Representantforslag om at domstolene skal ha stedlig ledelse og at endringer i domstolstrukturen skal avgjøres i Stortinget

Dette dokument

  • Representantforslag 36 S (2019–2020)
  • Fra: Emilie Enger Mehl, Jenny Klinge, Marit Knutsdatter Strand og Liv Signe Navarsete
  • Sidetall: 4
Søk

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Domstolloven § 19 første ledd slår fast at alle tingretter skal ledes av en sorenskriver. 28. september 2015 fastsatte Domstoladministrasjonen forskrift om felles faste dommerstillinger, med hjemmel i domstolloven § 33 c annet punktum. Forskriften § 3 første ledd annet punktum lyder:

«Domstoladministrasjonen kan i særlige tilfeller fastsette at to eller flere domstoler skal ha felles domstolleder.»

Domstoladministrasjonen kan etter dette fastsette at to eller flere domstoler skal ha felles domstolleder dersom vilkåret «i særlige tilfeller» er oppfylt. Beslutningsmyndigheten ligger til Domstoladministrasjonens styre, jf. forskriften § 3 tredje ledd.

I praksis innebærer felles ledelse at en tingrett eller jordskifterett styres av en domstolleder ved en annen tingrett eller jordskifterett.

I 2016 vedtok styret i Domstoladministrasjonen at felles ledelse skulle vurderes ved enhver ledig domstollederstilling. I stedet for å lyse ut sorenskriverembetet konstitueres en som allerede innehar funksjonen ved en annen domstol. I praksis er det nærmest automatikk i at felles ledelse blir besluttet i de tilfellene der en sorenskriver avgår fra sin stilling ved pensjon eller på annen måte.

Forslagsstillerne mener Domstoladministrasjonen ikke håndterer beslutninger om felles ledelse ut fra vilkåret «særlige tilfeller» og et prinsipp om at hjemmelen skal være en unntaksregel. Domstoladministrasjonens praksis synes nå å være basert på et pensjonsprinsipp og et tilfeldighetsprinsipp. Når det til enhver tid er de domstolene med sorenskrivere som avgår fra sin stilling, som får felles ledelse, blir det også svært tilfeldig hvilke domstoler som legges under felles ledelse. Dette bør i stedet være gjenstand for en konkret vurdering, hvor felles ledelse bare unntaksvis innføres.

Stortingsrepresentantene Jenny Klinge, Anne Tingelstad Wøien og Janne Sjelmo Nordås fremmet 9. april 2015 et representantforslag om å endre domstolloven slik at alle tingretter skal ha en domstolleder som kun har ansvar for én embetskrets, se Dokument 8:89 S (2014–2015). Representantforslaget ble behandlet i Stortinget 14. mars 2016 på grunnlag av justiskomiteens innstilling, jf. Innst. 159 S (2015–2016).

Forslaget fikk ikke flertall. Forslagsstillerne vil imidlertid vise til komiteens merknad i Innst. 159 S (2015–2016):

«Komiteen vil vise til at justis- og beredskapsministeren i svarbrev til komiteen av 5. oktober 2015 skriver at på bakgrunn av høringssvarene som er kommet på forslaget til forskriftsendring fra DA, har forskriften blitt justert. Statsråden skriver at kun i ‘særlige tilfeller’ vil det være aktuelt med felles domstolleder. Videre merker komiteen seg at statsråden skriver at praktiseringen av en slik forskrift langt på vei vil være i tråd med departementets innspill i høringsrunden, hvor departementet la til grunn at en slik hjemmel må benyttes med varsomhet etter en konkret vurdering i det enkelte tilfelle.»

I debatten presiserte daværende statsråd Anders Anundsen at hjemmelen for å beslutte felles ledelse var en unntaksregel, og uttalte følgende på vegne av regjeringen fra Høyre og Fremskrittspartiet:

«Jeg er i all hovedsak enig i argumentasjonen, som er veldig lik fra både flertallet og mindretallet, i denne saken. Det er gode argumenter for å opprettholde hovedregelen med én sorenskriver per tingrett. Og selv om en på en måte ikke lander på den samme konklusjonen, er argumentene for at man skal benytte dette virkemidlet med varsomhet, veldig like.»

Og videre:

«Det er naturligvis også – i den grad denne unntaksbestemmelsen benyttes, for det er det det vil være – viktig å ha nødvendig lokal forankring.»

Statsråden gjentok senere presiseringen om at hjemmelen for å etablere felles ledelse er en unntaksregel, blant annet i svar på det skriftlige spørsmålet i Dokument nr. 15:277 (2016–2017):

«Det er imidlertid viktig å understreke at forskriften åpner for unntak fra hovedregelen og at det skal foreligge særlige tilfeller dersom det besluttes at det skal være felles ledelse.»

Forslagsstillerne registrerer at den tidligere justisministeren beskriver en høy terskel for å innføre felles ledelse. Domstoladministrasjonen har i praksis lagt til grunn en langt lavere terskel, der det ikke blir sikret en lokal forankring som opprinnelig forutsatt. Forslagsstillerne understreker at en stedlig, daglig ledelse i domstolene skal være hovedregelen. Domstollederen har personalansvar for de ansatte og bidrar til saksavviklingen i sitt daglige arbeid i domstolen. Dersom lederen ikke er fysisk til stede på arbeidsplassen, kan samarbeidet mellom ansatte og ledelse bli dårligere, og arbeidshverdagen kan oppleves mindre effektiv.

Senterpartiet er bekymret for den utviklingen Domstoladministrasjonen har lagt opp til, og mener praksisen også fraviker fra prinsippet om selvstendige og uavhengige domstoler. Forslagsstillerne understreker at prinsippet om at domstoler skal ha egen sorenskriver, aldri har stått i veien for godt samarbeid på tvers av domstoler med ulik rettskrets. Dagens struktur er heller ikke til hinder for i større grad å utnytte potensialet for bedre samarbeid. Forslagsstillerne peker blant annet på at fulldigitalisering av alle domstolene ville lagt et grunnlag for mer samarbeid på tvers av domstolene.

Problemstillingen har blitt aktualisert gjennom regjeringens bestilling av en utredning om domstolstruktur og fremleggelse av Domstolkommisjonens rapport. Rapporten foreslår å legge ned 38 av 60 tingretter. Siden kommisjonen ble satt ned i 2017, er fire tingretter allerede nedlagt, og det er innført felles ledelse for flere tingretter.

Det er forslagsstillernes oppfatning at Domstoladministrasjonen har jobbet for omfattende strukturendringer i domstolene over lang tid. Det vises blant annet til Klassekampen 2. november 2019, hvor det fremgår at Domstoladministrasjonen blant annet har påvirket Domstolkommisjonens sammensetning gjennom et brev til Justisdepartementet i forbindelse med opprettelse av kommisjonen. I brevet skriver styrelederen i Domstoladministrasjonen blant annet følgende:

«Medlemmene i kommisjonen bør ha demonstrert evne og vilje til å tenke nytt og være reformorientert.»

Forslagsstillerne registrerer også at Domstoladministrasjonen har hatt direkte innflytelse i Domstolkommisjonen gjennom at direktøren i Domstoladministrasjonen selv var en av kommisjonens medlemmer.

Forslagsstillerne mener den utstrakte bruken av felles ledelse er ett av flere virkemidler Domstoladministrasjonen benytter, som i praksis vil forskuttere strukturendringer og sentralisering. Dette var ikke intensjonen bak forskriften som åpner for å innføre felles ledelse i særlige tilfeller.

Det vises eksempelvis til at en rekke av de tingrettene Domstoladministrasjonen har underlagt felles ledelse de siste årene, nå er foreslått nedlagt av Domstolkommisjonen. Eksempelvis gjelder dette Sunnhordland tingrett i Stord kommune, Sør-Østerdal tingrett i Elverum kommune, Hammerfest tingrett i Hammerfest kommune, Sør-Gudbrandsdal tingrett og Nord-Gudbrandsdal tingrett i Lillehammer kommune, Fosen tingrett i Brekstad kommune, Alstahaug tingrett i Alstahaug kommune og Brønnøy tingrett i Brønnøy kommune med flere.

Forslagsstillerne merker seg at flere av tingrettene som har fått felles ledelse, i utgangspunktet har positive erfaringer med dette, og at de kunne ønske seg en ordning som fungerer etter hensikten med at felles ledelse kan innføres i særlige tilfeller. Forslagsstillerne mener likevel ordningen er problematisk når felles ledelse i realiteten brukes for å legge til rette for nedleggelse av domstoler, i stedet for en ledelsesmodell som tilrettelegger for en desentralisert domstolstruktur.

Forslagsstillerne er kjent med at Domstolkommisjonens forslag om å sentralisere tingrettene og jordskifterettene inkluderer forslag om felles ledelse av flere tingretter. Regjeringen har imidlertid ikke fremmet noen sak om dette for Stortinget. Så lenge dagens lovverk gjelder, mener Senterpartiet det er behov for å stoppe Domstoladministrasjonens utstrakte praksis med å innføre felles ledelse og slik stimulere til sentralisering av domstolene.

Sammenslåing av rettskretser

Der hvor flere tingretter med egen rettskrets slås sammen til én tingrett med én rettskrets og flere rettssteder, viser erfaringen at det raskt vil komme forslag om nedleggelse av de rettsstedene som ikke er hovedsete.

Et ferskt eksempel er Sogn og Fjordane tingrett, som ble etablert 1. juli 2017 etter en sammenslåing av Sogn tingrett og Fjordane tingrett. Domstolen har hovedsete i Førde, bemannet avdeling i Sogndal og ubemannet rettslokale på Nordfjordeid. Kun to år etter sammenslåingen foreslår Domstolkommisjonen å legge ned avdelingen i Sogndal, slik at domstolen kun har fast bemanning i Førde.

Etter forslagsstillernes syn skaper altså sammenslåing av rettskretsene en lav terskel for å sentralisere rettsstedene. Dette er spesielt bekymringsfullt, ettersom det gir en utvidet adgang til å foreta ytterligere sentralisering uten politisk behandling.

Forslagsstillerne merker seg at Domstolkommisjonen i flere deler av sitt forslag til ny domstolstruktur baserer seg på modellen fra Sogn og Fjordane. Dette gjelder blant annet Innlandet tingrett (Hamar, Gjøvik og Tynset), Buskerud tingrett (Drammen og Nesbyen), Agder tingrett (Kristiansand og Arendal), Trøndelag tingrett (Trondheim og Steinkjer), Møre og Romsdal tingrett (Ålesund og Kristiansund), Salten tingrett (Bodø og Svolvær) og Ytre Finnmark tingrett (Alta og Vadsø).

Domstolloven § 22

Forslagsstillerne viser til svar fra justis- og innvandringsminister Jøran Kallmyr på skriftlig spørsmål i Dokument nr. 15:39 (2019–2020), datert 10. oktober 2019:

«Etter domstolloven § 22 ligger myndigheten til å vedta endringer i rettskretser til Kongen i statsråd. Det har likevel vært praksis å forelegge endringer i domstolstrukturen for Stortinget, selv om regjeringen formelt har kompetanse til å treffe beslutninger om dette selv, jf. Ot.prp. nr. 44 (2000-2001) side 82. Regjeringen vil i tråd med praksis legge frem eventuelle forslag til endringer i domstolstrukturen for Stortinget. Regjeringen har foreløpig ikke tatt stilling til hvordan forslagene i NOU 2019: 17 skal følges opp.»

Det vises til Ot.prp. nr. 44 (2000–2001), punkt 7.12.1 «Fastsettelse av overordnede prinsipper for organiseringen av domstolene»:

«I dag er det Stortinget som bestemmer hva slags domstoler landet skal ha, etter forslag fra regjeringen. Stortinget fastsetter domstolenes organisering med hensyn til antall instanser og domstolenes ansvarsområder. Praksis er også at spørsmål om nedleggelser, sammenslåinger og lokalisering av domstoler forelegges Stortinget av regjeringen, selv om regjeringen formelt har kompetanse til å treffe beslutninger om dette selv.

Den omorganiseringen av den sentrale domstoladministrasjonen som foreslås i denne proposisjonen vil ikke gjøre endringer på dette. Stortingets medvirkning i disse overordnede beslutningene om domstolenes organisering representerer en viktig demokratisk innflytelse på domstoladministrasjonen i fremtiden.»

Det vises til forrige strukturreform i domstolene, hvor antallet ble redusert fra 92 til 65. Domstolstrukturen ble utredet av et utvalg som la frem sin innstilling i NOU 1999:22 «Domstolene i første instans». Forut for dette var det i Innst. S. nr. 122 (1996–1997) om regulering av embetsdistrikter bl.a. uttalt:

«Stortinget ber Regjeringen framlegge en stortingsmelding om domstolstrukturen for herreds- og byrettene, og forutsetter at det ikke iverksettes noen embetsreguleringer som ikke har bred støtte fra de berørte parter før meldingen har vært behandlet i Stortinget.»

Spørsmålet ble forelagt for Stortinget i St.meld. nr. 23 (2000–2001) Førsteinstansdomstolene i fremtiden. Justiskomiteen la frem sin innstilling i Innst. S. nr. 242 (2000–2001), og saken ble behandlet i Stortinget 21. mai 2001.

Forslagsstillerne mener domstolloven bør gjenspeile praksis, og vil foreslå en kodifisering av at praksisen med at lokalisering, sammenslåinger og nedleggelser av domstoler, herunder endringer i rettskretser, ikke skal skje uten at det er behandlet i Stortinget. Slike spørsmål er av stor viktighet for samfunnet og må være gjenstand for reell politisk behandling i nasjonalforsamlingen.

Forslagstillerne viser til utredning fra Justisdepartementets lovavdeling UTRJD-2002-1 «Domstollederstillingene ved domstolenes organisering – konstitusjonelle og arbeidsrettslige problemstillinger» punkt III.1, som peker på at det ikke kan reises konstitusjonelle innvendinger mot at Stortinget behandler spørsmål om domstolenes organisering og struktur.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:
  1. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å endre domstolloven slik at

    1. alle tingretter skal ha en sorenskriver som har ansvar for kun én embetskrets.

    2. hvert faste rettssted skal ha sin egen rettskrets. Dette er ikke til hinder for at tingrettene kan disponere andre lokaler ved behov.

  2. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å endre domstolloven slik at rettssteder ikke kan legges ned uten politisk behandling i Stortinget, også i tilfeller der rettsstedet har felles rettskrets med et annet rettssted.

  3. Stortinget ber regjeringen kodifisere praksisen med at lokalisering, sammenslåinger og nedleggelser av domstoler, herunder endringer i rettskretser, ikke skal skje uten at det er behandlet i Stortinget.

19. desember 2019

Emilie Enger Mehl

Jenny Klinge

Marit Knutsdatter Strand

Liv Signe Navarsete