerksomhet rettet mot ansvarlig spill
og forebygging av negative sosiale konsekvenser. For å øke ansvarligheten
ved selskapets spill har Norsk Tipping innført 18-årsgrense, obligatorisk
identifisering av alle spillere samt registrering av alt spill.
Videre er det innført opplæring av kommisjonærer og lokaleinnehavere,
beløpsgrenser for enkelte spill, risikovurdering av alle spill og
ansvarlighetsverktøy. Selskapet er sertifisert etter internasjonale
standarder for ansvarlig spill. Norsk Tippings spill står for 67 pst.
av bruttoomsetningen i det regulerte lotteri- og pengespillmarkedet.
Det er Riksrevisjonens oppfatning at Norsk Tipping bidrar til
at målet om ansvarlig spill nås. Forslagsstillerne vil likevel påpeke
at noen av Norsk Tippings spill har aggressive egenskaper, selv
om det er lagt inn begrensninger for innsats- og gevinststørrelse.
Norsk Tipping har et potensial for å ta ytterligere sosialt ansvar,
blant annet med lavere premier for flere spill, færre jackpotter
og mindre aggressiv og spillstimulerende markedsføring. Det er et
åpenbart press fra utenlandske aktører som Norsk Tipping må forholde
seg til, men det er ikke et mål at det norske spillmarkedet skal
øke i omfang eller bli mer aggressivt. Forslagsstillerne mener videre
at lavere premienivå, realistisk markedsføring og mindre oppmerksomhet
på de få, høye gevinstene, kan være viktige virkemidler for å unngå
at pengespill styrker forskjellene mellom fattige og rike i Norge.
Det vises videre til kommisjonærers praksis med utlån av spillerkort.
Det understrekes at utlånsvirksomhet er forbudt og uakseptabelt.
Det bør vurderes hvordan eventuell utlånspraksis kan forhindres
i større grad enn i dag.
Behovet for å bekjempe spillavhengighet og sosiale utfordringer
som følge av spill og gambling er ikke mindre i dag enn i 1948.
Det er avgjørende at norske myndigheter viderefører og forsterker
den velfungerende enerettsmodellen i tiden som kommer.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber regjeringen inkludere
Extraspillet under enerettsmodellen og Norsk Tipping, samt avklare
statusen til pantelotteriet. Dette bør gjørres for å videreføre
og styrke enerettsmodellen.
2. Stortinget ber regjeringen beskytte enerettsmodellen
ved ikke å etablere nye store lotterier utenfor tippenøkkelen.
3. Stortinget ber regjeringen om ikke å innføre en ny lisensordning
for pengespill som åpner for utenlandske spillselskaper.
4. Stortinget ber regjeringen sikre at Norsk Tippings spill
faktisk bidrar til en ansvarlig og solidarisk spillpolitikk.
5. Stortinget ber regjeringen vurdere innføring av spillerkort
og registrering knyttet til alle digitale spill.
6. Stortinget ber regjeringen utrede hvordan kommisjonærers
praksis med utlån av spillerkort kan forhindres i større grad enn
i dag.
7. Stortinget ber regjeringen iverksette tiltak for å hindre
utenlandsk Internett-trafikk også på spillområdet.
8. Stortinget ber regjeringen forsterke enerettsmodellen
ved å hindre reklame for ulovlige spill på norske kanaler gjennom
bruk av omgåelsesparagrafen.
9. Stortinget ber regjeringen vurdere et tak for administrasjons-
og markedsføringsutgifter i det norske spillmarkedet. Dette bør
gjøres for å sikre at overskudd fra spill i sin helhet går til frivillige og
humanitære formål.
28. april 2015