Bakgrunn

Det er krise i luftambulansetjenesten. Utfordringene med anbudet var varslet allerede i 2016 og ble en realitet da Babcock fikk tilslaget. Høsten 2019 er det satt inn en rekke ekstratiltak for å dekke manglende beredskap. Blant disse finner man helikoptre fra Forsvaret og erstatningsfly fra Babcock som enten står svært langt unna eller ikke kan lande på kortbanenettet.

På Universitetssykehuset i Nord-Norge beskriver de en svært tung høst, der halvparten av de 286 uønskede hendelsene skyldes en svikt i luftambulansens beredskap. I media har det vært skrevet om en rekke situasjoner der syke pasienter har måttet vente svært lenge eller har måttet benytte alternativ transport.

Lørdag 8. desember ble fem av Babcocks ambulansefly satt på bakken på grunn av teknisk feil. De resterende flyene fikk restriksjoner på hvor sterk vind de kan fly i. Det forverret en allerede uholdbar situasjon. Babcock og Luftambulansetjenesten HF brukte svært lang tid på å finne kompenserende tiltak, og da disse ble satt inn, tilfredsstilte de ikke behovene.

Samtidig som krisen er et faktum, står det fullt brukbare fly med en erfaren driftsorganisasjon, erfarne teknikere og piloter klare i Tromsø. I stedet for å lappe på en tjeneste som ikke virker, må regjeringen raskest mulig sikre kortsiktige tiltak og etablere fullverdige, langsiktige tiltak for å sikre en tilfredsstillende beredskap. Den tjenesten som fungerte svært godt fram til anbudsprosessen ble avsluttet, er i ferd med å bygges ned. Det haster derfor med initiativ også for å etablere en god langsiktig løsning.