Til Stortinget
Fotobokser som måler gjennomsnittsfart over en kortere veistrekning
(streknings-ATK) reduserer antallet drepte og skadde i trafikken
med inntil 54 pst. Det dokumenteres i en rapport fra Transportøkonomisk
institutt høsten 2014. Likevel har Samferdselsdepartementet i brev
av 5. mars 2015 avslått en søknad fra Vegdirektoratet om å sette
opp streknings-ATK i Ellingsøytunnelen og Valderøytunnelen (riksvei
658) i Møre og Romsdal. Avslaget er ikke begrunnet og har høstet
kritikk fra flere aktører.
Vegdirektoratet begrunner søknaden om å sette opp streknings-ATK
med høye ulykkestall. Siden åpningen av tunnelene i 1987 og frem
til og med 2013 har det skjedd 48 ulykker med personskade, i denne perioden
ble 78 personer drept eller skadd. Målinger har vist at gjennomsnittsfarten
er svært høy. Det er også høy risiko for brann, og politiet kan
ikke foreta kontroller i tunneler.
Videre har politisk ledelse i Samferdselsdepartementet gitt tydelige
signaler om at en søknad om streknings-ATK på fylkesvei 170 i Akershus
ikke vil bli etterkommet. På strekningen mellom Heia og Mork (5,9
km) har 11 personer omkommet siden år 2000 og flere titalls personer
er skadet i trafikkulykker. Gjennomsnittsfarten på strekningen er
høy, og Akershus fylkeskommune som veieier har, med støtte fra politiet
og Statens vegvesen, innstilt på å etablere streknings-ATK fra høsten
2015. Fra fylkesrådmannens innstilling i saken siteres: «Situasjonen
krever et snarlig og varig tiltak for å sikre de som ferdes på veien».
De samlede skadekostnadene på den aktuelle strekningen er blant
de 10 pst. høyeste i landet.
Forslagsstillerne merker seg også at noen aktører har argumentert
med personvernhensyn for ikke å åpne for flere strekninger med gjennomsnittsfartsmåling.
Forslagsstillerne tillater seg å minne om at Personvernnemnda i
2011 konkluderte med at streknings-ATK ikke strider mot personvernloven.
Fotoboksene sletter umiddelbart alle bilder av biler som holder
fartsgrensene.
Forslagsstillerne viser til at sammenhengen mellom fart og alvorlige
ulykker er godt dokumentert. De fleste mennesker vil overleve en
sidekollisjon i 50 km/t og en frontkollisjon i 70 km/t, forutsatt
at de bruker bilbelte. Dersom farten øker med 20 km/t vil de fleste
miste livet. Små fartsøkninger gir med andre ord store utslag på
antall drepte. For høy fart etter forholdene eller fart godt over
fartsgrensen er videre en av de viktigste forklaringsfaktorene ved
dødsulykker (44 pst.), jf. Statens vegvesens dybdeanalyser av dødsulykker.
På særlig utsatte veistrekninger er det således viktig å redusere
gjennomsnittsfarten slik at ulykker ikke medfører død eller varig
skade.
Forslagsstillerne vil understreke at streknings-ATK bare er ett
av mange viktige trafikksikkerhetstiltak. Statens vegvesen anbefaler
tiltaket på strekninger med høy gjennomsnittsfart, høy forventet
skadekostnad og stor trafikksikkerhetsgevinst. Statens vegvesen
har etablert «retningslinjer for valg av steder og strekninger for
automatisk trafikkontroll». Ifølge Trygg Trafikk kan streknings-ATK
inntil videre kompensere for andre mer kostbare trafikksikkerhetstiltak,
som f.eks. midtdelere, på de mest ulykkesutsatte strekningene.
Målrettet, tverretatlig arbeid for økt trafikksikkerhet på vei
har over tid gitt gode resultater. I 2014 døde 148 mennesker i trafikken.
Flere hundre ble hardt skadd. Situasjonen var imidlertid langt verre før.
Men fortsatt blir altfor mange mennesker drept og hardt skadd i
trafikken. Trafikkulykkene fører til ekstreme lidelser for menneskene
som rammes, og koster samfunnet store ressurser.
Det er bred politisk oppslutning om «nullvisjonen» og etappemålet
om maksimalt 500 drepte og hardt skadde personer i veitrafikken
i 2024, jf. Nasjonal transportplan 2014–2023. Fagetatene (Statens vegvesen,
politiet og Helsedirektoratet) og Trygg Trafikk har beregnet at
det krever, en reduksjon på 195 drepte og hardt skadde innen 2018,
jf. Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på veg 2014–2017. Det
legges opp til at overholdelse av fartsgrensen skal bidra til 56
færre drepte og hardt skadde i trafikken.
Forslagsstillerne mener at innsatsen for å nå «nullvisjonen»
må styrkes ytterligere. Streknings-ATK er et effektivt tiltak mot
høy fart, som må tas i bruk på utvalgte ulykkesutsatte strekninger,
i tråd med faglige anbefalinger og etablerte retningslinjer.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber regjeringen sørge
for at det etableres streknings-ATK på særlig ulykkesutsatte strekninger
og i lengre tunneler, i tråd med faglige anbefalinger og etablerte
retningslinjer.
2. Stortinget ber regjeringen gi tilslutning til Statens vegvesens
søknad om streknings-ATK i Ellingsøytunnelen og Valderøytunnelen.
7. mai 2015